دکتر مهدی بشارتده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : البته در حال حاضر پیش از عضویت ایران در این سازمان کشور ما صادرت با برخی کشورها همچون قزاقستان و روسیه دارد ، اما به خاطر موضوع تحریم و اف ای تی اف ، دریافت مبالغ به صورت تهاتری وتبادل کالا می باشد .
وی ادامه داد : هر چند کشورهای عضو سازمان شانگهای از نظام مالی بینالمللی تبعیت می کنند ، اما با عضویت ایران در این سازمان و تعهداتی که کشورهای عضو نسبت به یکدیگر دارند آنها از طریق پیمان تجاری اوراسیا که غالب کشورهای شانگهای در آن عضو هستند حمایت می کنند .
دکتر بشارتده توضیح داد :با توجه به اینکه در پیمان تجاری اوراسیا موضوع اف ای تی اف مطرح نیست و کاهش تعرفه ای نیز وجود دارد ایران می تواند از طریق این بخش صادرات را انجام بدهد .
وی گفت :البته باید بپذیریم برای بهره برداری مناسب از ظرفیت های شانگهای می بایست مشکلات بین المللی پیش رو از جمله تحریم و اف ای تی اف را برداریم تا بتوانیم براحتی و سهل الوصول تر کارهای تجاری و مالی را با کشورهای دیگر به انجام برسانیم .
این استاد دانشگاه اشاره به اینکه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اثرات و تبعات مثبتی برای کشور ما دارد ، ادامه داد : یکی از اثرات مهم پیوستن ایران به سازمان این است که کالاها و تولیدات را می توانیم سریعتر و با قیمت پایین تر از شرق و جنوب شرق آسیا به اروپا و دریای سیاه انتقال بدهیم .
وی افزود : ما الان در شرایطی هستیم که واردات رسمی و غیر رسمی کشور بدون احتساب نفت حدود ۱۲۰ میلیون دلار است و الان تراز تجاری ما به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است در حالی که تراز تجاری ایران با نفت ۱۸۰ میلیارد بود که با کاهش واردات به دلیل تحریم هایی که بر ایران روا شد اثرات خوشایندی در حوزه اقتصادی کشور به وجود نیامد و عضویت شانگهای می تواند مشکلاتی که ناشی از تحریم ها به وجود آمده را رفع کند .
بشارتده گفت : قبلا تصویب نشدن اف ای تی اف عامل عدم موافقت اعضای شانگهای با عضویت ایران اعلام شده بود در حالی که اکنون برغم وجود موضوع FATF تصمیم کشورهای عضو سازمان در پذیرش ایران به عنوان عضو دائم این سازمان به نوعی پایان سلطه یکنجانبه گرایی آمریکا در منطقه به شمار می رود .
وی با اشاره به فرصت های دوسویه عضویت ایران در پیمان شانگهای اظهار داشت : ایران به لحاظ قرار داشتن در مسیر ترانزیتی کشورهای شرقی و همچنین بزرگراه بین المللی شمال به جنوب و داشتن بنادر چه در خلیج فارس و دریای خزر می تواند تسهیل کننده مسیر تجاری و بین المللی کشورهای منطقه باشد .
دکتری اقتصاد با اشاره به اینکه اگر قرار به استفاده بهتر و بیشتر از این مزیت های ترانزیتی ایران در منطقه است باید تمهیدات لازم اندیشیده شود ، افزود : برای ایجاد کریدور شمال به جنوب دولت باید همت ویژه ای به کار ببندد چرا که بخش هایی که مربوط به کشور ما است باقی مانده است.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه عضویت در سازمان شانگهای این ظرفیت و بستر را فراهم کرده است که تولید کننده و مصرف کننده را داشته باشیم پس اگر قرار است درآمد ترانزیتی داشته باشیم برخورداری از راه ترانزیتی می تواند یک منبع درآمد خوبی برای کشور باشد .
بشارتده تاکید کرد : خدمات ترانزیتی درآمد هنگفتی دارد که امیدواریم دولت بتواند این کار را به خوبی به انجام برساند .