مجید هداوند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا برای دانش آموزان استثنایی اظهار داشت: مدرسه تلویزیونی ایران جزو اولین اقدامات این سازمان بود که به این واسطه مترجمان محتوا را به دانش آموزان ارایه کردند.
وی خاطرنشان کرد: چهار مترجم به مدت ۹ ماه هر هفته ۲۴ ساعت در مدرسه تلویزیونی حدود هزار و ۵۰ ساعت خدمات در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ارایه کردند. همچنین سه مدرس جهت تدریس دروس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی حدود ۹۴ ساعت برنامه داشتند.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه پیگیری بسیاری با وزارت خانه و سایر نهادها برای تامین نیروهای مترجم متخصص در ارتباط با دانش آموزان ناشنوا صورت گرفته است، افزود: همچنین پیگیری برای دانش آموزان در شاخه کاردانش شده که مانند دانش آموزان عادی بحث برون سپاری رشته ها را در استان ها داشته باشند.
هداوند یادآور شد: برگزاری نشست های تخصصی و وبینار با کارشناس مسوولان استان ها در ارتباط با رشته های مهارتی نیز صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برای مناسب سازی محتوا در شبکه شاد برای دانش آموزان ناشنوا از زمان تاسیس این شبکه از هشت هزار محتوا حدود هزار و ۴۰۰ محتوا در دوره های مختلف برای دانش آموزان ناشنوا بارگذاری شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: همچنین در سامانه شادنما هم بیش از ۲۰محتوا در بحث آموزش الفبای باغچه بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر کشور به زبان اشاره بارگذاری شده است.
هداوند همچنین گفت: چهار فیلم آموزشی هم با توجه به مسایل کرونا تهیه شده که در این فیلم ها درباره عبارت و واژه های پرکاربردی فرد در مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی توضیحاتی ارایه شده است.
وی با تاکید بر اینکه تهیه و تولید آموزش مجازی سال گذشته و امسال هم در دستورکار قرار دارد، افزود: دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه بان به ادارات کل ابلاغ شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهارداشت: بیش از ۶۷ مدرس زبان اشاره در سطح استان ها تربیت شدند و همچنین سال گذشته از آموزش زبان اشاره نتایج خوبی حاصل شد.
هداوند ادامه داد: سال گذشته بیش از پنج هزار نفر به خصوص معلمان و افراد و نهادهای مختلف مانند نیروهای امدادی دور آموزش زبان اشاره گذراندند، همچنین مدرسان آموزش زبان اشاره در پایگاه های تابستانی آماده شدند.
چهار هزار و ۸۹۷ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص تحصیل می کنند
وی همچنین درمورد آموزش ناشنوایان در کشور اظهارداشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دلیل ارایه اقدامات آموزشی، پرورش و توانبخشی این دانش آموزان، یکی از گروه های هدفی است که نزدیک به چهار هزار و ۸۹۷ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه عمومی تحت پوشش دارد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: همچنین نزدیک به ۱۰ هزار دانش آموز در آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی و با کمک رابط تحصیلی مشخص تحصیل می کنند.
هداوند گفت: ۷۵۳ نفر از دانش آموزان در شاخه کاردانش در ۳۰ رشته مهارتی، ۵۹ نفر در شاخه فنی و حرفه ای در بیش از ۱۰۰ مدرسه در کشور با همکاری هزار و پانصد نفر از معلمان مشغول تحصیل هستند.
وی با تاکید بر تجهیز شدن مدارس استثنایی اظهار داشت: بیش از سه میلیارد تومان جهت تامین اعتبار کمک سرانه های کاردانش و فنی و حرفه ای هنرستان های نابینا و ناشنوا، تامین اعتبار مواد مصرفی هنرستان و خرید ۳۰دستگاه سیستم هوشمند به اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان در سال گذشته و ۳۰ دستگاه هوشمند جهت هوشمند سازی مدارس پرداخت و تامین شد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تالیف کتاب های درسی دانش آموزان ناشنوا توضیح داد: هرسال تالیف و مناسب سازی کتب درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی صورت می گیرد.
هداوند ادامه داد: در این راستا بیش از ۱۴ تالیف و ۵۰جلد مناسب سازی شده که شامل هفت جلد کتاب زبان آموزی وجمله سازی دوره ابتدایی ناشنوایان، هفت جلد راهنمای معلم و جمله سازی، تالیف بیش از ۲۰ واحد کار در دوره پیش دبستانی، پنج جلد مناسب سازی تصویری فارسی و یک جلد هدیه آسمانی در دوره ابتدایی بوده است.
وی یادآورشد: همچنین ۱۳جلد کتاب برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم تالیف شده است، تولید بسته و رسانه های آموزشی، تولید و تهیه سه درس افزار زبان انگلیسی در پایه های هفتم، هشتم و نهم نیز در دستور کار قرار گرفت.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآورشد: تهیه و توزیع درس افزار واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره، آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و تولید نرم افزار وب اپلیکیشن فرهنگ هزار و دویست واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره نیز صورت گرفته است.
هداوند، تدوین و بازنگری محتوای دوره های پیش دبستانی و تدوین بروشورهای آموزشی را از دیگر اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای کودکان ناشنوا عنوان کرد.
وی همچنین از برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمان خبر داد و گفت: کارگاه های آموزش معلمان چند مهارتی سال گذشته ۱۰ درصد معلمان کم توان را پوشش داد، براین اساس به هزار و ۴۰۰ معلم در ۱۲۸ کارگاه آموزش داده شد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برگزاری دوره ضمن خدمت تعمیم مدرس زبان آموزی معلمان پایه ششم به تعداد۶۳ نفر، برگزاری دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونان ۶۰ نفر و پیش بینی، برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش زبان اشاره به تعداد ۷۰ نفر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، فدراسیون ناشنوایان جهانی ۳۰ سپتامبر مصادف با هشتم مهر را روز جهانی ناشنوایان نامگذاری کرده است. این فدراسیون با بیش از ۱۳۰ عضو از کشورهای جهان با هدف حمایت از افراد کم شنوا و ناشنوا و احقاق حق این افراد در جهت بهبود مشکلات بر سر راه زندگی روزانه آنها فعالیت می کند.
همچنین شورای فرهنگ عمومی کشور از سال ۱۳۸۰ تاکنون روز هشتم مهرماه را به عنوان روز ناشنوایان نامگذاری کرده است.