به گزارش ایرنا، اسماعیل بحریزاده روز چهارشنبه در مراسم «شور عاطفهها» پویش تامین مایحتاج تحصیلی دانشآموزان در دبیرستان دخترانه شهید محمدباقر صدر منطقه ۱۱ پایتخت ضمن گرامیداشت یاد شهدا و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: این مراسم از امروز در ۳۱ استان و اداره کل آموزش و پرورش آغاز شده، که یک موقعیت تربیت و یادگیری برای دانشآموزان است و کمکهای مادی آنان در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
وی با اشاره به همکاری و مشارکت کمیته امام خمینی(ره)، صدا و سیما، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و فرهنگی در برگزاری مراسم «شور عاطفهها»، از همه دانشآموزان درخواست کرد با هر مبلغ و به هر شکل که میتوانند در این تمرین نوع دوستی و مشق مهربانی شرکت کنند.
بحریزاده گفت: ما باید زمینه را به گونهای فراهم کنیم که مهربانی و محبت سرمشق زندگی دانشآموزان قرار بگیرد، اگر این سرمشق در زندگی دانشآموزان نهادینه شود، در آینده خیرات و برکات زیادی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سازمان دانشآموزی، ماموریت و فعالیتهای خود را طبق اساسنامه، اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب، بازنگری و بازمهندسی کرده که سال تحصیلی جدید آغاز اجرای نسخه تحولی برنامههای این سازمان است.
وی افزود: در همین راستا ماموریت سازمان دانشآموزی، زمینهسازی برای تربیت اسلامی دانشآموزان در ابعاد فردی و اجتماعی تعریف شده و وظیفه ماست که برای نقشآفرینی دانشآموزان زمینهسازی کنیم.
بحریزاده بیان کرد: برهمین اساس، اصل مهم نقشپذیری و نقشآفرینی دانشآموزان سرلوحه فعالیتهای ما در فصل جدید سازمان دانشآموزی قرار گرفته است، به این معنا که اگر فعالیتی را در سراسر کشور انجام دهیم که دانشآموزان در آن نقشآفرینی نکنند، ما آن فعالیت را فعالیت سازمان دانشآموزی محسوب نمیکنیم.
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی گفت: برای زمینه سازی نقشآفرینی دانشآموزان، ۵۴ پویش و فعالیت را در طول سال تحصیلی در مناسبتهای مختلف طراحی کردیم که با مشارکت همکاران مرکز، استانها و مربیان، معلمان اجرایی خواهد شد که «شور عاطفهها» از جمله این برنامههاست.
مشق محبت در «شور عاطفهها»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این مراسم با گرامیداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای مدافع سلامت و تعلیم و تربیت که در شرایط شیوع کرونا از جان خود گذشتند تا کشور در سلامت و آرامش باشد، اظهارداشت: امسال برنامه «شور عاطفهها» با شعار «باهم مشق محبت بنویسیم»، رنگ و بویی متفاوت از سالهای گذشته دارد.
عبدالرضا فولادوند با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کارکردهای متعددی دارد، گفت: ما راهکارهای متعددی را برای تحول در آموزش و پرورش داریم که این راهکارها از سند تحول بنیادین اخذ شده است و باید تلاش کنیم در کنار تعلیم تربیت، ابعاد پرورشی و پرورشی روز را در جامعه دانشآموزی توسعه دهیم.
وی گسترش نشاط اجتماعی در میان دانشآموزان را یکی از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این نشاط تعاریف متعددی دارد؛ نشاط روحی، جسمی، سلامت جسمی و روحی و روانی دانشآموزان را دربرمیگیرد، انسانها نیازهای متعددی از جمله مهارتهای زندگی، آموزش شهروندی، آموزش قانونمداری، ارتقای سطح جامعهپذیری دارند، ما به عنوان بزرگترین مجموعه تعلیم و تربیت وظیفه داریم که انواع مهارتهای مورد نیاز دانشآموزان را به آنان بیاموزیم.
فولادوند بیان کرد: اگر تعلیم و تربیت، منتهی به عمل نشود، تعلیم و تربیت ناقصی خواهد بود، ما باید تلاش کنیم که دانشآموزان زندگی در زیست جمعی و همدردی اجتماعی را بیاموزند و در مقابل ناملایمتها و تنگناهای همنوع خود منفعل و بیتفاوت نباشند و محبت را به دیگران منتقل کنند، این جزو نیازهای روز دانشآموزان است.
وی اظهارداشت: اگر نتوانیم این مهارتها را به دانشآموزان بیاموزیم، بذر را در شورهزار کاشتیم و نتیجهای حاصل نخواهد شد، اینکه باهم مشق محبت بنویسیم یعنی اینکه بتوانیم محبت کردن را به دانشآموزان بیاموزیم، ابعاد معنوی و آموزشی این طرح مهمتر از بعد مادی است و میتوانیم محبت کردن را در دانشآموزان نهادینه کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در «شور عاطفهها» برای شناسایی صحیح نیازمندان و هدایت درست محبت به کسانی که نیازمندند، گفت: صدا و سیما به ما کمک میکند که جامعه را نسبت به این مباحث آگاه کنیم و بتوانیم جامعه را توجیه کنیم که این مشق محبت گفتمان غالب در میان شهروندان و منتهی به عمل شود.
وی افزود: سازمان دانشآموزی و سایر تشکلها هم برای ایجاد شور و نشاط در میان دانشآموزان و توسعه محبت در میان آنان اقدامات خوبی را طی سالهای گذشته انجام دادهاند. محبت در شرایط شیوع کرونا که خانوادهها آسیب دیدند به عنوان دارویی میتواند دردها را درمان کند، محبت کردن به یکدیگر چه از لحظ مادی و معنوی میتواند التیامبخش این درد بزرگ باشد.
فولادوند بیان کرد: آموزش و پرورش شهر تهران همچون گذشته پرچمدار توسعه، تعلیم و تربیت و آموزش محبت است و به دستور رهبر معظم انقلاب و تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، آموزش و پرورش زیر سن دبستان هم به آموزش و پرورش محول شد و ما میتوانیم این آموزش و پرورش را حول محور نیازمندی روز جامعه از سنین ۲، سه و چهار سالگی آغاز کنیم، این آموزهها از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و میانسالی در رفتار روزمره شهروندان تبلور پیدا کند.
مراسم «شور عاطفهها» پویش تامین مایحتاج تحصیلی دانشآموزان روز چهارشنبه با حضور اسماعیل بحریزاده مشاور وزیر آموزش و پرورش و قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی، عبدالرضا فولادوند مدیرکل، رقیه سادات نقوی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، قدرتاله گراوند مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۱، علیرضا محمدی مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سیدابوالفضل پرپنچی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران و جمعی دیگر از مسئولان به صورت نمادین در دبیرستان دخترانه شهید محمدباقر صدر منطقه ۱۱ پایتخت برگزار شد.
۲۵ هزار دانشآموز در استان تهران زیر پوشش کمیته امداد هستند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران نیز در این آئین گفت:۲۵هزار دانشآموز، حدود هشت هزار نفر در شهر و مابقی در شهرستانهای تهران زیرپوشش این نهاد هستند.
سیدابوالفضل پرپنچی اظهارداشت: این برنامه همچون سالهای گذشته با همکاری آموزش و پرورش و صدا و سیما در حال برگزاری است، هدف از این برنامه، جمعآوری عدد و رقم ریالی نیست، هدف توسعه خیر و احسان است.
وی گفت: «شور عاطفهها» از ۲۰ شهریور آغاز شده و تا ۱۱ مهر ادامه دارد، امروز این برنامه در مدارس و فردا در تمامی مراکز کمیته امداد امام خمینی(ره) و مراکز نیکوکاری که بیش از هفت هزار مرکز در کشور و در استان تهران ۹۰۰ مرکز و ۳۵ اداره فعال هستند، کمکهای مردمی برای دانشآموزان را جمعآوری خواهیم کرد.
پرپنچی افزود: سعی کردیم کمکهای مردمی که تاکنون جمعآوری شده را به دست دانشآموزان نیازمند برسانیم، در روز جمعه هم در مساجد و مصلاهایی که نماز برگزار میشود، جمعآوری کمکها را خواهیم داشت.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران بیان کرد: ما افتخار میکنیم که امسال ۱۲ دانشآموز تحت پوشش این نهاد به رغم مشکلات بسیار در کنکور سراسری رتبههای زیر ۲ هزار را کسب کردند و در بهترین دانشگاهها مشغول به تحصیل هستند، اینها همه نیات خیری است که نیکوکاران دارند.
وی اظهارداشت: هدف ما در کمیته امداد، تامین امکانات معیشتی مددجویان نیست و یکی از ابعاد فعالیتی این نهاد، توانمندسازی فرهنگی و علمی دانشآموزان است و افتخار میکنیم در استان تهران، با کمک خیرین و از طریق اقدامات انجام شده، ۷۶ دانشآموز ما توانستند به دانشگاه راه پیدا کنند.
پرپنچی با تاکید بر توسعه خیر و احسان گفت: باید به فرزندانمان بیاموزیم که به همنوع خودشان کمک کنند، این تعلیم در مدارس انجام میشود، مباحث تربیتی خیلی مهم است، همچنین بحث آموزش سواد رسانهای یکی از مهمترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به در اختیار قرار دادن تلفن همراه و تبلت و نرمافزارهای مختلف به دانشآموزان آموزش سواد رسانهای به آنان نیز ضروری است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تبلت خریداری و در اختیار دانشآموزان مددجوی این نهاد قرار گرفت، افزود: امیدواریم با پایان شیوع کرونا و برگشتن زندگی طبیعی و کار عادی به مدارس شاهد شکوفایی مجدد در بین دانشآموزان باشیم اما فرهنگ استفاده از این سختافزارها و نرمافزارها باید به عنوان هدف مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: در طرح مدارس همدل بسیاری از مدارس هیات امنایی با کمیته امداد همکاری میکنند، بیش از ۲۰ میلیون برای هر دانشآموز هزینه است اما بدون دریافت هیچ ریالی آموزش رایگان را در اختیار آنان قرار میدهند که بهترین کمک در حوزه دانشآموزی و تعلیم و تربیت است، ۲۵هزار دانش آموز در استان تهران؛ حدود ۸هزار نفر از این دانشآموزان در شهر و مابقی در شهرستانهای تهران و یکهزار و ۵۰۰ دانشجو تحت پوشش این نهاد هستند.
پرپنچی با اشاره به الکترونیکی کردن خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله کیو آر کدها برای پرداخت صدقه اظهارداشت: راهکارهای دیگری به صورت الکترونیکی هم برای جذب حامی در حال طراحی است، دنیا، دنیای ارتباطات و دیجیتال است و باید در راه خدمترسانی به این سمت حرکت کنیم.
مردم نیکوکار میتوانند از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۲۰۰۸ و یا شمارهگیری کد دستوری #۰۲۱* ۸۸۷۷* و همچنین شمارهگیری تلفن گویای ۷۳۵۵ و درج عدد ۱۶ کمکهای خود را به دست دانشآموزان نیازمند برسانند.
در پایان این مراسم مسئولان و دانشآموزان مدرسه با اهدای هدایای نقدی و غیرنقدی خود در پویش «شور عاطفهها» شرکت کردند.