همدان- ایرنا- کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: ۱۰.۴ درصد از جمعیت این شهرستان بالای ۶۰ سال سن دارند که با ثبت نام در سامانه سیب از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شدند.

سعیده سهرابی روز شنبه به مناسبت هفته جهانی سالمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دوران بعد از ۶۵ سالگی در کشورهای توسعه یافته به عنوان سالمندی یاد می شود و در ایران به علت اینکه در جمع کشورهای در حال توسعه قرار دارد افراد بالای ۶۰ سال مُُسن و سالمند محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش باروری و افزایش امید به زندگی، نرخ رشد جمعیت در بین سالمندان شهرستان همدان رو به افزایش است البته رشد سالمندی بیماری های غیرواگیر نظیر قلبی و عروقی،  دیابت، فشار خون، آلزایمر و افسردگی را نیز افزایش می دهد.

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: بنابراین برنامه سلامت برای گروه سنی بالای ۶۰ سال به بالا، تدوین شده است که در این راستا برنامه خدمات پیشگیری از بیماری ها، تشخیص به موقع، درمان به موقع و ارجاع برای دریافت خدمات تخصصی در مراکز خدمات جامع سلامت بهداشتی در قالب برنامه مراقبت های ادغام یافته صورت می گیرد.

سهرابی یادآوری کرد: برنامه سلامت ویژه سالمندان از سال ۹۴ با هدف ارتقای سلامت در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی و کاهش بار بیماری های غیرواگیر برای افراد دارای پرونده الکترونیکی سلامت آغاز شد.

وی افزود: این برنامه ها فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت تغذیه، فشار خون، غربالگری افسردگی، بررسی علت نداشتن تعادل حین ایستادن، حرکت و سقوط افراد مسن، خطر سنجی، غربالگری سرطان سینه برای بانوان بین ۶۰ تا ۷۰ سال شد.

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: در صورت بروز مشکل، فرد بیماری به پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت روان و دیگر کارشناسان و پزشکان بستگی به نوع بیماری ارجاع داده می شود.

سهرابی ادامه داد: سالمندان بیشتر از بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون و افسردگی رنج می برند بنابراین ضمن تشکیل پرونده برای آنها وضعیت جسمی آنها ماهانه بررسی و کنترل شده و هر سه ماه یکبار توسط پزشک معاینه و ویزیت می شوند.

وی ادامه داد: مکمل های غذایی،مکمل های غذایی کلسیم دی و ویتامین  ۵۰۰۰۰D۳ واحد به صورت رایگان در اختیار افراد سالمند قرار می گیرد همچنین الگو و مشاوره تغذیه به آنها داده می شود.

ششم تا ۱۲ مهر ماه به عنوان هفته جهانی سالمند نامگذاری شده است.