زنجان – ایرنا - مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: در زمان حاضر ۱۲۰ خانه بهداشت کارگری در واحدهای صنعتی و تولیدی استان فعال است که این میزان بیش از ۹۲ درصد واحدهای تولیدی واجد شرایط را در بر میگیرد.

سجاد اجاقلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مفاد قانون کار، کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی با بیش از ۵۰ نفر نیروی کار مکلف به تاسیس خانه های بهداشت کارگری هستند.

وی اظهار داشت: هدف از تاسیس خانه‌های بهداشت کارگری، تامین سلامت کارگران، ارتقای دانش بهداشتی و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی در بین کارگران و سالم سازی محیط‌های کار تولیدی، صنعتی، خدماتی و معدنی است.

اجاقلو گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰ واحد خانه بهداشت کارگری در واحدهای صنعتی و تولیدی استان تاسیس شده است که 100 درصد برنامه های پیش بینی شده در این حوزه در استان محقق شد.  

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد کمی از واحدهای تولیدی مشمول راه اندازی خانه بهداشت در استان باقی مانده است که تاسیس خانه بهداشت در آنها نیز در دستور کار قرار دارد.  

اجاقلو با اشاره به ماده ۱۴۷ قانون کار، عنوان کرد: دولت مکلف به ارائه خدمات بهداشتی به کارگران است، از این رو از سال ۱۳۶۶ برنامه مشترک ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی به بیمه شدگان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشتی اجرا می‌شود.
مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از راه اندازی سامانه تخصصی خانه های بهداشت کارگری خبر داد و گفت: با همکاری موثر مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در راستای الکترونیکی شدن فرآیند جشنواره منتخبین ملی و استانی خانه های بهداشت کارگری و کارفرمایان سلامت محور و برای تسریع و شفافیت تمامی مراحل ثبت نام، بررسی، داوری و انتخاب منتخبین، سامانه تخصصی خانه های بهداشت کارگری به آدرس http://khbehdasht.mcls.gov.ir  طراحی و عملیاتی شده ه است.
وی افزود: مسئولان خانه های بهداشت کارگری استان می توانند با مراجعه به سایت مذکور نسبت به ثبت عملکرد خانه های بهداشت کارگری اقدام کنند.