تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات شهر را حل کند، اعلام کرد: در نوآوری‌های شهری نیز هرجا شهرداری تصدی‌گری نکند و مجری کار نباشد، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق می‌توانند ورود پیدا کرده و با هم رقابت و به شهرداری کمک کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، سورنا ستاری در دیدار با علیرضا زاکانی شهردار تهران، با بیان اینکه صنایع فرهنگی با یک‌ دید اقتصادی وارد می‌شوند و فرهنگ را تجاری می‌کنند، افزود:  ورود شرکت های دانش بنیان و ایجاد رقابت میان آنها در حوزه خدمات شهری، می تواند به کسب درآمد برای شهرداری منتج شود.

وی یادآورشد: شهرداری در میان بازار بزرگی قرار دارد که می تواند آن را در اختیار شرکت‌ها گذاشته و در آمد کسب کند و باید در گام نخست به اصطلاح، زمین این بازی را به این شرکت‌ها بدهد تا بتوانند فعالیت کنند.

ستاری اظهارداشت: توزیع کالا در شهر، حمل و نقل و پسماند، بازاری بزرگ برای استارت آپ‌ها است و شهرداری باید در این حوزه خود را سهیم بداند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیشتر شهرهای چین با این ایده‌ها توسعه پیدا کردند و البته تهران نیز بعد از تورنتو در شهرهای نوآور و در رده ۴۱ جهان قرار دارد و در واقع شهرداری می‌تواند بخشی از درآمدها را از طریق این شرکت‌ها کسب کند و یک مدل برد-برد شکل بگیرد.

ستاری بر آمادگی معاونت عملی و فناوری برای گسترش همکاری با شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: در زمینه اتوبوس‌ها و موتور سیکلت‌های برقی فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و شهرداری می‌تواند سیستم‌های حمایتی مانند اجازه ورود موتور سیکلت‌های برقی از طریق وضع قانون به محدوده طرح ترافیک را اعمال کند.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری شهرداری بتوانیم این ایده‌ها را در مناطق مختلف شهر به ویژه بخشهای جنوبی شهر عملیاتی کنیم چرا که کارآفرینی در محدوده‌های کم برخوردارتر از لحاظ اقتصادی رشد بیشتری دارد.

تهران به مثابه یک‌شتاب دهنده بزرگ و شهرنوآور است

مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این جلسه با بیان اینکه صنایع دانش بنیان و صنایع فرهنگی و خلاق ۲ محور اصلی تلاش در معاونت علمی و فناوری هستند، گفت: باید برای تبدیل تهران به شهر دانش و فرهنگ از طریق شرکت‌های دانش بنیان و شرکت های خلاق و دیجیتال دست به کار شویم.  

وی افزود: تهران به مثابه یک‌شتاب دهنده بزرگ و شهر نوآور است و تبادل و همکاری بین شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و شهر می تواند به رشد همزمان شهر و این شرکت ها منجر شود.

استقرار ۷۸۰ شرکت خلاق در تهران

پرویز کرمی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هم در ادامه این نشست گفت: بحث صنایع فرهنگی و خلاق در قانون مترقی مجلس در سال ۱۳۹۸ را پیگیری کردیم و از پنج شرکت در سال ۱۳۹۲به حدود هفت هزار شرکت در حوزه اقتصاد دانش بنیان رسیده ایم، شرکت‌های خلاق در کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفتند و به نوآوری و توسعه کسب و کارهای نوین کمک می کنند.

به گفته کرمی، از هزار و ۴۰۰ شرکت خلاق در کشور، ۷۸۰ مورد آن در تهران مستقر هستند که در کسب و کارهای دیجیتال، مد و لباس، صنایع دیداری و شنیداری، گردشگری و میراث فرهنگی خلاق هستند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: گردش مالی صنایع خلاق در دنیا ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار است که حدود ۳۰ میلیون شغل ایجاد می‌کند و ما نیز در کشور باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس ۱۲۰ خدمت به شرکت های دانش بنیان داده ایم که ۸۰ مورد از این خدمات را به شرکت‌های خلاق نیز ارائه می‌کنیم.

کرمی با بیان اینکه امکان بهره گیری کسب و کارهای نوپا در ماموریت های محلی شهرداری تهران از جمله تاکسی های اینترنتی وجود دارد، گفت: این مهم در قالب آن شرکت‌های خلاق به وجود می‌آید.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر فرهنگ‌سراها از هویت کاری خود خالی شده اند و استقرار خانه‌های خلاقیت و نوآوری در این فرهنگسراها و استقرار آنها در اماکن مسکونی می تواند از طرف شهرداری تهران برای کمک به این شرکت‌ها انجام شود و علاوه بر این، چنین اقداماتی سبب می‌شود تا سازمان‌های شهرداری ها چاق و فربه نشوند.  

تمرکز بر قوای متحرکه در تولید اتوبوس 

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این جلسه درباره فعالیت‌های برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی هوا گفت: پروژه‌های اتوبوس برقی، موتور سیکلت برقی و تاکسی‌های هیبریدی، طراحی و ساخت واگن مترو را در برنامه ها داریم و ۲پروژه درباره اتوبوس برقی در کشور انجام شده و باید روی پروژه قوای محرکه که ۶۰ درصد قیمت اتوبوس را در برمی‌گیرد تمرکز کنیم.  

وی اعلام کرد: در طراحی اتوبوس با شرکت واحد همکاری نزدیکی داشته ایم و اتوبوس‌های به طور کامل برقی، شارژ ترکیبی و بردافزای گازسوز را در این زمینه پیشنهاد دادیم، اتوبوس‌هایی که نسبت به نمونه های چینی و اروپایی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر است البته در زمینه اتوبوس‌ها، در دوره پیشین مدیریت شهری پیش قرارداد تولید ۵۰۰ دستگاه تنظیم شده که می تواند در این دوره به عقد قرارداد نهایی منجر شود.