اردبیل-ایرنا - نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: عملیات اجرایی راه آهن اردبیل- میانه شتاب گرفته و هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۰ درصد رسیده است.

صدیف بدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۲ سرعت گرفت و اعتبارات خوبی هم برای این پروژه اختصاص یافت و تلاش براین است بزودی این پروژه تکمیل و راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: این پروژه قبل از سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با تلاش مسئولان و تامین فاینانس داخلی بانک ملی به مرحله تکمیل و اتمام رسیده است.

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: این پروژه روند خوبی در سال‌های اخیر داشته است و با اختصاص اعتبارات پیش‌بینی شده، طرح راه‌آهن اردبیل بزودی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به طرح اتصال راه آهن اردبیل به پارس آباد گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس‌آباد مغان قطعی است و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌شود.

بدری اظهار کرد: اجرای طرح راه‌آهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و با ادامه احداث آن تا گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در واقع  کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.

پروژه راه آهن اردبیل- میانه هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده  و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

پیشرفت فیزیکی طرح راه‌آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می‌باشد قابل قبول بوده و افتتاح آن تا سال ۱۴۰۰ قطعی شده است.