تهران - ایرنا - عضو دبیرخانه کشوری گروه آموزشی مشاوران وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش مقابله با کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان در مدارس از طریق تشویق و پاداش اتفاق می‌افتد.

مینو کرم‌پور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: تعلیم و آموزش به کودکان و نوجوانان باید از طریق بازی، تشویق و ترغیب، اجرای نمایش‌های کودکانه، پرسش و پاسخ و اهداء جایزه صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، برای آموزش مقابله با کرونا می‌توان یک نمایش عروسکی با فرم این ویروس ساخته و اجراکننده نمایش ضمن آموزش و تعلیم مخاطرات این بیماری و همچنین چگونگی مقابله با آن، در پایان نمایش اقدام به پرسش و پاسخ کرده و به برندگان جایزه اهدا کند.

به گفته عضو دبیرخانه کشوری گروه آموزشی مشاوران وزارت آموزش و پرورش، برگزاری این نمایش‌ها می‌تواند با ایجاد رقابت بین دانش‌آموزان هم رفتارهای مقابله با کرونا را تقویت کند.

وی یادآور شد: همچنین برقراری نظام تشویق در مدارس از طریق اهدای چک امتیاز، ستاره و امتیازات موردنظر دبیران، معاونین و اولیاء مدارس نیز می‌تواند این رفتارهای مقابله‌ای را آموزش داده و تقویت کند. برای نمونه، دریافت هر ۲۰ امتیاز می‌تواند با یک جایزه همراه باشد.

اصلاح رفتار از طریق تنبیه و توبیخ غیردائمی است

کرم‌پور تاکید کرد: براساس تحقیقات، تشویق و پاداش نسبت به توبیخ و تنبیه در کاهش و بازداشتن از رفتارهای غلط اثرات عمیق‌تری داشته است. کاهش این رفتارها از طریق تنبیه ناشی از ترس و وحشت بوده و بنابراین غیردائمی است و در اولین فرصت، تکرار اشتباه صورت خواهد گرفت.

وی توضیح داد: مشاهدات نشان می‌دهد، این مساله شامل همه گروه‌های سنی است. برای نمونه، دریافت جریمه در تصادفات جاده‌ای نتواست نقش به‌سزایی در کاهش آسیب‌ها ایفا کند.

کرم‌پور خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان در مرحله عینی قرار داشته و به سن انتزاع نرسیده‌اند، در سنین بالاتر از میانگین ۱۲ سال به تدریج انتزاع آغاز می‌شود و بنابراین آگاهی‌بخشی می‌تواند از طریق فیلم‌های آموزشی، نمایش، متخصصان بهداشت مدارس و مراکز آموزشی و همچنین اولیاء مدرسه اتفاق بیافتد.

انتزاع فرایند اختصار، فشرده‌سازی و تلخیص اطّلاعات از طریق شناسائی، استخراج و سپس، جداسازی و پنهان‌سازی جزئیات از کلیات است.

وی تاکید کرد: در این مرحله نیز اثر تشویق و پاداش از بین نمی‌رود، اما این تشویق درونی خواهد شد؛ به عبارت دیگر، دانش‌آموز با دریافت جایزه همچون تراش و مداد و خودکار ترغیب نمی‌شود. بلکه افتخارات و احترام اجتماعی تاثیرگذار خواهد شد.

این مشاور توضیح داد: به عنوان مثال، یک دانش‌آموز که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا مورد احترام و تکریم قرار می‌گیرد، سر صف مدرسه تشویق شده و دانش‌آموزان با مشاهده این تکریم، به رعایت این شیوه‌نامه‌ها ترغیب به رفتارهای مقابله‌ای با بیماری می‌شوند.

کرم‌پور افزود: در واقع دانش‌آموزان برای کسب قدردانی و احترام وارد رقابت شده و از این طریق رعایت بهداشت، فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک به عنوان یک راهکار موثر جهت جلوگیری از شیوع بیماری، پخش خواهد شد.
2