کاووس حسنلی مدیر مرکز حافظ شناسی اعلام کرد: امسال هم بسیاری از برنامههای یادروز حافظ با تأثیرپذیری از شرایط ویژه کرونایی برگزار میشود؛ هنوز گرفتار این همهگیری هستیم و برای رعایت سلامت عزیزانِ همراه، ناچار به برگزاری برنامههای یادروز بهصورت مجازی شدهایم.
دبیر علمی بیست و پنجمین یادروز حافظ افزود: بهمناسبت یادروز حافظ برنامههای گوناگون در سراسر کشور و در کشورهای مختلف دیگر برگزار میشود. در شیراز، شهر حافظ هم خوشبختانه نهادها، انجمنها و ادارات مختلف برنامههای متنوعی را پیشبینی کردهاند که وظیفه خودم میدانم از همه این عزیزان سپاسگزار باشم.
او اظهار داشت: مرکز حافظشناسی که درواقع مجموعهای از عاشقان فرهنگ و ادب و دوستداران حافظ بزرگ را از سراسر جهان با هم پیوند میدهد، سالهاست تلاش کرده تا چراغ حافظ و حافظشناسی را در همهی روزها و در سرتاسر سال روشن نگه بدارد.
حافظ و هنر ، موضوع علمی یادورز حافظ ۱۴۰۰
وی گفت: مرکز حافظشناسی هرسال موضوعی را برای برنامههای علمی یادروز حافظ اعلام میکند و از حافظپژوهان و دوستداران حافظ میخواهد که در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند و حاصل بخشی از این پژوهشها در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه میشود.موضوع برنامههای علمی یادروز حافظ سال۱۴۰۰ که از ششماه پیش رسما اعلام کردیم، «حافظ و هنر» است.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز گفت: مفهوم هنر در متون گذشته فارسی با آنچه امروزه هنر (در معنای Art) نامیده میشود، متفاوت است. هنر در کاربرد گذشته خود طیفی از معناهای گوناگون را در بر میگرفت و بازمینمود. مفاهیمی مانندِ فضیلت، دانایی، استعداد، معنویت و مانند آن. در فراخوان اولیه اعلام شده بود که پژوهشهای امسال برای سخنرانی میتواند در یکی از این زیرشاخههای سهگانه صورت بگیرد: یکی بررسی مفهومشناسانه هنر در اندیشه حافظ، دیگری شیوههای بیان هنری حافظ و سوم بهره هنرهای گوناگون از شعر و اندیشهی حافظ.
حسنلی اظهار کرد: این موضوع با استقبال هنرمندان پژوهشگر مواجه شده و امسال سخنرانها عموما از اهالی هنرند.
سخنرانیهای علمیهنری یادروز حافظ
مدیر کرسی پژوهشی حافظ ادامه داد: برنامههای علمی یادروز امسال از روز بزرگداشت مولانا (هشتم مهر)، با سخنرانی دکتر محمدیوسف نیری، استاد دانشگاه شیراز، با عنوان: «مولانا و حافظ: میناگران سلوک الهی»، آغاز شد تا بر پیوند این دو شخصیت بلندپایه در ادبیات متعالی جهان تأکید شود.
وی ادامه داد: سخنرانیهای علمی بیستوپنجمین یادروز حافظ با دو سخنرانی در مراسم اختتامیه جشنواره داستانی حافظ (۱۸ مهرماه، ساعت ۲۰)، ادامه مییابد که عبارتند از: سخنرانی دکتر سعید حسامپور با عنوان «جهان روایت و شعر حافظ» و دکتر اصغر دادبه با موضوع «حافظ شاعری اندیشمند؛ آراسته به چندین هنر».
مدیر مرکز حافظشناسی گفت: دیگر سخنرانیهای علمیهنری یادروز حافظ، در روزهای ۲۱تا ۲۳مهر، هرشب ساعت ۲۰تا۲۲ بهصورت مجازی ارائه میشود و بیشتر، هنرمندانِ پژوهشگر در این برنامهها دربارهی وجوه مختلف شعر حافظ سخنرانی میکنند.
بهگفتهی مدیر مرکز حافظشناسی، در برنامههای علمی-هنری امسال، غلامحسین امیرخانی، استاد برجسته خوشنویسی ایران با گفتوگویی صمیمی با عنوان «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت»؛ بهروز غریبپور (نویسنده، طراح و کارگردان) با موضوع «پنج دشواری در راه نوشتن اپرایی براساس زندگی دراماتیک حافظ»، علیاصغر تجویدی، استاد نگارگری با موضوع «رابطهی شعر حافظ و نگارگری در دورههای مختلف»، امیر اثنیعشری، خواننده و مدرس آواز با موضوع «نگاهی آماری به تاریخچه استفاده از غزل سعدی و حافظ در موسیقی آوازی»؛ محمدرضا امینی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز: با موضوع «از نقاشی تا سینما: نگاهی به گستره ایماژ در شعر حافظ»؛ محمدرضا خالصی، عضو هیأتعلمی جهاد دانشگاهی با موضوع «بهرهگیری هنری حافظ از واژگان قرآنی»؛ مهدی عظیمپور، استاد خوشنویسی با موضوع «همسویی فرم خط با معنی شعر در اشعار حافظ باتوجه به رسمالخط زمانهی او»؛ علی قصرالدشتی، استاد مجسمهساز، با موضوع «دشواریهای ساخت مجسمهای از حافظ»؛ علیاصغر میرزاییمهر، عضو هیأتعلمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ با موضوع «از فرود تا فراز تصویرگری اشعار حافظ» و فرهاد نصیری شیرازی، استاد خوشنویسی با موضوع «بهره هنرمندان خوشنویس از شعر حافظ» سخنرانی خواهند داشت.
آغاز انتشار طرح حافظ و هنرمندان در ویژهبرنامههای یادروز حافظ
حسنلی اعلام کرد: در کنار سخنرانیهای علمی یادروز حافظ، در طرحِ «حافظ و هنرمندان»، هنرمندانی از رشتههای مختلف، خاطرات خود یا احساس شخصیشان را از حافظ و شعر او در قالب ویدئوهای کوتاه برای ما بیان کردهاند که آنها نیز آرام آرام منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: در یادروز امسال، از طرح «حافظ و هنرمندان» نیز در خدمت استادان نامداری همچون: فرهاد فخرالدینی و کیوان ساکت (در حوزهی موسیقی)، علی شیرازی و یدالله کابلی (در حوزهی خوشنویسی) و محمدعلی سجادی و قطبالدین صادقی (در حوزهی سینما و نمایش) هستیم. بعد از یادروز هم، فیلمهای هنرمندان دیگر، بهتدریج از صفحه رسمی مرکز حافظشناسی منتشر خواهد شد.
آیین پایانی جشنواره داستانی حافظ و اعلام برندگان
مدیر کرسی پژوهشی حافظ به اختتامیه جشنواره داستانی حافظ اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مرکز حافظشناسی در بیستوپنج سالگیِ فعالیتهاش، برگزاری جشنواره داستانی حافظ در سال۱۴۰۰ بود. کرسی پژوهشی حافظ در مرکز حافظشناسی، برای همسخنی نسل امروز با شعر حافظ، برنامههای متنوعی دارد که جشنواره داستاننویسی با موضوع حافظ یکی از همین برنامههاست.
دبیرعلمی جشنواره داستانی حافظ ادامه داد: مقدمات این جشنواره از یک سال پیش آغاز شد و با انتشار متن فراخوان ادامه یافت. در بازه زمانی تعیین شده، یعنی تا ۱۵مردادماه که مهلت ارسال آثار به پایان رسید، مجموعا ۳۲۰نفر با ارسال داستانهای خود به دبیرخانه، در این جشنواره شرکت کردند و آثارِ رسیده برای داوری به گروه داوران سپرده شد و داوران در طول دوماه با خواندن آثار و تشکیل جلسات نتیجه نهایی را اعلام کردهاند که در مراسم اختتامیه جشنواره به اطلاع همگان خواهد رسید.
اعطای نشان درجه یک علمی ازسوی مرکز حافظشناسی
مدیر مرکز حافظشناسی بیان کرد: یکی دیگر از فعالیتهای مرکز حافظشناسی رصدِ فعالیتهای حافظپژوهان در سراسر جهان، و ارزیابی این فعالیتهاست تا در حدِ مقدورات خود، فعالیت حافظپژوهان برجسته را قدر بداند و ارج بنهد.یکی از جوایزی که درواقع بالاترین سطح جوایز مرکز حافظشناسی است، جایزه نشان درجهیک علمیاست که تاکنون به پنج نفر از حافظپژوهان اهدا شده است: ۱.پروفسور فوشهکور از فرانسه، ۲.پروفسور جیووانی درمه از ایتالیا و استادان ۳.بهاءالدین خرمشاهی، ۴.دکتر سلیم نیساری و ۵.دکتر سعید حمیدیان از ایران.
حسنلی گفت: امسال نیز با بررسیهایی که انجام گرفت و با استعلام از صاحبنظران متخصص، تصمیم گرفته شد، مرکز حافظشناسی ششمین نشان درجه یک علمی حافظشناسی را به یکی از استادانِ فعال و مترجمان غیرایرانی دیوان حافظ اهدا کند که در مراسم اهدای نشان، ایشان را معرفی خواهیم کرد. مراسم اهدای نشان روز بیستم مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰برگزار خواهد شد.
مدیر مرکز حافظشناسی گفت:برنامههای امسال از دو بستر مجازی ۱) ابر دراک: https://derak.cloud/hafez
و ۲) صفحه رسمی مرکز حافظشناسی در اینستاگرام @hafezstudiescenter پخش می شود.