کرمانشاه – ایرنا - اگر فرهنگ و اخلاق متاثر از سلوک نبوی و راه و منش پیامبر رحمت را الگو قرار دهیم، می توانیم قله های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عالم را فتح کنیم و موجب اقتدار بیشتر امت محمدی شویم.

عالم خلقت در ۲۸صفر سال یازدهم هجری، با از دست دادن پیامبر مهربانی ها، درد و فراقی تلخ را متحمل شد، و مکارم اخلاقی به عنوان میراث ماندگار خاتم انبیا برای جهانیان برجای ماند.

مردمداری، امانتداری، ساده زیستی، حکمت و حیا، راستگویی، نجابت و صلح، تواضع و سخاوتمندی تنها ذره ای از اقیانوس بی پایان فضایل اخلاقی پیامبر رحمت است و این همان فضایلی است که توجه به آن موجب اقتدار بیشتر امت محمدی خواهد شد.

دوری جامعه اسلام  از انحطاط اخلاقی جامعه غرب با درپیش گرفتن سیر و سلوک اجتماعی و سیاسی حضرت محمد(ص) میسر است و تا زمانی که این سیره حفظ شود، هیچ کفر و استکباری توان غلبه بر دنیای اسلام را نخواهد داشت.

پیامبر مکرم اسلام(ص) برای اخلاق و احیای اخلاق مبعوث شدند، لذا تمام تاثیرگذاری پیامبر رحمت(ص) در ابتدا بر محور اخلاق شکل گرفت، ابتدا اخلاق پیامبر (ص) توانست جایگاه خودش را پیدا کند و سپس بعثت پیامبر(ص) محقق شد.

شیوه و نگرش برپایه اخلاق پیامبری باشد

از همین رو یک کارشناس مذهبی در خصوص این میراث ماندگار به ایرنا گفت: بدون شک زیربنای هر حرکتی در عالم وجود و یکی از شالوده ­های اساسی زندگی بشری می­ تواند اخلاق باشد.

حجت الاسلام«مجید میرزایی» ادامه داد: اگر ما می­ توانیم در عالم و جهان کنونی اثرگذار باشیم ابتدا باید شیوه رفتار و نگرشمان به دنیا و مردمان را اصلاح کنیم و آن را بر پایه اخلاق پیامبری قرار دهیم، همانطور که رسول گرامی اسلام (ص) برای همین مبعوث شد و زمانی توانست در عرب جاهلی تاثیرگذار باشد که اخلاق خود را ابتدا عرضه کرد و هنگامی که این اخلاق در بین عرب جاهلی رسوخ پیدا کرد، پیامبر اسلام (ص) توانست دین خدا را هم به آنها عرضه کند.

حجت الاسلام میرزایی اضافه کرد، بنابراین اگر بخواهیم در حوزه ­های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و رفتاری تاثیرگذار باشیم، باید بساط خودمان را در حول محور اخلاق تسری بدهیم، همانگونه که پیامبر گرامی اسلام این خصیصه را داشتند.

وی عنوان کرد، زمانی که پیامبر اکرم (ص) رحلت نمودند، حضرت علی علیه السلام فرمود که «عالم وجود دارای دو امان است؛ یکی پیامبر گرامی اسلام (ص) و دیگری قرآن کریم است»، و امروز فقدان یک امان برای دنیا است، اما قرآن همچنان هست و می­تواند مورد تأمل و استفاده مردم قرار بگیرد و به واسطه عمل به قرآن، مردم می­توانند در امان باشند و زندگی کنند.

به گفته وی، منظور از امان این است که در دنیا با آرامش زندگی کنیم و زمانی که اینگونه زندگی کنیم می­توانیم به اهداف عالی انسانی دست پیدا کنیم و در همین راستا انسان به موفقیت دست پیدا می ­کند.

میرزایی به روایتی دیگر اشاره کرد و افزود: حضرت جعفر بن محمد(ع) فرمودند که «اگر می­خواهید در فردای قیامت، از این پناه و از این ملجا و از این جایگاه رفیعی که خداوند به پیامبر گرامی اسلام (ص) عطا فرموده، استفاده کنید باید چند خصلت را در دنیا رعایت کنید زیرا دنیا مزرعه آخرت است».

راستگو همنشین پیامبر(ص) می شود

این کارشناس مذهبی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه یادآور شد، اولین چیزی که باید رعایت کنیم این است که باید در گفتار و عمل صادق باشیم و هر آنچه را که در دنیا به آن استناد می­ کنیم از صدق آن اطمینان حاصل کنیم و بدانیم آن کسی که راستگوتر و صادق­تر باشد در روز قیامت به پیامبر (ص) نزدیک­تر است و در امان خواهد بود.

وی عنوان کرد، لازم به توضیح است که متاسفانه بخشی از دنیای امروزه در دنیای مجازی می­گذرد و برای انتقال و انتشار مطالب در این فضا و دنیا باید حتما از صدق و کذب آن مطمئن باشیم و این جایی است که بحث صدق مطرح است.

به گفته حجت الاسلام میرزایی، دومین چیزی که پیامبر گرامی اسلام (ص) به آن اشاره فرموده و ما باید در زندگی خود به آن عمل کنیم تا در فردای قیامت در ملجا و پناه حضرت رسول (ص) باشیم این است که برای ادای امانت، احترام قائل شویم زیرا آن کسی که بیشتر به ادای امانت اهمیت می­دهد و به آن احترام می­گذارد در روز قیامت به پروردگار متعال نزدیکتر است.

او اظهار داشت: این امانت فقط مال نیست، همه چیز

می­تواند باشد از دین مردم گرفته تا نوامیس مردم، مال مردم، تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان آنها که می­تواند در دستان ما باشد و روز قیامت از ما بازخواست خواهند کرد و هر چقدر در این مورد عمل ما صحیح­تر باشد و ادای امانتمان بهتر باشد، می­توانیم به پیامبر مکرم اسلام (ص) نزدیکتر باشیم.

به عهد وفادار باشیم

وی از وفای به عهد به عنوان سومین خصیصه ای یاد کرد که  به آن اشاره شده است و خاطرنشان ساخت، در مقابل پیمان­های فردی، اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی باید وفادار بمانیم و بدانیم هر شخصی که در عالم وفای به عهدش بهتر بود در روز قیامت به پیامبر (ص) نزدیکتر خواهد بود.

میرزایی ادامه داد: چهارمین چیزی که می­توانیم برای آن احترام قائل شویم و یکی از شروطی است که می­توانیم خود را به سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) نزدیکتر بدانیم، حسن و نیکویی اخلاق است که در حیطه فردی و اجتماعی باید رعایت شود و به آن توجه کنیم.

وی معتقد است، حسن و نیکویی اخلاق، همان نکته­ای است که پیامبر گرامی اسلام (ص) توانست به واسطه آن در همه اعصار آن رحمت و سیطره خود را بر عالم ارزانی بدارد و در ابتدا اخلاق پیامبر (ص) بود که زمینه را برای بعثت ایشان فراهم کرد.

مردمی بودن، سبک زندگی اسلامی است

این کارشناس امور مذهبی و قرآنی یادآور شد، پنجمین مورد مردمی بودن است یعنی باید در بین مردم باشیم و سبک زندگی اسلامی این است که در هر سمت، مسئولیت و موقعیت مالی و اجتماعی که باشیم نباید خود را از مردم جدا کنیم.

وی عنوان کرد، باید زندگی خود را با عموم مردم همطراز و شبیه آنها کنیم و در بین آنها باشیم و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز همین خصلت را داشتند و بدون تکبر، غرور و بدون در نظر گرفتن شأن و جایگاه خودش، در بین آحاد مختلف امت اسلامی حضور داشتند و بهترین خصیصه­ای که پیامبر اسلام (ص) داشتند عامی بودن ایشان بود و در بین مردم بصورت عادی زندگی می­کرد.

فرهنگ و اخلاق زمینه ساز اثرگذاری در عالم هستند

وی خاطرنشان ساخت، تمام موارد عنوان شده همگی

می­توانند زمینه ساز تاثیرگذاری و زیربنای فرهنگی باشند و

می­توانند جامعه را مترقی کنند، در این صورت می ­توانیم بگوییم فرهنگ و اخلاق زمینه ساز اثر گذاری در عالم هستند.

به گفته وی، اخلاق نیکو، اولین چیزی است که از زندگی پیامبر (ص) می­توان درس گرفت و باید با سرلوحه قرار دادن اخلاق ایشان در زندگیمان در روز رحلت آن پیامبر سعید (ص)، خودمان را به آن وجود مبارک نزدیک کنیم.

وی اضافه کرد، خداوند بزرگ در قرآن کریم می­فرمایند؛ «ای پیامبر، به مردم بگو که تو در مقابل رسالت و ابلاغ رسالتت از آنان هیچ مزد و اجری نمی­خواهی مگر اینکه با اهل بیت تو به مودت و محبت رفتار کنند»، یعنی هم به پیامبر گرامی اسلام (ص) و هم به اهل بیت ایشان عشق، علاقه و ارادت داشته باشیم و علاوه بر اینها از آنها اطاعت کنیم. پس مودت یعنی عشق و محبت همراه با اطاعت.

حجت الاسلام میرزایی گفت: به تنهایی و با محبت، راه به جایی نخواهیم برد اما اگر محبت ما همراه با اطاعت از پیامبر (ص) و اهل بیت مکرم ایشان باشد می­توانیم راه را از چاه تشخیص دهیم و به سعادت برسیم.        

 پیامبر برای تکریم اخلاق آمد

یکی دیگر از کارشناسان فرهنگی و مذهبی نیز در گفت و گو با ایرنا، به خصایص اخلاقی پیامبر(ص)، اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرماید؛ «من برای تکریم اخلاق آمده ام » و این همان ویژگی است که امروزه به آن نیاز داریم و با داشتن اخلاق اسلامی، می توانیم به وحدت و توافق بین المللی اسلامی برسیم.

حجت الاسلام «مهدی توسلی» افزود: دشمن درصدد ورود به فروعات دینی مسلمانان و تفرقه افکنی است همانطور که از این طریق شاهد اتفاقات اخیر در کشور آذربایجان و افغانستان بودیم چراکه از محوریت و خلقیات پیامبر(ص) دوری شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: اخلاق در همه ابعاد زندگی از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وجود دارد و اگر آن را در همه این زوایا ملاک قرار دهیم دنیای کفر نمی تواند بر ما غلبه کند.

توسلی افزود: اگر امروز خواهان وحدت و غلبه بر دشمن هستیم باید با پیروی از سیره امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، بنیه علمی اسلام را تقویت کنیم و بر توانایی های علمی تکیه کنیم و مسلمانان باید این مزیت را همانند ایران اسلامی تقویت کنند.

توسلی یادآور شد، ایران از رتبه بالای علمی در اسلام برخوردار است و این دو مسئله که همان پیروی از خلقیات پیامبر(ص) و الگوقراردادن تلاش های علمی امام جعفر صادق(ع) است می تواند موجب وحدت و اقتدار بیشتر امت محمدی شود.

گزارش از زهره کریم زاده