تهران- ایرنا- مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، گفت: المپیاد فیلمسازی نوجوانان نشان‌دهنده توجه ما به مقوله سینمای کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینماست و البته امسال نوجوانان پذیرفته‌نشده هم توسط مربیان آموزش می‌بینند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، حبیب ایل‌بیگی با اشاره به تاریخچه برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان، گفت: این المپیاد حلقه‌ مفقوده‌ای بود که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران، نبودش به چشم می‌آمد.

وی ادامه داد: فقدان این بخش از آن‌جا احساس می‌شد که این جشنواره مختص کودک و نوجوان بود اما صاحبان آثاری که در جشنواره شرکت می‌کردند، بزرگسالان بودند و درواقع نوجوانان حضور فعالانه‌ای در جشنواره مختص به خودشان نداشتند. در جشنواره‌های معتبر کودک در سراسر دنیا، بخشی با عنوان کودکان برای کودکان «Kids for Kids»  وجود دارد که در آن فیلم‌های ساخت بچه‌ها برای خودشان نمایش داده می‌شود.

یادگیری مهارت‌های زندگی بازدهی حداقلی المپیاد

ایل بیگی با اشاره به شکل‌گیری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» در دوره بیست و نهم جشنواره بر اساس نظرات کارشناسی، اظهار داشت: دو دوره اول و دوم این المپیاد تنها به نوجوانانی اختصاص یافت که فیلم ساخته بودند. اما از دوره سوم، بخش «ایده» نیز اضافه شد تا از این طریق به جای صحبت مستقیم درباره سینما، درباره موضوعاتی چون کار جمعی و گروهی انجام دادن، توجه به خلاقیت، ایده‌پردازی، پرورش ایده و نقش همفکری در رسیدن به یک ایده خوب برای فیلمسازی صحبت کنیم.

وی متذکر شد: این‌گونه حتی اگر بچه‌ها در آینده جذب سینما نشوند، توانایی‌ها و مهارت‌هایی را که در مسیر زندگی برایشان مفید است، یاد می‌گیرند.

متولی سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به توسعه این رویداد اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ بعد از دومین دوره برگزاری المپیاد که من در آن‌جا به عنوان مشاور دبیر جشنواره کودک حضور داشتم، به تماشای آثار المپیاد فیلمسازی نشستم. اغلب فیلم‌های نوجوانان با موضوعات اجتماعی ساخته شده بود. بعد از تماشای اتمسفر موجود در المپیاد و تماشای آثار، شورایی تشکیل دادیم با عنوان «شورای سیاست‌گذاری المپیاد» که در آن نمایندگانی از نهادهایی چون حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی دور هم جمع شدند و با آسیب‌شناسی دو دوره المپیاد درباره چرایی برگزاری المپیاد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وی ادامه داد: ماحصل به دست آمده، اضافه شدن بخش «ایده» به المپیاد و حضور اساتید سینمای کودک به عنوان منتور در کنار نوجوانان برای راهنمایی مناسب شرکت‌کنندگان بود و نکته دیگر تأکید بر اینکه آثار ارسالی نوجوانان باید در حوزه کودک و نوجوان باشد.

هدف؛ بروز خلاقیت در نوجوانان

ایل‌بیگی گفت: بر این اساس هدف ما صرفا این نیست که از دل چنین رویدادی سینماگر بیرون بیاید بلکه بچه‌ها در چند روز برگزاری در یک فضای شاد و مفرح درباره سرفصل‌هایی‌ کارگروهی ‌انجام ‌می‌دهند که در نهایت باعث بروز خلاقیت در آنها خواهد شد.

وی گفت: در «المپیاد فیلمسازی نوجوانان‌ ایران» توجه ما می‌تواند به سمت مقوله سینمای کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما باشد. ما در این حوزه ضعیف هستیم زیرا اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمی‌شود. «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» یکی از بسترها برای تربیت این نیروی مهم برای آینده سینمای کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، درباره یکی از اتفاقات  این دوره در این راستا گفت: امسال تصمیم گرفتیم تمام نوجوانانی که برای شرکت در المپیاد این دوره اثر فرستادند، در این رویداد مشارکت داشته باشند. بر این اساس قرار شد تا حتی نوجوانانی که آثارشان در این دوره پذیرفته نشده هم توسط مربیان دیگری جدا از منتورهای المپیاد، آموزش ببینند و درباره آثارشان بحث و گفت‌وگو صورت بگیرد.

ایل‌بیگی اظهار داشت: در این المپیاد، برنده و بازنده شدن معنا ندارد و در این مرحله به هیچ وجه نباید برای نوجوانان حس رقابت کاذب ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: در هر دوره، استقبال نوجوانان غیرتهرانی از المپیاد فیلمسازی نوجوانان بیشتر از پایتخت‌نشینان بوده است این نشان دهنده این است که نیاز جامعه نوجوانان کشور به این رویدادها برای رسیدن به عدالت فرهنگی ضروری است. قطعاً مشارکت نوجوانان ایران از جای جای کشور عزیزمان و لزوم توجه بیشتر به نوجوانان آینده‌ساز کشور ایجاب می‌کند تا این رویداد که تنها برنامه برای خود نوجوانان در حوزه سینمای کشور است تقویت شده و حرکت در راستای «عدالت فرهنگی» بیش از گذشته دنبال شود.

پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال همزمان با سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۷ تا ۲۱ مهر برگزار خواهد شد.