بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: طرح انتقال آب سد شیرین دره به رینگ شمالی شهر بجنورد با صرف ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل و بزودی افتتاح می شود.

غلامحسین ساقی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انتقال آب سد شرین دره به بجنورد مرکز خراسان شمالی از سال ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت و فاز اول این طرح با انتقال آب به رینگ جنوبی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی فاز دوم نیز از سال ۱۳۹۷به رینگ شمالی این شهر آغاز شد.

وی تصریح کرد: این طرح با اجرای ۲۲ کیلومتر لوله گذاری از سد شیرین دره تا گلستان شهر و مخزن آهکی بجنورد به پایان رسید و بزودی افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: عملیات اجرایی فاز دوم این طرح با اعتبار ۶۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان تکمیل شد و با بهره برداری از این طرح ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت شهری و ۲۵ هزار نفر از جمعیت روستایی از نعمت آب شرب سالم بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: این طرح ۶ ماه زودتر از موعد مقرر تکمیل و چند چاه آب بی کیفیت که در شمال شهر بجنورد از مدار خارج شده بود با اجرای این طرح به مدار وارد شد و ظرفیت آبی بجنورد افزایش قابل توجهی می یابد.

در خراسان شمالی هشت سد با توان تنظیم ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در حال بهره برداری است اما خشکسالی امسال ذخیره آب سدهای خراسان شمالی را به  کمتر از ۴۰ درصد رسانده است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد. 

میزان مصرف آب شهر بجنورد در شرایط عادی، ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که این رقم در اوج مصرف تا هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش می یابد.

آب سد شیرین دره واقع در شهرستان مانه و سملقان اواخر بهمن سال ۹۱ وارد شبکه آب آشامدنی شهر بجنورد شد و این سد با ظرفیت ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد بین شهرستان مانه و سملقان و بر روی روخانه شیرین دره ساخته شده است.