شهرکرد- ایرنا- امام جمعه موقت شهرکرد شرط اصلی توسعه در کشور را  عمل بر مبنای عدالت دانست و گفت: برای اجرای عدالت در جامعه و کشور، توسعه باید براساس ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هر استان و اقلیم انجام شود.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مرکز چهارمحال و بختیاری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد تاکید کرد: در صورتی‌که از مدار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هر استان و اقلیم پا را فراتر بگذاریم و به‌ دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید بدون توجه به عدالت باشیم، نمی‌توان به توسعه دست یافت.

وی افزود: توسعه در کشور مبتنی بر ظرفیت‌ها و استعدادهای استان‌ها باعث پیشرفت در امور و حرکت در مسیر نامتوازن موجب دامن‌زدن به عقب‌ماندگی‌ها خواهد شد.

جعفری توسعه بی‌رویه در مسیر غلط را باعث دامن‌زدن به بی‌عدالتی دانست و تصریح کرد: دولت سیزدهم به عنوان یک دولت مردمی، با شعار تحقق عدالت، ایجاد تغییر، تحول و دگرگونی به میدان آمده است و رییس‌جمهوری با عمل به این وعده‌ها از سپری کردن مسیرهای خسارت‌بار دولت‌های قبل جلوگیری کند.

خطیب موقت جمعه شهرکرد توسعه غیرعلمی و غیرعادلانه را سهم مُهلک جامعه و امری به دور از حکومت اسلامی دانست و اظهار داشت:‌ چهارمحال و بختیاری مانند سایر استان‌های کشور، ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که دولت باید به آن‌ها توجه کند.

وی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری را برخورداری این استان از منابع آب شیرین دانست و گفت: توسعه استان باید بر مبنای این ظرفیت باشد و نباید این قابلیت مغفول بماند.

جعفری تاکید کرد: این در حالی است که بارش‌ها و ذخیره سدهای کشور در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ به نصف رسید و به‌همین منظور تعدیل در برداشت‌ها ضروری است.

وی وضعیت کشور در بخش منابع آب را بحرانی دانست و افزود:‌ اکنون جای شعار دادن نیست و باید به سمت و سوی سازگاری با اقلیم کنونی حرکت کرد و تمامی استان‌های کشور خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند تا  اشتباهات گذشته تکرار نشود.

امام جمعه موقت شهرکرد تصریح کرد: در شرایط کنونی وضعیت چهارمحال و بختیاری به مراتب بدتر از سایر نقاط کشور است و به‌علت تغییر اقلیم، بارش‌های این استان از جامد (برف) به مایع (باران) تبدیل شده است که همین امر مانع ذخیره منابع آب و انتقال سریع باران به پشت سدهای استان‌های پایین‌دست می‌شود.

وی چاره‌اندیشی درخصوص مشکلات ناشی از منابع آب کشور را ضروری دانست و یادآور شد: امروز راهکار رفع این مشکلات، حفر تونل و اجرای طرح‌های جدید انتقال آب بین‌حوضه‌ای نیست.

جعفری با اشاره به مشکلات جدی مردم کوهرنگ در خصوص آب آشامیدنی مناسب و بهره‌مند نبودن از کشاورزی و صنعت اظهار داشت: این مشکلات به‌ علت عمل نکردن تعهدات ۲۷ سال قبل در روند اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای در منطقه است.

خطیب موقت جمعه شهرکرد تاکید کرد: هم‌اکنون افزون‌بر ۴۵۰ هزار نفر برابر نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری آب آشامیدنی ندارند و انتظار دارند دولت سیزدهم عادلانه به این موضوع رسیدگی کند.

وی با اشاره کمبود آب در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از آب‌خوان‌های کشور و نداشتن تاب و تحمل برای اجرای طرح‌های جدید انتقال آب بین‌حوضه‌ای افزود: توصیه می‌شود دولت مشکلات ناشی از بحران آب را با تدبیر رفع و از ادامه راه دولت‌های قبل در این بخش خودداری کند.

جعفری گفت: در گذشته  امید مردم دچار خدشه شد که در دولت جدید  فرصت اقدامات غلط و اشتباه‌های گذشته به‌ویژه در بخش آب را ندارد.

وی یادآور شد: دولت‌های قبل با جانمایی‌های اشتباه در حوزه صنعت و کشاورزی در اقلیم‌های نامناسب و برداشت‌های بی‌رویه منابع آب، زمینه‌های فرونشست زمین و نابودی محیط زیست کشور را فراهم کردند.

امام جمعه موقت شهرکرد بازنگری در سیاست‌های آب را ضروری دانست و اظهار داشت: در این راستا مجلس شورای اسلامی، دولت و به‌ویژه سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید به همدیگر کمک کنند.

وی گفت: از معاون رییس‌جمهوری و رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست کشور به‌عنوان یک فرد علمی انتظار می‌رود از ادامه اجرای طرح‌های غیرعلمی جلوگیری کند.

جعفری توسعه براساس نگاه متوازن، علمی، منطقی و عادلانه را ضروری اعلام و تاکید کرد: امید است رییس‌جمهوری، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و وزیران نیرو و جهادکشاورزی برای رفع مشکلات آب چهارمحال و بختیاری اقدام کنند.

خطیب موقت نماز جمعه شهرکرد تصریح کرد: نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی معقدند در خصوص انتقال آب بین‌حوضه‌ای باید ضمن رعایت منطق، از هرگونه لابی‌گری، اعمال قدرت و تکیه به عوامل بیرونی پرهیز کرد و همچنین به تامین تمامی نیازهای استان مبدأ، مانند تامین آب آشامیدنی افزون‌بر ۴۵۰ هزار نفر برابر نیمی از جمعیت استان توجه شود.

وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری همانند سایر استان‌های کشور برای رسیدن به رشد و توسعه و کاهش نرخ بالای بیکاری به وحدت، همدلی، یک‌صدایی و اتحاد بین مردم، مسوولان، نخبگان و قشرهای مختلف نیاز دارد.

جعفری شرط اصلی دستیابی به شاخص‌های توسعه‌ای را برنامه‌محوری و گذشتن از منافع فردی دانست و اظهار داشت: در این راستا باید برنامه‌های مرتبط با توسعه چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مخلتف و حداقل با افق سال ۱۴۲۰ تهیه، تدوین و اجرایی شود.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری در بخش تامین آب پایدار برای مردم استان حداقل ۴۰ سال عقب است و اگر در گذشته بر مبنای برنامه‌محوری حرکت شده بود، اکنون ۹۵ درصد دشت‌های این استان ممنوعه بحرانی و ممنوعه نبود

امام جمعه موقت شهرکرد تاکید کرد: ‌به‌علت همین بی‌برنامگی‌ها در گذشته، چهارمحال و بختیاری اکنون نه تنها آب آشامیدنی، بلکه آب برای صنعت و کشاورزی هم ندارد.

وی افزود: به‌علت نبود برنامه‌های توسعه‌ای درازمدت، سطح گلخانه‌های این استان تا پایان سال گذشته تنها ۳۵ هکتار بوده است.

جعفری تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی برای تشکیل سریع‌تر کابینه دولت سیزدهم بیشترین تلاش و همکاری را داشت و به تمامی افراد پیشنهادی به‌جز یک وزیر رای اعتماد بالا داد.

وی یادآور شد: با این حال همچنان برخی معاونت‌های وزارتخانه‌ها، مدیریت‌های رده دوم و میانی خالی است و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.

خطیب موقت نماز جمعه شهرکرد گفت: امید مردم در گذشته به‌علت برخی بی‌کفایت‌ها، بی‌درایتی‌ها و سوءمدیریت دچار خدشه شده بود اما براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی باید امید به مردم بازگردانده شود و در همین راستا، مردم انتظار دارند تا دولت سیزدهم ، مسوولان را سریع‌تر مشخص و اقدامات مطلوبی در این بخش انجام دهد.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت عنصر امنیت پایدار اشاره و تاکید کرد: نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ایجادکنندگان این امنیت در درون کشور و مرزها هستند.

وی افزود: مردم قدردان زحمات، تلاش‌ها و جان‌فشانی‌های نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و آبخیزداری و نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امنیت در ایران با اقتدار نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر قرار است.

وی یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی بهترین و مقتدرترین نیروها در منطقه را با پشتوانه مردمی دارد و البته به‌همین علت، دشمن همواره به دنبال توطئه علیه ایران است.

جعفری با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای نزدیک شدن به مرزهای ایران اظهار داشت: این در حالی است که نیروی انتظامی، سایر نیروهای مسلح و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی جایگاه مقتدر خود را در منطقه نشان داده‌اند.

وی گفت: تاوان شیطنت‌های دشمنان بسیار سنگین است و جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از کیان کشور مقتدرانه عمل می‌کند.