به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی در نشست شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش افزود: با وجود تمامی تلاش های انجام شده برای دسترسی همه دانشآموزان نیازمند به وسایل هوشمند آموزشی اما هنوز این تعداد دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و تامین این میزان نیازمند مشارگت گسترده همه آحاد مردم است.
وی اظهار داشت: سال گذشته طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار در آموزش و پرورش کلید خورد و از آن زمان تاکنون با همت خیرین و مشارکت دستگاه ها و نهاد ها ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است، در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاص یافته است که این اعتبار از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به استان ها تخصیص داده خواهد شد و بهتر است این اعتبار با مشارکت ۵۰ درصدی استانداری، کمیته حضرت امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، شورای شهر و شهرداری هزینه شود.
حسینی با ارئه آماری از استان هایی که بالاترین درصد اهدای تبلت نسبت به دانش آموزی را داشته اند، تصریح کرد: استان های یزد، مازندران، قزوین، شهر تهران، زنجان ، بوشهر، قم، خوزستان، همدان و اصفهان استان هایی هستند که که بالاترین درصد اهدای تبلت نسبت به دانش آموز را داشته اند.
وی افزود: پیگیری استفاده از ظرفیت کامپیوترهای بلااستفاده مدارس و پیگیری پویش ها و مشارکت بخش هایی نظیر انجمن اولیا و مربیان، شورای آموزش و پرورش، نذر هوشمند مهر بسیج ، خیرین مدرسه ساز و تشکل ها، اتحادیه انجمن های اسلامی و سازمان دانش آموزی از مدیران کل استان ها مورد انتظار است.
جانشین وزیر در طرح هدایت به بیان ملاک ها و اولویت های توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی پرداخت و گفت: خانواده دانش آموزانی که امکان دسترسی فرزندشان به تبلت را به دلیل فقر مالی ندارند، دانش آموزانی مدارسی که قادر به فراهم کردن امکانات آموزش مجازی نیستند، دانش آموزان مناطقی که امکان آموزش های حضوری فراهم نباشد، دانش آموزانی که از نظر مالی تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. دانش آموزان ابتدایی پایه های چهارم، پنجــم و ششم در مناطق محروم روستایی و عشایری و حاشیه شهرها و دانش آموزان در خانواده های محروم با جمعیت دانش آموزی بیشتر در اولویت توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی قرار دارند.
پوشش ۹۹ درصدی برنامه سنجش سلامت تحصیلی و آمادگی تحصیلی
حسینی با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال ۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز و سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی به ۹۸.۸ درصد رسید اظهار داشت: در سال جاری و با وجود کرونا تاکنون بیش از ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبت گیری کرده اند و ۹۶ درصد نیز ارزیابی شده اند اکنون شاخص پوشش ۹۹ درصدی در برنامه سنجش سال جاری محقق شده است و سنجش نوآموزان پیش دبستانی که از سال ۸۴ آغاز شده بود و در سال گذشته تقریبا متوقف شده بود در سال جاری با پوشش ۵۵ درصدی آغاز شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سنجش شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان، غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری به صورت پایلوت در ۵ استان، ایجاد پایگاه سنجش دائمی آکوستیک در تمامی استان ها و ایجاد مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی، مشاوره و آموزش از جمله نوآوری های برنامه سنجش سال جاری است.
حسینی با ارائه نتایجی از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری گفت: نتایج سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال جاری نشان داد ۷۱ هزار و ۷۷۸ نفر معادل با ۵.۰۴ درصد دیر آموز، ۵ هزار و ۵۴۱ نفر معادل با ۰.۳۹ درصد استثنایی، هزار و ۳۳۷ نفر معادل با ۰.۰۹ درصد تلفیقی و ۴۲۷ نفر معادل با ۰.۰۳ ارجاع به بهزیستی و یا سنجش در سال بعد هستند.
وی افزود: از نوآموزانی که به مدارس استثنایی هدایت شده اند ۴ هزار و ۸۸۱ نفر معادل با ۰.۳۴ درصد کم توان ذهنی، ۱۱۲ نفر معادل با ۰.۰۱ درصد با آسیب شنوایی، ۱۳۱نفر معادل ۰.۰۱ درصد با آسیب بینایی ، ۲۲۸ نفر معادل با ۰.۰۲ درصد جسمی حرکتی و ۱۸۹ نفر معادل با ۰.۰۱ درصد اتیسم هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه در سال جاری پوشش ۵۵ درصدی نوآموزان پیش دبستانی نیز در برنامه سنجش هدف گذاری شده است گفت: با توجه به مشکلات سامانه سیدا برای ثبت نام پیش دبستانی ها تاکنون ۵۷ هزار و ۹۰۷ نفر معادل با ۱۰.۶۳ درصد از نوآموزان پیش دبستانی در برنامه سنجش نوبت گیری کرده اند و ۳۸ هزار و ۸۰۷ نفر معادل با ۷.۱۳ درصد ارزیابی شده اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به ارائه آماری از جهش تحصیلی پرداخت و گفت: در سال جاری ۹هزار و ۶۱۴ دانش آموز برای جهش تحصیلی ثبت نام کردند که از این تعداد ۹ هزار ۳۳۹ برای ارزیابی جهش تحصیلی مراجعه کرده اند.
معاون وزیر به بیان انتظارات از مدیران کل استان ها در خصوص برنامه سنجش پرداخت و گفت: فعالیت بیشتر استان هایی که هنوز به شاخص تعیین شده نرسیده اند، همکاری در راه اندازی مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره و آموزشی، ثبت اطلاعات پیش دبستانی ها در سامانه سیدا وترغیب والدین نوآموزان پیش دبستانی برای مراجعه به پایگاه های سنجش از جمله انتظارات از مدیران کل استان ها است.