تهران- ایرنا- همزمان با هفته ملی کودک و روز جهانی کودک، با استقبال گسترده از ساعات کودکی، بزرگترها این هفته را همراه و همگام با کودکان جشن گرفته و مربیان با تسهیل‌ یادگیری به منظور کمک رساندن به جریان رشد فکری کودکان از طریق تفکر بر جان‌پروری و فکرپروری در جهت کمک به رشد بصیرت آنها تاکید کردند.

به گزارش یکشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست «اندیشه‌پروری (عقلانیت) و جان‌پروری (معنویت) در تربیت عقلانی بصیرت‌گرا» با تاکید بر نقش مربیان بر تسهیل یادگیری و کمک رساندن به جریان رشد فکری کودکان با سخنرانی علیرضا رحیمی ‌برگزار شد.

رحیمی‌در ابتدای این نشست که به صورت مجازی برگزار شد گفت: نظریه‌های تربیتی ارایه‌دهنده تعابیر گوناگون و حتی ضد و نقیض‌اند که ملاک‌های نافع بودن را مشخص می‌کنند. در تعریف نظریه تربیتی معنا، هدف و روش دسترسی نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی در تعریف نظریه تربیتی عقلانی بصیرت‌گرا، عنوان کرد: هدایت رشد ابعاد شخصیت آدمی ‌از طریق پرورش تعقل که دامنه عملکرد آن در حوزه ادراک‌ها تا عمل گسترده است و حاصل آن ایجاد، حفظ و توسعه بصیرت است که از طریق روش نظری توام با پرورش عملی امکان‌پذیر شود، تعریفی کلی از این نظریه است. اما بصیرت چه از مسیر نظری حاصل شود، چه از طریق عملی درواقع آگاهی رسانی به معنی ایجاد معرفت است. این معرفت در فرد، توانایی تشخیص و تمیز را ایجاد می‌کند و این معرفت بایستی معیاری برای قضاوت و داوری و انتخاب را در اختیار انسان قرار دهد. به‌گونه‌ای که او بتواند دست به گزینش و اتخاذ موضع بزند.

هدف از نظریه تربیتی

رحیمی‌ درباره هدف نظریه تربیتی ادامه داد: معرفت حاصل در این نظریه باید منجر به تمیز داوران حق از باطل و درست از نادرست به تبع باوری که در فرد ایجاد شده است شود.
این مولف کتاب‌های درسی در ادامه سخنانش به آرمان‌های اساسی تربیت بصیرت‌گرا اشاره داشت و به دو ویژگی «آگاهی و تشخیص برای فهم زندگی» و «تمیز و داوری برای نقد زندگی» پرداخت. وی عنوان کرد که این دو ویژگی با شناخت صحیح از فکرپروری و جان‌پروری ایجاد می‌شود.
وی بزرگ‌ترین نیاز تربیتی را پرورش تفکر دانست که مقوّم قوه عقلانی ماست: آن‌چه که ما به دنبالش هستیم این است که کودکان به توانایی درس‌آموزی فعال از محیط پیرامون برسند. باید با تعمل و تفکر تلاش کنیم که آن‌چه برای ما نافع است به دست بیاوریم.

تاکید بر درس آموزش فعال
این کارشناس به موضوع درس‌آموزی فعال اشاره داشت: در این امر، عبرت‌گیری مهم‌ترین کار انسان آگاه، آزاد و دارای اراده است. وی باید بداند در مرحله فهم زندگی چه باید بکند و در مرحله قضاوت صحیح چه کاری باید انجام دهد. در این امر اگر جهت‌دهی او به سمت پرورش تفکر باشد مقصود حاصل می‌شود.
او به مرحله فهم زندگی این‌طور پرداخت: در مرحله فهم زندگی از یک سو توجه به مظاهر پیرامون و تامل در آن مهم است و شناخت زمانه و واقعیت‌ها و بدی‌ها و نادرستی‌ها و زیبایی‌ها دارای اهمیت است. در این مرحله فهم حقیقت و زیبایی اهمیت دارد.
مرحله تمیز و داوری و تصمیم‌گیری دیگر نکاتی بود که سخنران نشست «اندیشه‌پروری (عقلانیت) و جان‌پروری (معنویت) در تربیت عقلانی بصیرت‌گرا» به آن پرداخت و گفت: در مرحله تمیز و داوری قضاوت صحیح براساس تشخیص انسان صورت می‌گیرد. در این جا فهم مبنای ماست. اما در مرحله تصمیم گیری به این مهم اشاره می‌شود که فهم زندگی و قضاوت صحیح به تنهایی کافی نیست.

کمک به رشد بصیرت با فکر و جان پروری

علیرضا رحیمی‌با بیان این مطلب که کار مربی تسهیل‌ یادگیری به منظور کمک رساندن به جریان رشد فکری کودکان از طریق تفکر است ادامه داد: جان‌پروری و فکرپروری به رشد بصیرت کمک می‌کند و ما برای فهم صحیح، نقد صحیح و تصمیم‌گیری صحیح دو راه عملی بزرگ داریم. نخست جست‌وجو (کندوکاو) و دیگری گفت‌وگو (کنکاش).
وی در ادامه این مبحث عنوان کرد: آن‌چه بچه یاد می‌گیرد باید خواست خود او باشد. اینکه ما ظرفیت ذهن کودک را پر کنیم نه برای او مفید است و بعدها پیگیر آن خواهد بود. بنابراین بایستی در او روح جست‌وجوگری و ایجاد سوال را پرورش داد. تا مادامی‌که سوال، ابزار یادگیری نباشد و راهی برای بازخواست دانش‌اموز تلقی شود ما موفق نبوده‌ایم. باید دانست که یادگیری حق است، نه وظیفه!
فرصت غافلگیری، ایجاد شگفتی و روشنگری از جمله مواردی بود که این کارشناس در بحث یادگیری ضروری‌خواند: ما باید یادگیری را به سمتی سوق دهیم که با کاوش و تلاش فردی به سوال، پاسخ دهیم. در این بازه می‌توانیم ادعا کنیم که ما معلم بصیرت گرا هستیم.

تاکید بر دانستنی‌های فراوانی برای گفتگوی مربیان و الدین با کودکان
این تربیت پژوه در مبحث گفت‌وگو نیز به ذکر نکاتی پرداخت: گفت‌وگو یعنی رابطه فکری یک فهمنده با فهمنده‌ای دیگر. در این رابطه، تعامل و گفت‌وگو و در حوزه تربیت معنوی و فکر پروری سخنانی وجود دارد. این نکات یادگیری را معنادار می‌کند. اما معنا باید کشف شود. مربیان و والدین و معلمان برای پرورش کودک در این زمینه‌ها باید دانستنی‌های فراوانی داشته باشند. آن‌چه آنان نیاز دارند توانایی گفت‌وگو کردن و توانایی پرورش روح جستجوگر است.
براساس اعلام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با هفته ملی کودک سه نشست تخصصی دیگر با موضوع‌های «برنامه‌ریزی برای امنیت و سلامت کودکان در فضای مجازی»، «کتاب‌های داستان با تاکید بر مخاطب‌شناسی» و «اصول تربیت رسانه‌ای برای نسل هزاره سوم» در روزهای دوشنبه ۱۹ مهر، سه‌شنبه ۲۰ مهر و پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت مجازی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند این نشست‌ها را در صفحه رسمی‌کانون در اینستاگرام دنبال کنند.

استقبال ۲هزار مخاطب از هشتگ ساعت_کودکی

کارزار اینترنتی #ساعت_کودکی که هم‌زمان با دومین روز هفته ملی کودک با فراخوان دبیرخانه این رویداد به شکل برنامه‌های پخش زنده (live) برگزار شد، مورد استقبال دست‌اندرکاران و فعالان حوزه کودک و نوجوان قرار گرفت.

 براساس رصد خبرنگاران و گزارش میدانی دست‌اندرکاران این کارزار، در ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۷ مهر ۳۴ مربی کودک و نوجوان در سراسر کشور، با موضوع‌هایی چون تکنیک‌های افزایشی و کاهشی در تعامل با کودک، نقش عروسک‌ها در خلاقیت و شادی جهان کودک، خوانش قسمتی از کتاب‌های داستان نوجوان، گفت‌وگو با نویسندگان، شاعران و تصویرگران کودک و نوجوان، قصه‌گویی، جنگ شادی و اجرای برنامه‌های آموزش هنری به کودکان، برنامه‌هایی به شکل پخش زنده در اینستاگرام برگزار کردند.
گفت‌وگو با شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان از سوی انجمن‌های مرتبط با کودکان، از دیگر برنامه‌هایی بود که از ساعت ۱۷ تا ۲۰ روز شنبه در فضای اینستاگرام به اجرا درآمد.
در مجموع، در یک ساعت مقرر شده، بیش از ۱۰۰ برنامه‌ لایو، در صفحات شخصی افراد و نیز صفحات موسسات و گروه‌ها و انجمن‌های مختلف برگزار شد و هشتگ #ساعت_کودکی نیز بیش از ۲۰۰ بار در اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها در فضای مجازی تکرار شد و در مجموع بیش از ۲هزار مخاطب از این برنامه‌ها بهره بردند.
براساس این خبر، در این کارزار از عموم مربیان، معلمان، نویسندگان و دست‌اندرکاران هنر کودک و نوجوان درخواست شده بود که در ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۷ مهر، با عنوان این هشتگ، یک ساعت از شناسه‌های کاربری خود در فضای مجازی را به کودکان اختصاص دهند.
اخبار فعالیت‌ها و برنامه‌های هفته‌ ملی کودک که از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ یادواره شهید علی لندی و با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» برگزار می‌شود، در صفحه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی و نیز پایگاه خبری کانون به نشانی kanoonnews.ir در دسترس عموم علاقه‌مندان است.
نمایش رایگان فیلم، تئاتر، انیمیشن و قصه‌گویی از جمله بخش‌های رایگان این برنامه‌ها اعلام شده است.

استقبال از تئاترهای کانون در فضای باز پارک لاله

در دو روز اول هفته ملی کودک، اجرای محیطی تئاتر کودکان در فضای باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری با حضور بیش از ۵۳۰ تماشاگر گزارش شده که با توجه به گسترش اطلاع‌رسانی‌ها، پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان هفته جاری افزایش پیدا کند.

در ایام هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰، فضای باز مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در پارک لاله تهران، هر روز ساعت ۱۷ میزبان اجرای نمایش و جنگ شادی و عروسک‌گردانی است که این برنامه رایگان و عمومی اعلام شده است.
بر همین اساس، در روز اول که با روز جهانی کودک همراه بود، استقبال چشمگیری از سوی کودکان و خانواده‌ها شد که در نوع خود حائز اهمیت است.
نمایش «نترسک» به کارگردانی مژگان رضائیان از ۱۶ مهر هر روز در فضای باز این مجموعه در پارک لاله‌ تهران در کنار جنگ شادی اجرا می‌شود.
در همین حال، ساعت ۱۷:۳۰ هر روز نیز تئاتر «آرزوهای یک موش کور» در سالن بوستان این مجموعه به روی صحنه می‌رود که به گفته سعید زین‌العابدینی معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به دلیل رعایت بهداشت مخاطبان، تعداد محدودی بلیت تنها در سایت تیوال با تخفیف ویژه این هفته عرضه می‌شود.
علاقه‌مندان به تماشای تئاتر می‌توانند هر روز در پرتال کانون به نشانی kpf.ir فیلم اجرای یک تئاتر قدیمی کانون را به رایگان تماشا کنند.

کانون زنده است و هر روز با یک نوآوری جلو می‌آید

رییس جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ از کشور سوئیس به مناسبت هفته ملی کودک با صدور یک پیام ویدئویی به کودکان کشورمان، از خدمات کانون پرورش فکری به سینمای جهان و فرهنگ دنیا یاد کرده و «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» را شعاری زیبا برای تغییر دنیای ملتهب از کرونا دانسته است.

بسیاری از هنرمندان، مسوولان جشنواره‌ها، سیاستمداران و وزرای کشورهای مختلف با صدور پیام‌هایی این هفته را تبریک گفته‌اند که یداله داج رییس جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ از کشور سوئیس از آن جمله‌ است.

متن پیام آقای داج را به این شرح می‌خوانید:

وقت به‌خیر، درود و ‌سپاس به فرزندان عزیز وطنم‌ ایران

کانون پرورش فکری کودکان و ‌نوجوانان از من دعوت کرده که در مورد هفته‌ای به این نام، دقیقه‌ای با شما باشم. کانون پرورش فکری کودکان و ‌نوجوانان، کانونی است که به فرهنگ دنیا برای ساختن پلی باارزش بین جوانان و کودکان دنیا خدمت کرده است و افرادی چون عباس کیارستمی، امیر نادری و بهرام بیضائی هستند که برای این کانون فیلم‌هایی ساختند که امروز به عنوان فیلم‌های کلاسیک دنیا شناخته می‌شوند و این هفته، که برای کودکان ایران هفته شادی، نشاط و سلامت است و شعار هفته ملی کودک هم شعاری بیش از اندازه زیبا و با معنی است. برای خروج از مشکل جهانی کرونا که یکسال و ‌نیم‌ است دنیا را متاسفانه به زانو در آورده به نظرم یکی از زیباترین شعارهایی است که من تاکنون شنیده‌ام و خیلی خوشحالم و واقعا باعث افتخار است که کانون زنده است؛ و کانون هر روز با یک نوآوری جلو می‌آید.

امیدوارم شما از این فرصت استفاده کنید، خوش و سالم باشید و هر روز یک ‌کار نیک و قشنگ انجام بدهید. شما شعله‌های آینده کشور ایران هستید. پاینده ایران و زنده باد فرزندان خوبش که شما هستید و باارزش‌ترین چیزی که می‌توانید داشته باشید شاد بودن‌ و سلامت بودن شماست.