گچساران - ایرنا -معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:هنرمندان صنایع دستی این استان امسال یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض دریافت کرده اند.

محمد کاظم رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات به ۱۲ نفر از هنرمندان صنایع دستی فعال کهگیلویه و بویراحمد که تاکنون تسهیلات دریافت نکرده بودند پرداخت شده است.

وی بیان کرد: تسهیلات بلاعوض مذکور به منظور کمک به رونق بیشتر تولیدات صنایع دستی در رشته هایی مانند گلیم مشته  و جاجیم پرداخت شده است.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمداظهار داشت: امسال همچنین ۴۰ دوره آموزشی ۱۲۰ تا ۱۵۰ ساعته در مدت زمان سه الی چهار ماه برای هنرمندان  صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه در هر یک از این دوره های آموزشی ۱۲ تا ۲۵  هنرمند آموزش های صنایع دستی فرا گرفته اند تصریح کرد: به شرکت کنندگان در این دوره های مهارتی که موفق به کسب حد نصاب لازم علمی و عملی در آزمون پایان دوره ها شوند افزون بر اعطای مدرک مهارتی فنی وحرفه ای  تسهیلات بانکی ارزان قیمت نیز داده می شود.

رحمانی تاکید کرد: در زمان حاضر دوره آموزشی صنایع دستی در شهرستان لنده در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ نفر در این دوره آموزشی حضور دارند  ابراز داشت: براساس تفاهم نامه با  بنیاد علوی هنرمندان پس از پایان دوره آموزشی ۱۵۰ ساعته تسهیلات  بانکی ارزان قیمت دریافت می کنند.

رحمانی ابراز داشت: جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

رحمانی با بیان اینکه بیشترین دست بافته‌های استان در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ هزار مترمربع است. 

.استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی  دارد.