سفر هفته گذشته رییس جمهوری اسلامی به استان بوشهر و سفر آتی آیت الله رییسی به استان فارس نوید بخش تسریع در ادامه عملیات پروژه خط ریلی بوشهر – شیراز است و می طلبد هماهنگی لازم بین مسئولان دو استان بوشهر و فارس ایجاد شود و تلاش جدی برای تکمیل پروژه صورت گیرد.
تأمین مالی مهمترین چالش پروژه راهآهن بوشهر – شیراز است که به دولت پیشنهاد شده است این طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شود.
با اتصال استان فارس و بوشهر به خط ریلی جابجایی کالای تجاری افزایش قابلتوجهی مییابد که این مهم زمینه رونق تجاری هر دو استان را فراهم میکند. مردم جنوب غرب فارس همچنان چشمانتظار رسیدن قطار به ایستگاههای این استان هستند ، راهآهن بوشهر-شیراز در امتداد خود شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز ، زرقان و مرودشت را در برمیگیرد.
طول کل مسیر از سمت شیراز تا بوشهر ۴۵۰ کیلومتر است که به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شدهاست ، هدف اصلی طرح راه آهن شیراز-بوشهر، اتصال استان فارس به استان بوشهربا شبکه ریلی ، جابجایی ۳ میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال ، جابجای یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال و رونق اقتصادی و اجتماعی این دو استان است.
همچنین با توجه به توسعه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و سرمایهگذاری های کلان داخلی و خارجی در این منطقه اتصال بندر عسلویه به راهآهن از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.با توجه به ویژگی های مسیر راه آهن در حمل و نقل ایمن کالا، مسافر، کاهش مصرف سوخت و آلودگیهای زیست محیطی اتصال بندر عسلویه از طریق احداث راهآهن شیراز-بوشهر به شبکه ریلی مدنظر قرار گرفته است.
سخنان رییس جمهوری گوشزدی برای مسوولان طرح
رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر هفته گذشته به استان بوشهر گفت: پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه راهآهن شیراز – بوشهر- عسلویه پس از ۱۴ سال، قابل توجیه نیست چرا که تاخیر در اجرای پروژهها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات میشود.
آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه های سفر یکروزه خود به استان بوشهر در بازدید از پروژه راه آهن شیراز – بوشهر - عسلویه با اشاره به اینکه اتصال به خطوط راه آهن از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر است افزود: مصمم هستیم در تکمیل و راهاندازی پروژه خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم.
وی بازدید میدانی با هدف رفع موانع تکمیل راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه اظهارداشت: مدیران طرح باید برای تکمیل و راهاندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.
رئیس جمهوری گفت: تاخیر در اجرای پروژهها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات میشود لذا باید برای اتمام پروژهها همت جدی وجود داشته باشد و اعتبارات این پروژه حتما در بودجه سال آینده گنجانده شود.
پیشنهاد جعفر قادری نماینده مجلس جهت تأمین مالی خط آهن شیراز _ بوشهر _ عسلویه
پروژه راه آهن شیراز - بوشهر یکی از پروژههای اولویتدار ریلی احداثی کشور در سال جاری است. ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال جاری به این پروژه اختصاص یافته است.
به گفته مسئولان، اکنون همه روشهای سرمایه گذاری در پروژه راه آهن شیراز - بوشهر حتی موضوع فاینانس خارجی آن با شرکت چینی که به دلیل تحریم نتوانستیم به صورت قطعی دنبال کنیم نیز مورد توجه قرار دارد و هنوز از دستور کار خارج نشده است و با توجه به مذاکرات فشرده ای که در این راستا انجام شده در صورتی که شرایط مهیا شود ادامه داده میشود.
دکتر جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اخیرا با پیشنهاد تامین مالی راه آهن شیراز - بوشهر اظهار داشت : در عسلویه بیش از ۵۰ واحد پتروشیمی و پالایشگاه وجود دارد ، که اگر هر واحد پتروشیمی و پالایشگاه، فقط یک هزار میلیارد تومان خط آهن شیراز ، بوشهر، عسلویه را فاینانس (نه کمک بلاعوض) کنند این خط آهن ساخته شده و از محل صرفه جویی سوخت ناشی از جابجایی بار در مدت کوتاهی اصل و سود این فاینانس برمی گردد.
در هر حال خط ریلی شیراز – بوشهر یک ابرپروژه است ، هیچ گونه طرح ریلی به این مقیاس در سطح کشور در قالب یک پروژه اجرا نشده است، بر اساس برآوردهای انجام شده ۵ هزار میلیارد تومان برای طرح خط ریلی شیراز - بوشهر مورد نیاز است و تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و امید است در سفر آتی رییس جمهوری به استان فارس توجه ویژه به تامین مالی برای این طرح صورت گیرد تا ضمن خروج استان فارس از بن بست ریلی، زمینه صدور کالا و خدمات این استان از طریق آبهای آزاد خلیج فارس نیز فراهم شود و پیوندهای دیرین مردمان دیار فارس و بوشهر را تقویت نماید.