به گزارش روز دوشنبه ایرنا، فرحناز قائدامینی در بازدید از مدارس بخش میانکوه شهرستان اردل و در جمع مسوولان محلی و شهرستانی به بالا بودن شاخص نسبت معلم به دانشآموز در استان در مقایسه با میانگین کشوری اشاره کرد و افزود: این شاخص در کشور به ازای هر ۲۷ دانش آموز یک معلم است که در حال حاضر این رقم در چهارمحال و بختیاری به ۲۲ به یک رسیده است.
وی با بیان اینکه در تعیین اولویتهای توزیع امکانات و تجهیزات به نیازها و شرایط مکانی، زمانی، علمی و فرهنگی هر منطقه توجه میشود، تصریح کرد: پراکندگی جمعیتی و وجود ۱۴۷ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانشآموز در استان باعث شده است تا با وجود بالا بودن شاخص نسبت معلم به دانشآموز در چهارمحال و بختیاری همچنان مشکل کمبود نیروی آموزشی پا برجا باشد.
قائدامینی اظهار داشت: تلاش شده است در برنامهریزیها برای توزیع امکانات و برخورداری مدارس از معلمان به گونهای عمل شود که هیچیک از دانشآموزان در مناطق مختلف از نگاه و توجه ویژه آموزشی و تربیتی دور نمانند اما به دلیل پراکندگی جمعیتی در استان به ویژه در روستاها و مناطق سختگذر، همچنان مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.
وی درباره استفاده از فرهنگیان بومی در مناطق کمتر برخوردار به منظور کاهش درخواست انتقالی از این مناطق گفت: برای نقل و انتقال معلمان در سال جاری نیز برخی اولویتها و شاخصها همچون مساوی بودن تعداد و درصد فرهنگیان رسمی، حقالتدریس و بومی در تمامی شهرستانها اجرایی شد تا بتوان در راستای عدالت آموزشی و برای بالا بردن سطح علمی دانش آموزان در مدارس شهری و روستایی اقدامات مطلوبتری را به انجام رساند.
قائدامینی با بیان اینکه موضوع خرید خدمات برای استان به دلیل بالا بودن نسبت شاخص معلم به دانشآموز در چهارمحال و بختیاری مورد تایید وزارت آموزش و پرورش قرار نگرفته است، یادآور شد: در حال حاضر مهمترین برنامه، افزایش سطح علمی مدارس و دانش آموزان است چرا که استعدادها و ظرفیتهای بالقوهای در مناطق کمتر برخوردار وجود دارد که میتوان با توجه به درخواست اهالی این مناطق برای بهکارگیری نیروهای بومی در بخش آموزش و پرورش، سرمایهگذاری مناسبی را برای آینده و تربیت این افراد به کار گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری به اعمال ضریب مناطق محروم در نمرات دانش آموزان این مناطق نیز اشاره و تصریح کرد: استفاده از نیروهای پر توان در حوزه آموزش و پرورش میتواند تضمینکننده آِینده جامعه باشد از اینرو باید در شناخت، انتخاب، استخدام و انتصاب معلمان به ویژه معلمان بومی دقت بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین به نشست شورای آموزش و پرورش استان به میزبانی شهرستان اردل و با حضور استاندار اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات این نشست به زودی مشکل اینترنت مناطق میانکوه بر طرف خواهد شد تا علاوه بر ارائه آموزشهای حضوری از ۱۵ آبان امسال امکان استفاده دانشآموزان از خدمات کمکآموزشی شبکه شاد نیز فراهم شود.
قائدامینی در خصوص حمایت از خانوادههای کمبضاعت برای تهیه گوشیهای هوشمند افزود: اعتباراتی برای خریداری تجهیزات آموزشی به استان اختصاص یافته است که عمده این اعتبارات صرف تجهیز مدارس فنی و حرفهای خواهد شد که بررسی شرایط دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار شهرستان اردل نیز در این طرح دیده خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر توزیع اعتبارات حوزه تجهیز مدارس، از همکاری و تعامل بنیاد علوی نیز برای رفع مشکلات مدارس و دانش آموزان بخش میانکوه استفاده میشود.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این بازدید، ۲۰۰ بسته کمکآموزشی بین دانشآموزان دهستان شلیل بخش میانکوه توزیع شد.