فیروز فاضلی روز دوشنبه در آئین رونمایی از پوستر مستند سرای کهن کَرنا افزود: هنر مقصد جمال است و آئین های حسینی با جمال ،حقیقت و نیکی پیوند خورده است؛ لذا برای جذب مخاطبان نسل نو نباید از این مثلث غافل بماند.
وی با انتقاد از برگزاری برخی از مراسم عزاداری های امروزی برای امام حسین (ع) که بدعت تلقی می شود گفت: متاسفانه آئین با اصالت کرنانوازی، امروز برای نسل نو غریب است؛ این درحالیست که کرنا به معنای زمان حضور در مسجد و خوانش حسین(ع) با آن صلابت است.
بر اساس تفاهمنامه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا شد هر استان مستندی با تاکید بر روستاهای کشور تولید کند که مستند گیلان با تاکید بر آئین کرنانوازی شرق استان و با عنوان "سرای کرنا" به کارگردانی اشکان خوش سرور تولید شده است.
بنا به توضیح یکی از پژوهشگران موسیقی فولکلور گیلان، کرنا ترکیبی از واژه های کار بعلاوه نای ساخته شده که کار به معنای کارزار و نای بمعنای نی، آلتی از موسیقی برای اعلام جنگ در پیش از اسلام بوده و بعد از اسلام بدلیل نوای حزن انگیزش به سازی آئینی در گیلان تبدیل شد.
کرنا، نوای حزن آلودی دارد و گویی هنگام نواختن، موضوعی حزن آلود چون عاشورای حسینی را از طریق نواختن واگویه می کند ؛خاستگاه این ساز شمال شهر لاهیجان، رودبنه است؛ و مستند "سرای کرنا" نیز در این منطقه تولید شده است.
در این مراسم از استاد گلی پور راوی و سرگروه کرنا نوازان گیلان تجلیل شد.