رصد و بررسی ۶ سفر استانی اخیر رییس جمهوری و دولتمردان سیزدهم نشان می دهد که آیت الله دکتر رییسی با برنامه و شناخت و اشراف کامل بر مشکلات و چالش های فراروی و متناسب با هر منطقه و اقلیمی به دنبال شکوفایی ظرفیت ها و استعدادهای نهفته و البته کاهش دردها و معضلات انباشت شده در این مناطق از گذشته های دور است.
این را نیز نباید از نگاه دور داشت که رییس جمهوری همواره در خط و مشی و اصول راهبردی و برنامه های محوری اش بر ضرورت تمرکززدایی به عنوان یک رهیافت و شاخصی برجسته برای حل بسیاری از مشکلات و عبور از تنگناهای موجود در استان های مختلف سخن گفته که این مشی امروزه از منظر کارشناسان و با نگاه جامعه شناختی می تواند مناست ترین راهبرد در تحقق ظرفیت های مغفول مانده استانها نیز قلمداد شود.
مدیریت اجرایی و مسئولان و مقامات استان فارس هم اینک و در آستانه سفر دولتمردان سیزدهم که با درکی عمیق و با رویکرد و نگاه عدالت محور، تکیه بر رفع محرومیت ها در استان های مختلف را نیز اولویت خود قرار داده، می توانند با بهره گیری مناسب از این فرصت طلایی و با کارکردی امیدبخش و کارشناسانه هم راستا با خط مشی و اصول راهبردی این دولت اقدام به تدوین برنامه ها و تلاش مضاعف برای توسعه همه جانبه در مناطق مختلف این استان کنند.
شکوهی به بلندای تاریخ
استان پهناور واستراتژیک فارس با ۱۲۲هزار کیلومتر مربع وسعت، پنجمین استان پرجمعیت کشور است؛ شکوهی به بلندای تاریخ و فرهنگ، مهد تمدن ایران زمین است، نمادهای فرهنگ وهنر ایران در فارس جای دارد، شاعران و ادیبان و نام آوران برجسته و حافظ و سعدی را نیز در دلش جای داده، نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب و غرب کشور است؛ رتبه نخست تولید گندم و رتبه دوم جو در کشور را دارد؛ با ۱۶ درصد رتبه نخست تولیدات باغی را داراست، بخش عمده ای از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده بطوری که حدود ۱۰ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور (مقام اول) مربوط به این استان است، قطب گردشگری وپزشکی ایران است اما در عین حال از استان های محروم و توسعه نیافته نیز محسوب می شود.
توانمندی های صنعتی
صنایع گاز و پتروشیمی، وجود منابع غنی گاز در مناطق جنوبی، نزدیکی به بنادر به ویژه بندر عسلویه به عنوان یکی از منابع مهم تامین گاز و میعانات گازی و مواد اولیه پایین دستی صنایع گاز و پتروشیمی ، وجود شرکت پتروشیمی و پالایشگاه شیراز و شمار زیادی صنایع بزرگ شیمیایی ، عبور چهار خط لوله گاز سراسری از نقاط مختلف ، وجود شرکت های طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی ، شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی ، دانشگاه شیراز و دیگر مجموعه ها که امکانات فراونی را از نظر تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز فراهم کرده از دیگر مزیت ها ، داشته ها و ظرفیت های نهفته در دل این استان پهناور است.
وجود ذخایر عظیم گاز در جنوب فارس و پارس جنوبی ، وجود منطقه ویژه صنایع انرژی بر در لامرد و همچنین صنایع انرژی بر با مساحت بیش از ۹ هزار هکتار و سرمایه گذاری حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال در همجواری سه استان فارس ، هرمزگان و بوشهر و نزدیکی به حوزه گازی پارس جنوبی ، پارس شمالی در خلیج فارس و حوزه های مستقر در خشکی ، مصوبه استقرار واحدهایی از سه صنعت مهم فولاد ، آلومینیوم و سیمان که هر سه در استراتژی توسعه صنعتی کشور نقش اساسی دارند و همچنین استقرار واحدهای تبدیل گازی در منطقه ، پیش بینی سرمایه گذاری برای تولید سالانه ده ها میلیون تن فولاد و سیمان ، ۲ میلیون تن آلومینیوم و بیش از ۶ میلیون تن آلومینا در منطقه انرژی بر از دیگر قابلیت های اثبات شده این استان است.
تصویب مناطق ویژه اقتصادی در لارستان و فسا ، مناطق ویژه اقتصادی در شهرهای شیراز ، جهرم و بسیاری از مناطق استان، ذخایر غنی سنگهای ساختمانی ، سنگ آهک ، سنگ گچ ، سنگ نمک و خاک های نسوز مواد معدنی ارزشمند و کمیاب در استان همچون کرومیت، کبالت، مس، سرب، روی و باریت که قابلیت ایجاد صنایع فرآوری را فراهم ساخته است ، وجود کارخانه های بزرگ صنعتی همچون سیمان و طرحهای در دست احداث سیمان و همچنین وجود امکانات بالقوه مناسب معادن سنگ آهک ، رس و گچ و تامین انرژی (گاز) مورد نیاز به صورت آسان و ارزان در استان برای سرمایه گذاری های کلان دارا بودن رتبه اول تولید سیمان از دیگر مزیت های و استعدادهای پربار و سرشار این اتان جنوبی کشور است.
توانمندیهای حوزه تجارت
وجود بییش از ۱۵۰ هزار واحد صنفی و حدود چهار هزار بازرگان فعال و حجم صادرات سالانه نزدیک به ۲ میلیارد دلار کالای غیرنفتی که خود گویای گردش چرخه بزرگ اقتصادی در استان است نیز می تواند از دیگر توانمندی های نهفته و قابلیت های اثبات شده در امر توسعه همه جانبه فارس قلمداد شود.
قابلیت های استان در بخش گردشگری و تاریخی
فارس سرزمین پارسیان است که مردم جهان ایران را با این نام می شناسند؛ استان فارس یکی از پرچاذبهترین مناطق گردشگری و توریستی جهان را تشکیل داده، اماکن باستانی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، نقش رجب، شهر استخر و نقشهای برجسته ای که در دل کوهها و صخره ها کنده شده، ظروف سفالی پر نقش و نگار درتپه های پیش از تاریخ ، آثار معماری زیبا و شگرف ، صدها مسجد ، برج و بارو و سایر آثار به دست آمده در کاوشهای علمی خود گواه بارزی بر این ادعاست.
فارس با پیشینه تاریخی و کهن بیش از ۳ هزار اثر ثبت شده تاریخی دارد که آثار تاریخی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم به ثبت جهانی رسیده اند.
اماکن زیارتی و بقعه های متبرکه همچون حرم مطهر سید میراحمد بن موسی الکاظم (ع) معروف به شاهچراغ برادر امام رضا (ع) ، حرم سید علا الدین حسین (ع)، علی بن حمزه، سید تاج الدین غریب (ع) باعث شده که شیراز مرکز استان به عنوان سومین شهر مذهبی ایران و جلوه گاه با شکوه خداوندی قلمداد شود.
شهر شیراز و بسیاری از مناطق و شهرهای استان فارس هم اینک با برخورداری از مراکز درمانی و متخصصان مجرب و امکانات پیشرفته درمانی و پزشکی در امر سرویس دهی به بسیاری از مناطق کشور و حتی کشورهای همجوار به عنوان قطب نخست پزشکی و توریسم سلامت نیز محسوب می شود.
چالش های نهفته و موانع توسعه ای
استان زرخیز فارس با وجود همه این داشته ها، مزیت ها، استعدادها و قابلیت های مهم و توسعه ای و همچنین برخورداری از شاخص های توسعه ای در بخش های مختلف توریستی، اقتصادی، صنعتی و رفاهی باید بیش از پیش در کانون توجه دولتمردان و تصمیم گیران قرار گیرد.
استان فارس نگاه عدالت محورانه می طلبد
استان فارس نیز به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بیش از آنکه محروم و توسعه نیافته و فاقد شاخص های توسعه ای قلمداد شود از عدم توازن منطقه ای رنج می برد.
این عدم تعادل و ناهمگنی در توزیع و توسعه امکانات و شاخص های توسعه ای در سطح شهرهای مختلف استان قابل مشهود و محسوس است و فاصله بین مناطق برخوردار با مناطق کمتربرخوردار آن بسیار فاحش است و مردمانش بیش از آنکه به رفع کمبودها و دغدغه ها و مشکلات بیندیشند خواستار رفع برخی نگاه های تبعیض آمیز در حوزه های گوناگون هستند.
اما با کنکاش و رصد اوضاع نیز چندین مساله و موضوع محوری از جمله خواسته ها و مطالبات جدی مردم و مسئولان این خطه بیشتر مورد تاکید و درخواست از دولت سیزدهم قرار گرفته که توسعه راه ها به ویژه افزایش میزان خطوط آزادراهی و اتصال شهرهای مختلف آن به خطوط ریلی از مهمترین دغدغه ها و خواسته های اساسی در این حوزه است.
مشکل کم آبی و ضرورت اجرای پروژه آب از دریا
خشکسالی های بیش از یک دهه اخیر و به دنبال آن کاهش محسوس سفره های زیرزمینی و گرمای سوزان و طاقت فرسا گاه تا بالای ۴۸ تا ۵۰ درجه ، مردم و ساکنان بسیاری از مناطق استان فارس از جمله شهرهای جنوبی آن را با چالش جدی و بحران کم آبی مواجه ساخته است.
در همین راستا مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس یکی از مهمترین راهکارهای اساسی برای عبور از این بحران را انتقال آب از دریا می دانند که ان پروژه نیز از تابستان امسال وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است.
عملیات اجرایی این طرح در افق بلند مدت با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان فارس در اول اسفند ۹۷ با حضور وزیران صمت، نیرو و اطلاعات آغاز شده بود که تاکنون ۲.۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری از ۷.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری پروژه انجام شده است.
هم اینک، حدود ۳۰ کیلومتر (از سمت لامرد به پارسیان) از ۶۷ کیلومتر (کل مسیر) خط انتقال آب، آماده اجرای کانالزنی برای لولهگذاری است. از امروز شنبه ۲۶ تیرماه جاری عملیات لولهگذاری در حدود یک کیلومتر آغاز شد که ادامه خواهد یافت.
در فاز نخست بهرهبرداری، آب خلیج فارس پس از شیرینسازی به روش اسمز معکوس (RO) از آبگیر ساحل بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) توسط خط لوله (به طول ۶۷ کیلومتر) به منطقه ویژه اقتصادی لامرد منتقل میشود و با طراحی این خط نیز انتقال آب به دیگر مناطق استان فارس امکانپذیر است.
درحالی سرمایهگذار و مجری پروژه با اطمینان خاطر، عملیات اجرایی لولهگذاری خط انتقال آب را آغاز میکند که در تاریخ هشتم تیر جاری، الحاقیه قرارداد خرید تضمینی آب از سرمایهگذار برای صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد به امضای سرمایهگذار پروژه (شرکت فرا آبرسان سرزمین) و منطقه ویژه اقتصادی لامرد به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) رسید.
برپایه الحاقیه این قرارداد، خرید ۴.۲۵ میلیون مترمکعب آب (چهار میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب) در سال توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعهد شده که سازمان این منطقه، آب را به صورت پلکانی از سرمایهگذار بخش خصوصی خریداری میکند.
منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای حمایت از سرمایهگذار بخش خصوصی، مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را برای پیش خرید آب در طول مدت ساخت به سرمایه گذار پرداخت میکند.
امضای الحاقیه قرارداد یاد شده علاوه براطمینان خاطر بیشتر سرمایهگذار و شتاببخشی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس نیز اعتماد متقاضیان سرمایهگذاری احداث پتروشیمی و پاییندست آن برای حضور در این کانون صنعتی، جلب میشود و مقصد نخست انتقال آب به منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که مباحث مربوط به تضمین خرید آب را متعهد شده است.
براساس جزییات فنی و طراحی پروژه، قطر خط لوله هزار میلی متر و ظرفیت خط ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است و حجم کل سرمایهگذاری پروژه از سوی سرمایهگذار، ۱۷ هزار میلیارد ریال (هفت هزار میلیارد ریال خط انتقال آب و ۱۰ هزار میلیارد ریال آب شیرین کن) اعلام شد.
بنا بر اعلام شرکت پیمانکار اجرایی، مدت زمان اجرای پروژه ۲ سال است که ۳۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۰ نفر در دوران بهرهبرداری مشغول به کار میشوند.
تاسیسات آب شیرین کن مرتبط با خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس در مساحت تقریبی ۶.۳ هکتار در سایت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) واقع است که ظرفیت شیرینسازی سالیانه ۱۵ میلیون مترمکعب در فاز نخست را دارد.
توسعه راه ها
استان فارس در زمینه توسعه زیرساختهای حمل و نقل و به دلیل تراکم جمعیت و گستردگی سرزمینی بیشترین پروژههای راهسازی را به طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر در دست اجرا دارد.
اتمام برخی پروژه های بزرگ راهسازی از جمله در حوزه مناطق جنوبی فارس همچون بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس با بیش از یک دهه از شروع فعالیت آن از جمله طرح های مهم راهسازی که ضرورت اتمام و بهره برداری از آن از دغدغه ها و مطالبات جدی مردم و مسئولان استان فارس است.
این محور مهم و شاهراه حیاتی در جنوب کشور را محدود و منحصرکردن تنها به یک استان و یا یک منطقه و شهرستان و چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی استانی خود آغاز انحراف و خطایی راهبردی برای بهره برداری سریع از آن محسوب می شود و بدون شک شرایط خاص این جاده ایجاب می کند که باید با نگاهی فرا استانی و فرا منطقه ای والبته با عزمی راسخ و مسئولانه برای تمکیل پروژه چهارخطه شدن این جاده گام داشت.
تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.
گردشگری، صنعتی که با اقتصاد مردم پیوند نخورده
بسیاری از آثار و بناهای تاریخی ارزشمند از جمله تخت جمشید ، شاه چراغ بازار وکیل در شیراز، مسجد آخوند در گراش، بازار قیصریه در لارستان و بسیاری از مناظر بکر طبیعی و خدادادی از جمله آبشار مارگون و رودخانه های خروشان و چشمه های مفرح در ردکان و جنگل ها و تنوع خاص اقلیمی در نقاط مختلف استان فارس این خطه را یکی از مناطق و قطب های گردشگری کشور تدیل کرده است.
صنعت گردشگری فارس با وجود غنی بودن و ظرفیت های متنوع کی می توانست به عنوان یکی از راهکارهای مهم توسعه ای در این ایفای نقش کند، اما این حوزه نیز دارای چالش های نهفته فراوان است و کارشناسان معتقدند که این صنعت نتوانسته پیوند محکم و عمیقی با اقتصاد و معیشت و توسعه این استان برقرار کند.
نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی
بخش کشاورزی در استان فارس را باید مهمترین عامل و پیشران توسعه در این منطقه نیز قلمداد کرد اما با نگاهی تحلیل مدارانه و موشکافانه و با در نظر گرفتن زنجیره تولید محصولات باغی و کشاورزی باید اذعان کرد که این حوزه نیز نتوانسته چندان نقشی در توسعه شاخص های منطقه ای و در حد انتظار ایفا کند.
میزان تولیدات باغی ، زراعی و باغی در استان فارس سالانه رقمی افزون بر ۱۲ میلیون تن است که بدون شک با افزایش بهوره وری ، توسعه کشت های گلخانه ای و مدرنیزاسیون، توسعه باغات در اراضی شیب دار و همچنین توسعه سیستم های نوین آبیاری این میزان به رشد چند برابری می رسید.
بخش کشاورزی به لحاظ تولید واشتغال یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی کشور وبه تبع آن در استان فارس است که نبود برخی زیرساختها ازجمله سردخانه ،صنایع تبدیلی و تکمیلی ازمهمترین حلقه مفقوده در توسعه این بخش بشمار رود.
سیب ، انار، انگور و خرما بخش زیادی از تولیدات محصول باغی استان فارس است با این وجود این محصولات بدون فرآوری و به شکل خام به بازار عرضه می شود.
کارشناسان معتقدند که توسعه صنایع کوچک و متوسط کشاورزی از جمله ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی می تواند جایگزین مناسبی برای ایجاد سایر صنایع سنگین و آلاینده در این استان بکر و طبیعی باشد.
ایجاد صنایع فرآوری و سردخانه در کنار تجاری سازی و بسته بندی های شیک محصولات مهمترین راهبرد در رونق این بخش خواهد بود.
چالش فرو نشست زمین
طی سال های اخیر وبروز خشکسالی ها منابع آبی در برخی نواحی از استان فارس به دلیل وجود گنبدهای نمکی و رودخانه های با آب شور و همچنین افت کمی و کیفی آب در دشت ها رو به شوری رفته اند و به همین خاطر نیز چاه های موجود کیفیت لازم چندانی برای توسعه صنعت و طرح های کشاورزی را ندارند.
فرونشست زمین در جای جای فارس به ویژه در گسترههای تاریخی آن از جمله تخت جمشید و پاسارگاد و برخی مناطق جنوبی استان آسیبهای جبرانناپذیر وارده کرده و به گونه که تخریب برخی آثار باستانی به سازهها و یادمانهای این گسترهها نگرانی دلسوزان و کنشگران فرهنگی را در سالهای گذشته به دنبال داشته است. نگرانیای که گاه در فراز و نشیب زمانه و پیدایی رخدادهای نابههنگامی چون کرونا رنگ میبازد.
برخی کنشگران زیستبوم و کارشناس کشاورزی نیز اعلامم کرده اند که استان فارس همچنان رکورددار مشکل فرونشست زمین در ایران به شمار میرود و به دلیل خشک شدن تالابهای مهم آن، به کانون فرسایشهای بادی جنوب ایران نیز تبدیل شده است که این مسایل، دشواریهای بیشماری را تاکنون برای این خطه به دنبال دشته است..
آنان معتقدند که استان فارس به دلیل خشک شدن تالابهایش بهویژه دو تالاب پرآوازه بختگان و پریشان، در معرض جدی هجوم ریزگردها نیز قرار گرفته است.
دیو خشکسالی و ضرورت توجه به روش های نوین آبیاری
شرکت آب منطقه ای استان فارس اعلام کرد که ۱۳۴ دشت آبی و محدوده مطالعاتی در سطح این استان شناسایی شده است که بر اساس آخرین ارزیابیها ۱۲۷ دشت یعنی بالای ۹۵درصد آنها از نظر منابع آبی ممنوعه و یا بحرانی هستند.
مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان فارس همچنین بیان کرد: هم اینک ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان فارس شناسایی شده که ۹ هزار و ۷۰۰ مورد از آنها جزو چاه های قدیمی یعنی فعالیت آنها قبل از سال ۱۳۸۵ بوده است.
بازیار با بیان اینکه ۷۳ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب نیز مجوز فعالیت گرفته اند، گفت: سالانه افزون بر هفت میلیارد متر مکعب آب از طریق این چاه ها از سفره های زیرزمینی برداشت می شود.
وی بیان کرد: بر اساس استاندارد و برنامه راهبردی وزارت نیرو باید یک و هفت دهم (۱.۷)میلیارد متر مکعب از این میزان آب مصرفی کاهش و به حدود پنج میلیار متر مکعب برسد.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان فارس با اینکه وضعیت بارش سال زراعی جاری در استان فارس با میانگین حدود ۳۰۰ میلی متر به طور نسبی نرمال اعلام کرده اما به دلیل بیش از یک دهه خکشسالی ، برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و همچنین دشت ها آبرفتی و زمین های شور به ویژه در مناطق جنوبی استان همچنان سایه هولناک خشکسالی و کم آبی در این منطقه ملموس است.
بازیار همچنین مصرف بهینه وبا توجه به بیشترین میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی بر ضرورت استفاده از روش های نوین آبیار و تغییر الگوی کشت از سنتی و در فضای باز به کشت های گلخانه ای و یا سایبانی در منطقه از جمله مناطق جنوبی استان فارس تاکید کرد.
شوربختانه دیو خشکسالی آنچنان شتابان وحتی بی رحم تر از کرونا امسال بر زمین ها و مزارع زراعی و باغی لارستان تازیدن گرفته و سرسبزی دشت و دمن این سامان را به یغما برد و جانداران و جانواران در سرزمین های تشنه منطقه را به روز سیاه کشانده است.
یوسف عباسی مدیر هواشناسی لارستان نیز می گوید: میزان بارش سال زراعی جاری در منطقه لارستان هم اینک و ب بارش های اخیر در تیرماه و مرداد ماه سال جاری حدود ۳۳ میلی متر رسیده که در طول ۳۰ و حتی ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.
توسعه کشت های گلخانه ای برای عبور از چالش کم آبی
معاون امور اقتصادی استاندار فارس نیز می گوید: یکی از مهمترین راهکارها و مناسب ترین راهبرد در وضعیت حاکم بر مناطق خشک و کم آب توسعه کشت های گلخانه ای و تغییر الگوی کشت از سنتی و باز به سمت کشت های در فضای بسته است.
ظفر افشون ادامه داد: با توسعه کشت های گلخانه ای نگرانی و دغدغه مسئولان و متولیان امر و دستگاه های نظارتی همچون شرکت آب منطقه ای و اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس مبنی بر مدیریت منابع آبی و صیانت از منابع زیست محیطی نیز رفع خواهد شد.
وی اضافه کرد: البته نباید با یک نسخه واحد و دستورالعمل های ابلاغی از مرکز و اعمال برخی محدودیت ها و ایجاد موانع مسیر توسعه و سرمایه گذاری بویژه در حوزه مهم کشاورزی در منطقه را مسدود کرد.
وضع روستاهای فارس
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس نیز برلزوم بهرهمندی همه روستاها از توسعه تاکید و بیان کرد: کد پروژه روشی برای تقسیم عادلانه خدمات است اما نیمی از روستاهای استان این کد را ندارند که این مساله از موانع و تنگناهای فراروی توزیع سهم عادلانه از اعتبارات توسعه است.
سید علیرضا حمیدی اظهار داشت : استان فارس دارای ۲ هزار و ۳۳۸ روستای بالای ۲۰ نفر خانوار است که بنیاد مسکن خدمات ارزشمندی دراین روستاها ارائه داده اما بدلیل نداشتن نیمی از این روستاها از کد پروژه نمی توان به طور عالانه همه روستاها را از سهم اعتبارات برابر برخوردار کرد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به ظرفیت های بی بدیل در توسعه روستایی در استان فارس افزود: مجمع نمایندگان استان فارس ، سازمان برنامه و بودجه ، استانداری و دیگر نهادهای مسوول باید با هم افزایی و ظرفیت سازی برای گرفتن کد پروژه روستایی تلاش بیشتری داشته باشند تا بتوان همه روستاها را از سهم عادلانه در توسعه برخوردار کرد.
این مقام مسوول بیان کرد : در حالی که استان فارس نسبت به برخی از استان ها روستاهای بیشتری دارد اما ظرف اعتباری روستاهای این استان چندان بزرگ نیست ، ایجاد کد پروژه برای روستاهای فاقد کد پروژه ظرف اعتباری روستاها را بزرگتر می کند و باعث می شود اعتبارات بیشتری صرف توسعه روستایی در استان شود.
حمیدی گفت : همه تلاش ها می بایست معطوف به آن باشد که تعداد بیشتری از روستاها وارد چرخه تخصیص بودجه و اعتبارات شود ، اگر اعتبارات به نسبت عادلانه بین روستاها تقسیم شود زمینه برای تحقق عدالت اجتماعی ایجاد می شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد : بنیاد مسکن به صورت حمایتی از محل اعتبارات ملی ، منابع داخلی و اعتبارات در اختیار خدماتی را در روستاهایی که کد پروژه ندارند هم انجام داده است اما این برای توسعه همه جانبه روستایی کافی نیست و می طلبد سهم عادلانه برای توسعه این روستاها گرفته شود.
وی به تهیه و اجرای طرح های هادی به عنوان سند توسعه ۱۰ ساله روستایی هم اشاره کرد و افزود: برای صد درصد روستاهای استان فارس طرح هادی تهیه شده اما بیش از نیمی از این طرح ها نیازمند بازنگری است ، بازنگری طرح های هادی زمینه توسعه دوچندان در روستاها را فراهم می کند.
حمیدی ادامه داد:همه فعالیت های توسعه و عمران روستایی باید در چهارچوب طرح هادی تعریف شود ، ساخت و ساز خارج از طرح خلاف قانون است و به حاشیه نشینی منجر می شود، عدم رعایت ضوابط فنی در محدوده طرح هادی هم خلاف قانون است و فعالیت غیر مجاز تلقی می شود ، فعالیت غیر مجاز باعث می شود که سازندگان اماکن روستایی نتوانند از تسهیلات کم بهره بنیاد مسکن برخوردار شوند.
محرومیت بیخ گوش شیراز
هر چند بسیاری شیراز را شهر گل و بلبل می شناسند اما محرومیت بیخ گوش شیراز و در بیش از ۴۰ روستای این کلان شهر موج می زند ، بسیاری از روستاها به کلان شهر پیوسته اند و از خدماتی برخوردارند اما همچنان شمار روستاهایی که به شیراز نپیوسته اند زیاد است.
شهردار شیراز با اشاره به الحاق برخی روستاهای اطراف به این کلانشهر در سال ۱۳۹۰، از عزم جدی برای تداوم این روند برای سایر روستاها خبر داد و این اقدام را گامی برای بهبود شرایط و کیفیت زندگی ساکنان کنونی روستاهای پیرامونی شیراز دانست.
سیداحسان اصنافی در بازدید از روستاهای پیرامونی شیراز در محدوده شهرداری منطقه هفت، که با حضور استاندار و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس و اعضای شورای شیراز برگزار شد، موضوع الحاق روستاهای پیرامونی به شهر را دارای اهمیت و تاثیرگذار دانست.
اصنافی با اشاره به بازدید از شهرک مهربان و روستاهای ترکان، شرقان و اقبال آباد، گفت: در این مناطق نیاز به انجام کار اساسی و زیرساختی است تا مشکلات از ریشه حل شود.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد : طی سالهای اخیر شاهد رشد بیش از حد جمعیت در این روستاها هستیم و مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.
به گفته شهردار شیراز، مشکل قانونی الحاق روستاها به محدوده شهر وجود دارد که پروسه در حال طی فرآیند خود است.
در این بازدید موضوعاتی نظیر وضعیت بهداشتی، زیست محیطی، دفع آبهای سطحی، آسفالت و دیگر مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.
هم اکنون ۲هزار و۴۴۶ روستا در سطح استان فارس برق دار بوده و تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار نیز از نعمت روشنایی بهره مند هستند.
در سال ۹۹ در جهت تامین برق مطمئن و پایدار به مشترکان در سطح استان فارس بیش از ۲۳ هزار انشعاب برای مشترکان شهری و روستایی واگذار و تامین برق آنان انجام شد که با در نظر گرفتن این تعداد مشترک، هم اکنون تعداد مشترکان استان به حدود ۹۹۵ هزار مشترک رسیده است.
با گازرسانی به ۱۵۰ روستا طی سال گذشته، تاکنون ۲۲۰۷ روستای فارس به شبکه سراسری متصل شده و ضریب بهرهمندی روستائیان استان از گاز طبیعی به ۹۲.۳ درصد رسیده است.
عملیات گازرسانی به همه روستاهای مشمول در برنامه کاری شرکت گاز قرار گرفته است و پیشبینی میشود با اتمام گازرسانی به ۱۳۰ روستای دیگر تا پایان امسال، عدد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی به ۲۳۳۹ روستا و میزان خانوارهای روستایی تحت پوشش به ۹۵ درصد افزایش یابد.
در سال ۱۳۹۹ هم با افزوده شدن حدود ۷۰ هزار مشترک جدید، تعداد کل مشترکین گاز به یک میلیون و ۵۸۳ هزار مشترک رسیده است.
اراده مدیریت ارشد استان فارس در توسعه روستایی
استاندار فارس سیزدهم مهرماه جاری نیز نخستین روز کاری پس از معارفه خود در بازدید از برخی مناطق و روستاهای محروم حاشیه کلانشهر شیراز تاکید کرد که در نظر دارد با راهاندازی سازوکار مناسب در قالب قرارگاه یا طرح محرومیتزدایی، به شکل مستمر مسائل مناطق آسیبپذیر در استان پیگیری و مشکلات این مناطق برطرف شود. این اراده مدیریت ارشد استان در توسعه روستایی فرصتی بی بدیل است.