سمنان- ایرنا- خیابان امام خمینی (ره) شهر سمنان، از معبرهای بسیار قدیمی این شهر، ابتدای سال ۱۴۰۰ پس از کشمکش‌های فراوان با صرف هزینه به پیاده‌راه تبدیل شد، اما تغییر مدیریت شهر سرنوشت آن را به شکلی غمناک تغییر داد و اکنون دوباره تردد خودرو در آن آزاد است.

به گزارش ایرنا، رد پای بارقه امیدی که در دل می‌درخشد و خاموش می‌شود، همواره باقی است. از ابتدا نداشتن، آسان‌تر از از دست دادن است. چرا که شیرینی تجربه اعتیادآور و نتیجه از دست دادنش خُماری است.

حال فرض بر این باشد که این درد خماری از جانب معتمدی وارد شود که از او چنین توقعی نرود. از جانب کسی که با هزار امید و رویا انتخاب شده تا دردها را بشناسد و مرهمی بر آن باشد و توقع می‌رفت حال انتخاب کنندگان را خوش کند اما دردی به دردها فزود و روندی قانونی و منتهی به حفاظت از آثار تاریخی و رونق گردشگری را ناکام گذاشت.

مردم شهر سمنان امروز این حال و هوای تلخ را خوب می‌فهمند. چرا که معتمدانی که از بین گزینه‌های متعدد برای مدیریت شهرشان انتخاب کردند، به وضوح چنین تجربه‌ای را برایشان رقم زدند.

در بافت تاریخی این شهر، خیابانی تاریخی به نام «امام خمینی (ره)» دارای آثار تاریخی یکهزار ساله با ارزش‌های معماری و معنوی وجود دارد و می‌توان آن را بااهمیت‌ترین بافت تاریخی شهر دانست. سرگذشت این خیابان، غمناک اما شنیدنی است. منظور از سرگذشت، آنچه در طول این هزار سال بر او گذشته نیست؛ بلکه صحبت از بحث و گفت‌وگوهایی است که برای پیاده‌راه‌شدن این خیابان پیش آمد و سرانجام ابتدای سال ۱۴۰۰ با پیاده‌راه‌شدن آن تکمیل شد، ولی این قصه‌ سر دراز داشت و روزهای گذشته با تصمیم شخص رییس شورای شهر ششم سمنان بازگشایی شد و بحث‌های زیادی به همراه داشت.

از سال‌های قبل که رفته رفته شهرها هویت و ارتباط خود با انسان‌ها را گم کردند و از انسان‌محور بودن به سمت عرصه‌ای برای جولان خودروها حرکت کردند، دردسرهای این خیابان نیز آغاز شد؛ به طوری که روزانه تردد هزاران خودرو لرزه بر تن این بافت می انداخت و روح این بافت را خسته و خسته‌تر می‌کرد در حالی که می‌شد با قدم زدن در آن روح انسانی و بافت قدیمی را با یکدیگر پیوند داد و به شهری زیباتر افتخار کرد.

خیابان امام(ره) سمنان با پیاده‌راه‌شدن به هویت اصلی خود بازگشت 

شهرداری و شورای شهر پنجم سمنان در یکی از اصلی‌ترین طرح‌های خود، تصمیم بر پیاده راه شدن این خیابان گرفتند تا علاوه بر احترام به بافت تاریخی شهر،  مردم نیز بتوانند بدون صرف زمان زیاد برای یافتن محل توقف خودرو، زمانشان را برای خود خرج کنند و از پیاده خرید کردن در بافت تاریخی و در کنار گردشگران لذت ببرند.

از ۱۰ سال گذشته که بحث پیاده محورشدن خیابان امام خمینی (ره) سمنان مطرح شد، با وجود موافقت صاحب نظران و خواست مردم، مقاومت برخی از بازاریان و چالش‌های ترافیکی  بر خواست همگانی غلبه می‌کرد و اجرای آن را به تعویق انداخت؛ در نهایت پس از کشمکش‌های فراوان، به دلیل اینکه بیشتر مردم موافق اجرای این طرح بودند و طرح بازخورد مثبتی داشت، آغاز سال ۱۴۰۰ گشایشی در طلسم سرگذشت این خیابان ایجاد کرد و پیاده‌راه‌سازی آن آغاز شد.

شهرداری وقت سمنان زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌راه شدن را فراهم کرد، فرآیندهایی مانند نوسازی شبکه آب و فاضلاب، انتقال شبکه برق و افزایش ظرفیت پارکینگ‌های اطراف این خیابان. سنگفرش و تزئین این خیابان نیز اجرا شد و راه ورود خودروها را بستند.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار ایرنا از منابع مطلع، برای اجرای این طرح حدود ۸۰ میلیارد ریال هزینه شد که البته به دلیل زیبا بودن و احساس بهتری که نسبت به قبل داشت، نتیجه‌اش مردم را راضی کرد و همه از قدم زدن در این خیابان لذت می‌بردند.

این نتیجه مورد انتظار بود زیرا پیش از این نیز مردمی که برای خرید به این مسیر می‌رفتند، خودروی خود را در همین پارکینگ‌های موجود پارک می‌کردند و خریدشان را پیاده انجام می‌دادند و حال که خبری از خودروهای پر سر و صدا و آلوده نبود و پیاده‌روهای تنگ و شلوغ باعث کلافگی آنان نمی‌شد، با حس آرام و اطمینان خاطر بیشتری به قدم زدن و تفرج در کنار خرید می‌پرداختند.

تردد خودروها باز هم لرزه بر این خیابان و سازه‌های تاریخی‌اش انداخت

زمان زیادی به این منوال نگذشت که دوره مدیریت پنجم شهر سمنان به اتمام رسید و شورای اسلامی ششم این شهر بر سر کار آمد و مدت کوتاهی بعد، ناگهان خبر تسخیر مجدد این پیاده راه توسط خودروهای آهنی در جای جای این شهر پیچید و در کمال ناباوری و بی‌توجه به هزینه‌ گزاف اجرای این مطالبه مردمی، آغوش این خیابان به اجبار بر روی خودروها گشوده شد.

اگر طرح پیاده راه خیابان امام(ره) ایجاد نمی شد با این میزان هزینه‌کرد امکان ایجاد حداقل ۲۵ فضای بازی کودکان سمنانی مهیا می شد یا شهرداری می توانست با این ۸۰ میلیارد ریال نزدیک به یکصد هزار متر مربع چمن کاری اجرا کند یا ۱۶۰ هزار نهال توت برای شهروندان بکارد و ده ها کار مفید دیگری که می توانست انجام شود.

شهر موجودی زنده و دارای روح است. سرد و گرم شدن‌های پی در پی و ناگهانی روحش را می‌شکند و جانش را فرسوده و زخمی می‌کند. مردم نیز بر اثر دل‌آزردگی شهرشان آسیب می‌بینند و اعتمادشان به تصمیمات و سخنان مسئولان به سادگی از دست می‌رود.

ممکن است هنوز تمام زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌محورشدن این مسیر فراهم نباشد و وعده‌هایی مانند فراهم کردن تعدادی اتوبوس برقی برای آسان شدن عبور و مرور در آن محقق نشده باشد. اما این‌ها دلیلی بر تصمیم ناگهانی و عجولانه برای بازگشایی کامل این پیاده راه نیست. مطالبه مردم و صرف هزینه زیاد برای تغییر کاربری این معبر برهان کاملی برای این ادعا است.

تصمیمی که صدای اعتراض‌ تعداد کمی را خاموش کرد اما نارضایتی اکثریت را به همراه داشت

رئیس شورای اسلامی ششم شهر سمنان در نشست رسمی اخیر شورای اسلامی شهر سمنان مسئولیت صدور دستور بازگشایی پیاده راه امام خمینی (ره) را به تنهایی برعهده گرفت و گفت: تعداد زیادی از بازاریان با اجرای این طرح مخالف بودند و من با این دستور از ایجاد تجمع اعتراضی آنان پیشگیری کردم.

مهدی خراسانیان بیان کرد: بازاریان مدعی هستند که میزان درآمدشان نسبت به قبل از پیاده محور شدن این معبر کاهش یافته و حاضرند با ارائه مستندات گردش حساب بانکی این موضوع را اثبات کنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این مسیر هنوز آمادگی بسته شدن را ندارد و اجرای این طرح تصمیم درستی نبوده است افزود: نباید اجرای یک طرح معیشت عده‌ای از مردم را مختل و صدای اعتراضشان را بلند کند.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان با بیان اینکه بازاریان باید اقناع شوند گفت: کاسبان معترض بازار خواستار بازگشایی این معبر بودند و می‌گویند پس از گذشت مدتی در صورتی که تاثیری در میزان کاسبی خود مشاهده نکردند، این خیابان می‌تواند دوباره پیاده محور شود.

این سخنان رئیس شورای اسلامی شهر سمنان بازخورد زیادی در فضای مجازی داشت و مردم معتقد بودند این پیاده راه متعلق به همه مردم شهر است و نمی‌توان با اتکا به اعتراض تعدادی بازاری در خصوص آن تصمیم گرفت.

بیانیه هفت منهای یک

۶ عضو دیگر شورای اسلامی شهر سمنان طی بیانیه‌ای در فضای مجازی، مخالفت خود را با بازگشایی پیاده راه امام خمینی (ره) اعلام کردند. در متن این بیانیه آمده است: طرح پیاده راه امام خمینی (ره) پس از سال‌ها در دوره پنجم مدیریت شهری به مرحله اجرا درآمد و می‌توانست به عنوان طرحی شاخص برای مرکز استان محسوب شود و به رونق گردشگری این شهر کمک کند.

در ادامه متن این بیانیه آمده است: با نبود ورود جدی سایر دستگاه های متولی و تنها ماندن شهرداری در میدان، این طرح دچار چالش شد اما با توجه به هزینه های صرف شده و افق پیش بینی شده برای این طرح، باید جمع بندی مناسب و منطقی در مورد آن انجام گیرد که این موضوع در حیطه اختیارات شوراهای ترافیک و تامین شهرستان است.

در روزهای اخیر مشاهده شد که بدون توجه به مصوبه شورای ترافیک که بازه ۴۵ روزه را برای تکمیل زیرساخت‌های آن تعیین کرده بود، این پیاده راه به روی خودروها باز شد.

۶ عضو شورای اسلامی شهر سمنان در این بیانیه آورده‌اند: شورای اسلامی شهر سمنان هیچ مصوبه‌ای در خصوص این بازگشایی نداشته و همچنان بر اجرای مصوبات شورای ترافیک شهرستان تاکید دارد.

در پایان متن این بیانیه آمده است: به نظر می رسد که اجرای کامل نواقص خیابان امام خمینی (ره) جهت پیاده محور شدن و همچنین تخصیص چند خودروی برقی در این محور شرط مسدود شدن کامل محسوب شود. مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط و دادن بازه زمانی از سوی فرمانداری به آن‌ها از شروط تسریع در پیاده محور شدن است.

مبنای تصمیم‌گیری باید مصوبات شورای ترافیک شهرستان سمنان باشد

رئیس پلیس راهور شهرستان سمنان در نشست رسمی اخیر شورای اسلامی شهر سمنان مصوبه شورای ترافیک شهرستان  را در حکم قانون دانست و گفت: ملاک تصمیم‌گیری برای موضوعاتی از قبیل بازگشایی خیابان امام خمینی (ره)، مصوبات شورای ترافیک شهرستان سمنان است و کسی اجازه اعمال نظر شخصی خود در بازگشایی یا بستن هیچ خیابانی را ندارد.

سرهنگ محمد عباسی با تاکید بر لزوم جمعی بودن تصمیم ها، بیان کرد: من در جریان بازگشایی این خیابان نبودم و این مساله بدون اطلاع من که عضوی از شورای ترافیک هستم انجام شد و لازم است افرادی که بدون مشورت چنین تصمیمی گرفته‌اند پاسخگو باشند.

وی افزود: این معبر بعد از عملیات عمرانی، از خیابان به پیاده راه تغییر کاربری داده است و چون این اتفاق بر اساس ضوابط قانونی انجام شده است باید همگی از آن دفاع کنیم.

رئیس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: من از ابتدا با طرح پیاده محور شدن خیابان امام خمینی (ره) مخالف بودم زیرا پیش‌بینی می‌شد که حجم ترافیک آن به خیابان ابوذر سرازیر شود و ایجاد ترافیک کند اما تابع قانون و مصوبه شورای ترافیک بودم و هستم.

عباسی با اشاره به اهمیت بالای مطالبات مردمی گفت: باید دورنمای پیاده راه امام خمینی (ره) برای مردم شهر به ویژه بازاریان مخالف ترسیم شود تا با آگاهی اقناع شوند و با این طرح همراه باشند.

ورود دادستان سمنان به موضوع پیاده‌راه امام خمینی (ره)

دادستان مرکز استان سمنان نیز به تازگی به پیگیری موضوع بازگشایی پیاده راه امام خمینی (ره) وارد شد تا بارقه امیدی در دل شهروندان ایجاد شود.

دادستان مرکز استان سمنان گفت: پیگیری های قضایی در مورد موضوع خیابان امام خمینی(ره) شهر سمنان آغاز شد.

محمد شریف ابراهیمی ابراز داشت: نظر به موضوعات و مشکلات به وجود آمده در خصوص سنگفرش خیابان امام(ره) سمنان با سازمان بازرسی استان مکاتبه شد تا در خصوص پرونده این خیابان از سازمان های ذیربط از ابتدای تبدیل و تغییر ورود کرده و بررسی کنند آیا ایجاد خیابان مذکور برحسب نظرات و طرح های کارشناسی بوده است یاخیر ؟ و همچنین هزینه های اعلام شده با هزینه های مصرف شده مطابقت دارد یا خیر.

وی ادامه داد: هم چنین در مکاتبه دادستان مرکز استان با سازمان بازرسی استان سمنان آمده است نظر به مصوبه شورای ترافیک مبنی بر عدم بازگشایی خیابان و بازگشایی خودسرانه این خیابان توسط شورای شهر و شهرداری، چنانچه اقدام های غیرکارشناسانه و عجولانه موجب تضییع اموال و از بین رفتن وسایل مورد استفاده شده است مراتب مستند اعلام تا پیگیری های قضایی صورت گیرد.

مدعی العموم مرکز استان سمنان ضمن تاکید به سازمان بازرسی مبنی بر بررسی دقیق این پرونده خاطرنشان کرد: به مسئولان شهرستانی متذکر می شود که اقدام های خویش را بر مدار قانون عملیاتی کنند و از هرگونه عمل یا اقدامی که در حیطه اختیارات قانونی آنان نمی باشد پرهیز کنند.

وی افزود: هر اقدامی که خلاف قانون باشد و موجب بی نظمی و تضییع اموال دولتی و عمومی شود قابلیت پی­گیری های قانونی بعدی را دارد و این دادستانی با این موضوعات برخورد قانونی خواهد کرد.

تصمیماتی که برای پیشرفت و ارتقای سطح فرهنگی، اقتصادی و یا اجتماعی یک شهر گرفته می‌شود، لزوما نباید محدود به زمان حال باشد و گاهی لازم است دورنمای طرح را بیش از آنچه اکنون به نظر می‌رسد در نظر گرفت. شهر در کنار طرح‌هایی که رفاه حال را فراهم می‌کند، نیازمند طرح‌هایی زیرساختی مانند پیاده‌محورکردن خیابان امام خمینی (ره) و یا مرمت و بازسازی کاروانسرای شاه عباسی میدان سعدی سمنان است که ثمره و میوه آن را آیندگان بیش از ما بچینند. همانگونه که در گذشته نیز مدیریت این شهر به اجرای طرح‌های مختلفی دست زد که آن زمان مخالفان خود را داشت اما اکنون زمینه ارتقا و پیشرفت شهر را فراهم کرده است.

گزارش از آتنا نائینی‌نژاد

برچسب‌ها