به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علیرضا حاجیان زاده روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته ملی کودک اظهار داشت: باور کودکان به عنوان یکی از با ارزش ترین سرمایه های ملی و آینده یاران ایران یک مساله جدی است که باید به آن توجه داشت.
وی افزود: برای تعلیم و تربیت کودکان صفر تا ۶ ساله، روش تربیت یکپارچه وجود نداشت تا اینکه در سال ٩٩ نقطه عطفی در این موضوع پیدا شد و کودکان کمتر از ۶ سال مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفتند و در نهایت کنترل مهدهای کودک به آموزش و پرورش محول شد.
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن به آموزش و پرورش در اواخر سال ۹۹، سازمان تعلیم و تربیت مرجع رسمی کودکان صفر تا ۶ ساله شد.
حاجیان زاده خاطر نشان کرد: مهمترین اهداف سازمان تعلیم و تربیت کودک، ساماندهی و مدیریت یکپارچه تعلیم و تربیت کودکان و تربیت مربیان است، همچنین آموزش های مناسب برای کودکان به منظور ورود به نظام آموزش و پرورش مورد توجه است.
وی یادآور شد: بر اساس تحقیقات، کودکانی که دوره پیش از دبستان را گذراندهاند، در دوره مدرسه موفقیت بیشتری داشتند؛ بر این اساس تربیت ویژه کودکان زیر ۶ سال به عنوان وظیفه سازمان ملی تعلیم و تربیت درنظرگرفته شد.
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: برای تربیت کودکان شناخت دقیق نیازهای کودکان بسیار ضروری است و برنامه ریزی باید متناسب با شرایط زمان و نیازهای آنان صورت گیرد.
حاجیان زاده افزود: نباید این انتظار وجود داشته باشد که یک کودک رفتاری مشابه بزرگترها داشته باشد. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای تداوم زنگ خوش زندگی برنامه هایی در سال های آتی و دوره ای پنج ساله دارد تا شنیدن صدای کودکان و گفتمان را تقویت کند.
وی ادامه داد: امروز بیش از هشت میلیون کودک زیر ۶ سال هستند که در ۵٠ هزار مهدکودک و پیش دبستان ساماندهی شده اند و بیش از ٢٠٠ هزار مربی در این مراکز به کودکان خدمات رسانی می کنند.
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: مدارس با دانشآموزان و کلاسهای کم جمعیت، بازگشایی میشوند؛ بنابراین مهدهای کودک هم این شرایط را دارند، این هماهنگی مطابق ضوابط وزارت آموزش و پرورش است.
مقطع پیشدبستانی ۳ ساله میشود
حاجیان زاده با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده مقطع پیشدبستانی سه ساله میشود، افزود: البته قرار نیست که تمام کودکان تحت پوشش مهدهای کودک باشند؛ در سه سال اول کودکان در کنار خانواده و تحت تربیت خانواده هستند اما در سه سال دوم، کودکان می توانند در دوره های پیش دبستانی مهدهای کودک شرکت کنند.
وی عنوان کرد: هفت هزار مهدکودک در روستاها وجود دارد که توسعه آنان مدنظر است؛ حمایتهای مالی و اعطای یارانه از سوی دولت و تربیت نیروی مهدهای کودک روستایی را هدفگذاری کردهایم؛ بنابراین فرایندهای تربیتی با ارائه محتواها مطابقت خواهد داشت.
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: ۳۰ هزار مرکز پیش دبستانی، ۱۶ هزار مهدکودک تحت پوشش بهزیستی و حدود پنج هزار مهد تحت پوشش دستگاهها و نهادهای دیگر هستند که مجوز رسمی ندارند، همه این مراکز باید از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای فعالیت مجوز بگیرند.
حاجیان زاده گفت: نظام نامه شایستگی و احراز صلاحیت مربیان در دست تدوین است و ملاک ورود اولیه به سیستم خواهد بود. همچنین تصمیم امسال این بود که درصدی به شهریههای قبلی مهدهای کودک افزوده شود که سازمان ملی حمایت از مصرف کنندگان درباره آن تصمیم میگیرد، نرخ افزایش تا سقف ۳۲ درصد را به ما اعلام کردهاند و بخشنامه آن نیز به زودی صادر میشود.
وی همچنین درباره اجباری شدن دوره پیش دبستانی افزود: پیش دبستانی دوره رسمی غیراجباری است اما سیاست آموزش و پرورش بر اساس فراگیر شدن این دوره است. همگانی شدن دوره نیز نباید اجباری باشد بلکه باید با فرهنگ سازی و ایجاد جذابیت، خانوادهها به حضور فرزندشان در این دوره متمایل شوند.