تهران-ایرنا- برگزیدگان نهایی رویداد ایده آزاد اسباب‌بازی معرفی شدند، در این دوره در میان ایده‌های نهایی، اثری باستانی از استان فارس و ایده ای نوین از کشور هندوستان، حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رویداد ایده اسباب بازی با معرفی ۱۲ اسباب بازی برگزیده، با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرمایه‌گذاران، شرکت های تولید کننده و مدیران کانون برگزار شد.   در این برنامه پس از خوشامدگویی و تشریح روند برگزاری رویداد توسط مهدی علی‌اکبرزاده، دبیر رویداد ایده آزاد اسباب بازی، آیدین مهدی زاده، از شرکت کنندگان برگزیده خواست آثار  و ایده های خود را معرفی کنند.  

در این دوره ۱۲ اسباب بازی برگزیده از استان های فارس، آذربایجان غربی، قم، اصفهان، و کشور هندوستان، برای سرمایه گذاری و تولید انبوه معرفی شدند.  

مهدی رزاقی‌ها، کارشناس مهندسی نرم افزار، از تهران، به معرفی بازی چَیکد پرداخت.
چیکد، یک بازی رومیزی، از نوع بازی‌های جدی، در شاخه آموزش است که با هدف تسهیل یادگیری برنامه‌نویسی رایانه‌ای، از طریق رسم اشکال، طراحی شده است. روش بازی به این صورت است که، با انتخاب یک شکل، مراحل رسم را با چیدمان کارت‌های بازی به ترتیب نمایش داده می‌شود. سپس دستورات کارت‌ها را به نرم‌افزار برنامه‌نویسی منتقل کرده و یک برنامه در رایانه ایجاد می‌شود. با اجرای برنامه، شکل در صفحه نمایشگر رایانه رسم می‌شود. در صورت یکسان بودن شکل رسم شده در رایانه با شکل انتخابی، چالش با موفقیت به پایان می‌رسد. در بازی چیکد از زبان برنامه‌نویسی پایتون برای کد نویسی استفاده می‌شود،  با بازی چیکد برنامه‌نویسی را حتی بدون داشتن دانش قبلی در این زمینه تجربه خواهیم کرد.  

محمد مدللیان، از استان اصفهان، کارشناس ارشد نانوتکنولوژی، بازی مخصوص شب های تار را معرفی کرد.
بسته شب یار یک سرگرمی آموزشی با تکنولوژی منحصر به فرد است. این سرگرمی شامل یک صفحه حساس به نور، قلم نوری و تعدادی شابلون با طرح‌های مختلف است. با تاباندن نور بر روی صفحه و سپس تاریک کردن اتاق می‌توان طرحی که با قلم نوری روی صفحه کشیده شده را به‌صورت نورانی مشاهده کرد. این سرگرمی باعث افزایش خلاقیت کودکان و آشنایی با مفاهیم مختلف علمی نیز می‌شود. از این سرگرمی برای آموزش مفاهیم علمی و حتی بازی‌های گروهی نیز می‌توان استفاده کرد.

خانواده هوشمند، به ایده پردازی دختر کوچک ۹ ساله‌شان، نرگس، بازی کمد با دیوهای عجیبش را معرفی کردند، بازی ای که کودکان را به نظم و استفاده درست از امکانات تشویق می کند. محمدکاظم هوشمند، پدر خانواده هوشمند و کارشناس ارشد معماری، اجرای گرافیکی و پردازش این اثر را بر عهده داشته است.
کـُمُد،  یک بازی فکری و استراتژیک است برای پرورش هوش منطقی و تحلیلی. مدت زمان انجام بازی و نوع تعاملات بازیکنان با یکدیگر به هیچ وجه کسالت آور نیست. چاشنی شانس و عدم قطعیت هم جذابیت بازی را چند برابر می‌کند. هیجان بازی دونفره با چند نفره و استراتژی ها بر اساس تعداد نفرات بازیکنان فرق می‌کند.


در این بازی، هر بازیکن برای خودش یک کمد دارد و از آنجا که تعداد لباس‌های بازیکنان زیاد است و ظرفیت کمدها محدود، بازیکنان با چالش روبرو می‌شوند. هر بازیکن سعی می کند به بهترین وجهی لباس هایش را مدیریت کند تا درکمد جای دهد. خصلتهای خوبی مثل بخشیدن لباس به دوستان یا خیریه و ایجاد حراج خانگی و صرفه جویی در خرید بی رویه لباس به کمک بازیکنان می آید تا دیرتر کمدشان پر شود، چرا که اگر کمدش پر شود مجبور است درب کمدش را ببندد و بازی را ترک کند.

گروهی از مهندسان و پزشکان به سرپرستی محمدحسین قانیان، از استان تهران بازی تازه ای بر مبنای درمان سرطان معرفی کردند.  
ناجینو یک اسباب‌بازی بر پایه مهارت‌های حرکتی و شناختی است که از رهگذر پلتفرم شناخته شده گوی و هزارتو، ما را به دنیای تشخیص و درمان سرطان با فناوری‌های نو می‌برد. پزشکی هسته‌ای، شیمی درمانی، فناوری نانو، زیست فناوری و دارورسانی هدفمند، مفاهیم پیچیده‌ای هستند که در این بازی به سادگی لمس می‌شوند. صحنه بازی، هزارتویی از بدن انسان با اندام سالم و سرطانی است و بازیکن، درمانگری است که دستان بیمار را در دست می‌گیرد و با کنترل حرکت گوی‌های مختلفی که در اختیار دارد، برای شناسایی و مبارزه با سرطان تلاش می‌کند.

نجات از سرطان، با شناسایی هدف سرطانی، مسیریابی صحیح در معمای هزارتو، گذر از موانع حفره‌ها و جاذب‌ها و رساندن داروی کافی به هدف ممکن می‌شود که هر یک، متناظر چالشی در دنیای واقعی است و در مکمل‌های بازی معرفی شده است. ناجینو نمونه خوبی از همگرایی موفق علوم زیستی و مهندسی برای حل چالش‌های پزشکی است که می‌تواند منشأ انگیزه‌ها و ایده‌های نو در نوجوان دانش‌آموز امروز و دانشمند فردا باشد.

همکاران ساخت این بازی، مجید حلوایی، سهیل سراجی، شایسته کریمی، مهتاب خواره، جواد خانعلی و حسین عباسی بوده‌اند.

یکی از شگفت انگیزترین برگزیدگان این دوره از رویداد ایده اسباب بازی، سیدامیرعلی حسینی اخگر، دانش آموز پایه ششم ابتدایی است که بازی تکثیر را با موضوع همه گیری کرونا را معرفی کرد.
بازی تکثیر یک بازی رومیزی فکری است که در جمع های خانوادگی می‌توان انجام داد. این بازی با موضوع شیوع ویروس ها در شهرهاست که اگر جلوی شیوع ویروس گرفته نشود پاندمی رخ می‌دهد. یک بازی رقابتی ۲ تا ۴ نفره بین ویروس و مدافع سلامت است.
در این بازی ویروس سعی می‌کند افراد با ارتباط بالا با شهرهای دیگر راشناسایی کند و به تمامی شهرها تکثیر شود و زمانی که حلقه‌های سه تایی تشکیل شود ویروس جهش پیدا می‌کند و با قدرت دوبرابری تکثیر می‌شود. مدافع سلامت سعی می‌کند با واکسن و قرنطینه افراد پر ارتباط جلوی شیوع ویروس را بگیرد. بازی زمانی که دیگر ویروس قدرت تکثیری نداشته باشد به اتمام می‌رسد.


بازی مناسب گروه سنی ۸ سال به بالا بوده و دارای ۲۰ برد دو طرفه ۱۰ در ۱۰ و ۱۵۰ مهره قرمز رنگ ویروس و ۵۰ مهره آبی رنگ واکسن و دو مهره قرنطینه است.
در حالت ایده‌آل ۵ الی ۲۰ دقیقه زمان انجام بازی است.

محمد آزادپور، کارشناس هنرهای نمایشی، از استان فارس سرگرمی کموس را از یک ایده باستانی بازسازی کرده است،  سرگرمی کموس حاصل کشف و پژوهش یک بازی رومیزی از دل فرهنگ‌شناسی مردم ایران در نقطه‌ای از استان فارس است که ظرفیت معرفی به علاقه‌مندان را دارد. شکل صفحه بازی کموس به‌صورت متقارن است و حریفان؛ بازی را از دو سوی صفحه آغاز می‌کنند. روش بازی آن مبتنی بر تلاش در تصرف صحنه و زمین بازی رقیب است. تعقیب و گریز و رسیبدن به مهره‌های حریف، حذف آنها با روش زدن تا تمام شدن مهره‌ها از وجه‌های قابل این بازی است. صدای برخورد چوب‌های نیم گرد چون شمشیر با یکدیگر به همراه همهمه و رجز حریفان قدرت تخیل را برانگیخته و تداعی کننده صدای سپاهیان و نبرد و گریز است.

محدثه فرامرزی،  کارشناس ارشد طراحی صنعتی،  به همراه عماد رضایت و سالار فرامرزی،  از استان اصفهان، بازی تصویری جدیدی را معرفی کردند.
راویشو،  یک بازی در دسته‌ی بازی‌های ذهن و فکر، حسی‌حرکتی، مهارتی‌آموزشی و شبیه‌سازها قرارمی‌گیرد. بازی تعاملی‌ای که می‌تواند از ۱نفر تا گروهی را سرگرم کند و گروه سنی مخاطبش ۴سال به بالا و بیشتر کودکان پیش‌دبستانی می‌باشد.
این بازی شامل بدنه‌ی اصلی، ال‌ای‌دی، عدسی، گردونه‌ی قرارگیری لایه‌ها و لایه‌های شفاف که به صورت پازل طراحی شده، می‌باشد.


عنصر اصلی بازی، لایه‌هایی شفاف است که عامل داستان‌سرایی کودک و بازی و دست‌کاری هستند و بر روی آن طرحی گرافیکی چاپ شده و مانند پازل عمل می‌کنند. لایه‌ها از دو دسته شخصیت‌ها و پدیده‌ها تشکیل‌شده‌اند. بازی به این‌صورت می‌باشد که کودک لایه‌ها را مانند پازل باهم جور می‌کند و در گردونه‌ی دستگاه می‌گذارد، چراغ دستگاه را روشن کرده و شروع به روایت داستان خود می‌کند. با روشن شدن چراغ دستگاه، نور به لایه‌ها تابیده و تصویر روی آن را بر روی دیوار می‌اندازد و با چرخاندن گردونه، تصویر و کاراکتر عوض می‌شود.

ماجده شریفی نیا، کارشناس ارشد طراحی صنعتی، از شهر قم، بازی خشم آگاهان، را ارائه کرده است که کاری روانشناختی به حساب می آید.   
یکی از ده مهارت اصلی زندگی براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، کنترل خشم می‌باشد. این مهارت‌ها غالبا در محیط‌های آموزشی مثل مدارس و یا از طریق فیلم و کلیپ آموزش داده می‌شوند و کمتر در حوزۀ طراحی بازی و اسباب بازی وارد شده‌اند. خشم آگاهان،  برای پاسخ‌گویی به این فرصت ارزشمند، طراحی شده است تا مهارت کنترل هیجان خشم را مبتنی بر اصول شناختی-رفتاری به کودکان دبستانی بیاموزد.

در جریان بازی، کودک در نقش یک کارآگاه، به دنبال نشانه‌های خشم می‌گردد و وظیفه دارد تا از بروز خشم ناسالم جلوگیری کند. درطی روند بازی، کودک رابطۀ موقعیت‌های خشم برانگیز، افکار و رفتار ناشی از آن را بارها و بارها تمرین و بازسازی می‌کند و می‌آموزد که چطور بر افکار خود مسلط شود تا در هنگام قرار گرفتن در یک موقعیت خشم برانگیز بتواند رفتار صحیحی از خود بروز دهد.

سیدشهروز میرحسینی، کارشناس ارشد روانشناسی، با همکاری محمدصالح یزدان پناه، لیلا محمد زالی، نازنین حسینی، بازی نورون را عرضه کردند.


بازی نورون، یک بازی شناختی با تمرکز بر کارکردهای اجرایی است. بازیکنان در هر مرحله باید سعی کنند تا بر اساس الگوی کارت‌ها موارد مورد نظر را از درون کیسه‌های در دست‌شان با لمس کردن بیرون آورده و کارت بازی را که حکم امتیاز دارد را برای خود کنند. درون کیسه‌ها اجسام با فرم‌ها و بافت‌های متفاوت وجود دارد که بازیکن را به چالش می‌کشد. بازیکن با لمس و درک هر شی داخل کیسه باید سعی کند سریع پاسخ را پیدا کند. در انتها هر بازیکنی که توانسته باشد تعداد کارت‌های بیشتری را برای خودش جمع کند، برنده بازی خواهد شد.

سعیده حلاج زاده، کارشناس آموزش ابتدایی، از استان آذربایجان غربی، عروسکی ایرانی را به کودکان ایرانی معرفی کرده است.  
عروسک عمو نوروز، یک عروسک با الهام از فرهنگ ایرانی است. این عروسک از اسکلت چوبی و رویه بیرونی نمدی تشکیل شده است. عروسک دارای وزنه تعادلی بوده و اتصالات جوبی عروسک با نمد است. این عروسک با هزینه مناسبی تهیه می‌شود و تا به حال عروسکی با این عنوان به‌صورت گسترده تولید نشده و این کار می‌تواند قدمی باشد برای احیا نمادها و سنت‌های فولکولور میهن ایران باشد.


از ویژگی‌های این عروسک داشتن اسکلت چوبی با مفاصل متحرک، رویـه نمدی با ۴۸ قطعه نمد در ۷رنـگ، امکان دوخت به صورت دستی و صنعتی و ساختار عروسک چهار نخ با پسایی ساده است. همچنین مواد مورد استفاده برای ساخت این عروسک از نظر بهداشتی نیز تأیید شده هستند.

اقبال هژیر الساداتی، از استان خراسان رضوی، کارشناس ارشد معماری بازی جدیدی از جنگل های گیلان را معرفی کرد.
دیوهای یاقوت یک بازی رقابتی دو تا شش نفره است که در آن بازیکنان در نقش دیوهایی هستند که باید با استفاده از ابزاری (کارت‌ها) که در دست دارند، یاقوت هایشان را در زیر خاک پنهان کنند یا یاقوت بقیه بازیکنان را از زیر خاک بیرون بیاورند و در نهایت جستجوگرانی که برای یافتن یاقوت به جنگل‌های گیلان پاگذاشته‌اند را از یاقوت‌های خود دور نگه دارند و به سمت یاقوت بقیه بازیکنان هدایت کنند، بازیکنی که در پایان بازی بیشترین امتیاز را کسب کند برنده بازی خواهد بود.

در بخش بین المللی این برنامه نیز ونکات لیر،   از کشور هند که تحصیل کرده در رشته کارشناسی مهندسی مواد  بازی جدیدی را معرفی کرد که ویژه جمع آوری زباله است.
بازی رومیزی سلطان زباله‌ها، یک سرگرمی راهبردی و از نوع جمع‌کردن مجموعه کارت هست. در این بازی بازیکنان باید با توجه به دسته‌بندی زباله‌ها کارت‌های هر دسته زباله را در ردیف مخصوص به خود و به ترتیب شماره بچینند.  اگر کارتی در دسته اشتباهی از زباله‌ها قرار داده شود، بازیکن جریمه خواهد شد. همچنین در این بازی با به دست آوردن کارت‌های زباله ممکن است الماس به دست بیاورید و شانس خود برای بردن را تقویت کنید. در پایان بازی کسی که جمع اعداد روی کارت هایش کمتر از بقیه باشد برنده بازی است. پس بهتر است زودتر از دست زباله‌های پیش رویتان خلاص شوید.

به گزارش ایرنا،  اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی را به‌منظور گردهمایی طراحان، تولیدکنندگان، دست‌اندکاران، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان این حوزۀ اقتصادی- فرهنگی برگزار می کند. رویداد ایده‌آزاد بهانه‌ای است تا طراحان و ایده‌پردازان عرصۀ اسباب‌بازی بتوانند در یک تعامل سازنده، بستر رشد و پویایی صنعت اسباب‌بازی را بیش از پیش در کشور عزیزمان ایران، فراهم کنند و برای بالندگی این صنعت فرهنگی بزرگ در ایران گام‌های امیدبخشی بردارند.

چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با هدف شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های جوانان و کمک به رشد و هدایت و نمایاندن قابلیت‌ها و ایده‌های نو در صنعت اسباب‌بازی با همکاری موسسه فرهنگی هنری چهارباغ برگزار شد.