اسماعیل مکی زاده روز شنبه در تشریح مانور انجام شده افزود: این مانور با هدف سنجش و ارزیابی قابلیتهای کاربردی سیستم شناور لایروب مکران یک در عملیاتهای اطفاء حریق، افزایش سطح توان و آمادگی مقابله با خطرهای احتمالی در دریا بویژه مهار به موقع آتش و نجات جان دریانوردان و مسافران در مواقع ضروری علاوه بر کاربرد اصلی لایروبی شناور برگزار شد.
وی نتیجه حاصله از اجرای این مانور را، ارزیابی و تحلیل فنی و عملیاتی لایروب و قابلیت مانورینگ این شناور در مواقع اضطرار و حریق در دریا عنوان کرد.
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشریح سناریو و گستره اجرای این مانور اظهارداشت: خبری مبنی بر حریق شناور صیادی عبوری از لنگرگاه به دلیل سرعت در موادسوختی به موتورخانه به مرکز هماهنگی و جستجو و نجات دریایی بنادر و دریانوردی استان ارسال می گردد که بلافاصله دستور اعزام شناور مکران که در همان محدوده مشغول لایروبی کانال دسترسی بندر است، صادر می شود.
مکی زاده بیان داشت: لایروب مکران یک، پس از وصول شرایط اضطرار شناور صیادی با حضور در محل، نسبت به اطفاء حریق به وجود آمده در لنج صیادی اقدام و در مدت زمانی کمتر از یک ساعت کل حریق را خاموش می کند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، شناخت تجهیزات و توانایی آنها در مانورهای امداد و نجات را یکی دیگر از اهداف تعیین شده در برگزاری مانورهای دریایی عنوان کرد و اذعان داشت: مانور اطفاء حریق با شناور لایروب مکران، برای ما یک مانور خاص محسوب میشود، زیرا ایده استفاده از ظرفیت فنی این لایروب و نصب تجهیزات آتشخواری بر روی این شناور از سوی این اداره کل اجرایی شده و دیگر اینکه؛ این کاربرد برای لایروب در مواقع اضطرار پیش بینی شده است.
شناور «هاپرساکشن مکران یک» با کاربری لایروبی در کانال ها و حوضچه ها جهت نگه داری و حفظ عمق مناسب و به منظور رفت و آمد ایمن کشتی های ورودی و خروجی ساخته شده است.
این شناور به طول ۸۷.۲۵ سانتیمتر ، عرض ۱۹.۶۰ و ۷.۵ متر ارتفاع از ۶.۵ متر آبخور برخوردار است که قابلیت نگهداشت موادلایروبی به میزان چهار هزار مترمربع را در هر نوبت برداشت را داراست.
شناور مکران ۲ نیز با همین مشخصه ها در آب های استان خوزستان به ارائه خدمات دریایی مشغول است.