تهران- ایرنا- دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، گفت: آکادمی اسکار وقتی پذیرفت جشنواره فیلم کوتاه تهران دروازه ورودی اسکار باشد (اسکارکوالیفای) از همه قواعد برگزاری این جشنواره در ایران آگاه بود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا سید صادق موسوی صبح امروز در نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در سالن ۲ سازمان سینمایی، اظهار داشت: این جشنواره توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود و به زعم من در سال‌های گذشته شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده ایم. البته هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما به دلایل متعدد این جشنواره می‌تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد.

وی افزود: ژانر فیلم کوتاه به دور از مناسبات اقتصادی حاکم بر سینمای حرفه‌ای و ژانری خلاق و نوآورانه‌ است و با حضور فیلمسازان جوان و نوآور قابلیت ارتقا دارد.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، اسکار کوالیفایدشدن جشنواره را از جمله نمودهای این ارتقا دانست و گفت: امسال در بخش بین‌الملل توانستیم تنها جشنواره دارای تایید اسکار (اسکار کوالیفاید) در ایران شویم. ضمن این که میان کشورهای مسلمان فقط ایران، مصر و ترکیه از چنین امتیازی برخوردارند.

موسوی تاکید کرد: البته بخش «مسابقه ملی» جشنواره ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش «مسابقه بین‌الملل» این رویداد به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. 

افزایش آثار رسیده در بخش بین الملل

موسوی گفت: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ اثر در بخش بین‌الملل ثبت نام کرده بودند و امسال به دلیل افزایش جوایز ارزی بیش از دو هزار اثر اضافه شد. موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی ایران و قدمت این رویداد، مولفه‌هایی است که نشان از اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و افزایش آثار رسیده جهانی دارد. 

وی ادامه داد: البته آکادمی اسکار از این مساله اطلاع دارد که بدلیل قوانین جمهوری اسلامی از بیش از ۶ هزار اثر رسیده جهانی به جشنواره تنها می توانیم یک درصد از آنها را برگزینیم. ضمن این که داوران بخش بین‌الملل فیلم اصلی را تماشا می‌کنند اما اثری که در ایران اکران می‌شود، مطابق با قوانین و ضوابط‌ ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.

موسوی گفت: داوران امسال جشنواره، به دلیل اسکارکوالیفاید شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ۱۰ درصد آثاری نیز که در بخش بین‌الملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل می‌دهند. بیشترین فیلم از هند ، فرانسه، اسپانیا،  برزیل، ایتالیا،  روسیه و در مراتب بعدی چین، ترکیه و کمترین از پرتغال بوده است. ۱۲۸ کشور خارجی به این رویداد اثر ارسال کرده‌اند و این افتخار بزرگی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است هرچند که به خاطر تحریم‌ها مبلغ جوایز ارزی کاهش یافته است.

انتخاب هفت درصد آثار در بخش ملی

دبیر این دوره از جشنواره گفت: در بخش ملی نیز به لحاظ رشد کمی، ما امسال بیشترین آثار را داشتیم.

موسوی افزود: یکهزار و ۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره رسید که از این میان ۱۲۵ اثر معادل هفت درصد آثار در کل انتخاب شد و در بخش داستانی هم تنها چهار درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.

موسوی درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته نیز گفت: اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارند اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است. زیرا یکهزار و ۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره خارج شدند و از این میان اگر ۱۰ درصد آن‌ها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. با توجه به سختی های کار سعی ما بر این بود خودمان را در جریان گلایه ها جای فیلمسازان قرار بدهیم.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، افزود: امیدوارم جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلم‌ها دیده شود این انتظار بزرگی نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگر قابل ذکر سیاست های جشنواره است اگر دوستان ما یک‌بار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسایل حل می‌شود این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت‌المال برگزار می‌شود و باید در چارچوب سیاست‌های آن نقد شود.

موسوی با تاکید بر اینکه ما جشنواره ای خنثی نیستیم،گفت: بسیاری از جشنواره‌ها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان اولویت ها درج شده بود. مثلا فیلم‌های امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و... مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می‌کنیم که درباره خانواده باشد.

حذف فیلم های مغایر با سیاست های جشنواره 

دبیر جشنواره سی و هشتم با اشاره به سه مولفه اصلی جشنواره گفت: همه فیلم‌ها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفتند و چهار فیلم با اصلاحیه مواجه شدند. این فیلم‌ها به لحاظ کیفی هم باید حداقل‌هایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویت‌ها باشند. برخی فیلم‌ها خوب اما جامعه ستیز بودند و با سیاست‌های اعلامی ما مغایرت داشتند.

وی درباره انتخاب عنوان مشاوران انتخاب آثار در دوره سی و هشتم، گفت: ما در  سال کنونی عنوان مشاوران انتخاب را داشتیم. آنها برخی از فیلم‌ها را که در جشنواره‌های دیگر برگزیده شده بودند، اصلا انتخاب نکردند، در بخش بین‌الملل هم مکانیسمی طولانی برای انتخاب داشتیم. 
وی گفت: ترکیب مشاوران انتخاب امسال ما تکراری نبوده و تمام تلاش ما این بود که ترکیبی جدید را برای این موضوع انتخاب کنیم.

موسوی گفت: برای اولین بار برای این جشنواره بدلیل اسکارکوالیفایدشدن افتتاحیه ای برگزار و در این آیین از تیزر جشنواره و ۱۱ کتاب منتشر شده این رویداد رونمایی می‌کنیم. همچنین نکوداشت فرشته طائرپور و برگزاری ۲۰ نشست تخصصی با بحث و مناظره هشت مدرس ایرانی و ۱۲ مدرس بین المللی درباره موضوعات روز از دیگر برنامه های جشنواره امسال است.

وی با اشاره به بخش انتشارات جشنواره گفت: در اختتامیه نیز کتاب فهرست نگاری دهه ۹۰ جشنواره را معرفی خواهیم کرد. جشنواره سی و هشتم همچون سال گذشته در پردیس سینمایی «ایران مال» به عنوان اسپانسر جشنواره برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره درباره سامانه آنلاین این رویداد نیز گفت: پلتفرم «هاشور» میزبان اکران آنلاین آثار خواهد بود و فیلمسازها می‌توانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرم‌ها ارائه دهند.

وی در ادامه درباره تعداد فیلم هایی که بنا بر اجازه صاحبانشان در پلتفرم میزبان جشنواره نمایش آنلاین خواهند داشت، عنوان کرد: ۸۰ فیلم از ۱۲۵ فیلم ایرانی حاضر در دوره سی و هشتم اجازه دادند فیلمشان در پلتفرم‌ها اکران آنلاین شود و بیش از یک سوم از صاحبان آثار تنها موافق با نمایش اثرشان روی پرده سینما در طی روزهای جشنواره هستند.

موسوی افزود: در ارتباط با نمایش فیلم‌های کوتاه، اکران هنر و تجربه کمی فرصت و فضا را فراهم کرده است. پیشنهاد دیگرمان این بود که در ابتدای پخش فیلم‌های بلند در سینماها یک فیلم کوتاه پخش شود اما سینماداران استقبال نکردند. همچنین پروانه نمایشی که گرفته می‌شود برای یک نوبت نمایش است.

وی درباره تاثیر تغییرات مدیریتی بر تغییرات سیاستی انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه تولید نیز گفت: تولیدات انجمن در شورایی در سطح وزارت‌خانه شکل گرفته بود تا بودجه جشنواره به صورت هدفمند هزینه شود و قرار شد یارانه و بودجه مخصوص فرهنگی صرف فیلم‌هایی شود که منجر به افزایش سطح سرمایه‌های اجتماعی و مقوم همبستگی اجتماعی باشد. 

دبیر جشنواره گفت: درواقع باید فیلم‌هایی ساخته شود که امید به آینده را از بین نبرد و نشاط موجود را زایل نکند. تلاش ما در این خصوص بود و همان رویکرد را با خود به جشنواره آوردیم. آموزش، تولید و رویداد باید در جهت منافع ملی ایران امروز باشد.