به گزارش روز شنبه روابط عمومی پارک فناوری پردیس، تیکاف با هدف تسهیل فرآیند تجاری سازی طرح های نوآورانه و مهارت افزایی علاقه مندان به کارآفرینانی طراحی شده است. این دوره اولین بار از سال ۱۳۹۵ با هدف توانمندسازی مخترعان سطح سه بنیاد ملی نخبگان با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری و همکاری پارک فناوری پردیس کار خود را شروع کرد و با توجه به استقبال صورت گرفته و دستاوردهای به دست آمده، در سال های بعد نیز این روند برای عموم مخترعان و صاحبان طرح نیز اجرا شد.
احمد عسگری مدیرکل سرمایهگذاری و بومیسازی فناوری پارک پردیس در اختتامیه رویداد دو روزه سومین طرح توانمندسازی تیکاف که با حضور تیم های ارائه برترین طرح ها از سراسر کشور برگزار شد، گفت: سومین دوره طرح تیکاف تفاوتهایی با دورههای قبل دارد. دورههای قبل ویژه اعضای بنیاد ملی نخبگان برنامهریزی شده بود، اما در سومین دوره تیکاف با توجه به نیاز کشور و با پیشنهاد پارک فناوری پردیس به معاونت علمی و فناوری، میزبان همه علاقهمندان بودیم.
وی افزود: علاوه بر این، به دلیل شرایط به وجود آمده به علت شیوع بیماری کرونا، سومین دوره تیکاف به صورت مجازی برگزار شد و این موضوع باعث شد امکانی فراهم کنیم که علاقهمندان در دیگر استانها نیز امکان شرکت در این طرح را داشته باشند. ثبتنام سومین دوره طرح تیکاف از آذر ماه سال گذشته آغاز شد. در بازه مهلت ثبتنام، ۲۶۰۰ نفر از ۳۱ استان در طرح ثبتنام کردند؛ ۵۰ درصد از ثبتنام کنندگان دارای مدرک ارشد و دکتری، ۴۰ درصد دارای مدرک کارشناسی و ۱۰ درصد نیز دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم بودند.
مدیر کل سرمایهگذاری و بومیسازی فناوری پارک پردیس ادامه داد: از ۲۶۰۰ نفری که در مرحله اول ثبتنام کردند، ۴۰۰ نفر برای شرکت در طرح برگزیده شدند و در نهایت ۱۱۰ نفر یا گروه انتخاب شده و در دوره سه تا پنج ماهه تیکاف بسته به نیاز تیم، شرکت کردند. در پایان و در اختتامیه دوره طرح تیکاف، ۷۰ طرح با حضور در مرحله آخر موفق به کسب حمایت های مختلف پارک برای تسهیل مسیر تجاری سازی خود شدند.
عسگری خاطرنشان کرد: مسیری که برای دوره تیکاف درنظر گرفتیم، شامل سه مرحله بود. مرحله نخست آزمون خودشناسی و خود ارزیابی، مرحله دوم، شناخت حوزه کسب و کار و وضعیت بازار و مرحله سوم نشست، تمرین و بازدیدهای مورد نیاز برای شناخت افراد از تیم و فضای کارآفرینی بود.
وی تصریح کرد: در پایان این دوره افراد باید بتوانند شناخت کاملی از تیم خود داشته باشند، ابعاد طرح کسبوکار خود را بشناسند، آن را تحلیل کرده و نسخه تجاریسازی محصول خود را تدوین کنند. در واقع مباحث تحلیل بازار، شناخت رقبا و ایجاد شناخت نسبت به نهادهای ارائهدهنده خدمات، مرحله سوم را تشکیل میدهد.
مدیر کل سرمایهگذاری و بومیسازی فناوری پارک پردیس گفت: حمایتهای پارک در این طرح به دو صورت مادی و معنوی ارائه خواهد شد. بخشی از حمایت مالی در مرحله اول (آزمون) تامین شده است، همچنین کمک هزینه حداقل ۶ میلیونی تومانی بابت هر فرد در نظر گرفته شده است.