تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

تهران- ایرنا- با گذشت دو هفته از لغو وضعیت اضطراری کرونا در ژاپن و به دنبال کاهش تعداد مبتلایان جدید در اکثر استان ها، زندگی شهروندان کشور به آرامی به روال عادی باز می گردد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رسانه های ژاپن، دولت کلانشهر توکیو می گوید که روز شنبه ۵۴ مبتلای دیگر به ویروس کرونا را شناسایی کرده است. آمار روزانه مبتلایان برای نهمین روز پیاپی زیر صد نفر بود.

شمار مبتلایان در مقایسه با شنبه هفته پیش ۷۸ نفر کمتر بود و کمترین رقم برای روزهای شنبه در این سال را رقم زد. همچنین این شمار مبتلایان سومین رقم کوچک برای پایتخت در سال میلادی جاری بوده است.

هیاتی از کارشناسان بهداشت توکیو با توجه به وضعیت همه گیری ویروس کرونا خواهان ادامه اقدام های احتیاطی شدند و در همین حال تأیید کردند که وضعیت رو به بهبود است.

این هیات سطح هشدار همه گیری را در یک مقیاس ۴ سطحی در سطح ۳ نگه داشت و از مردم خواست تا اقدام های اصلی مقابله با ویروس کرونا را ادامه دهند.

آنها گفتند با وجود اینکه شمار مبتلایان در حال کاهش است، فشار بر شبکه مراقبت های ویژه و اورژانس همچنان باقی است.

آنان اعلام کردند بیش از ۸۰ درصد از بیماران با علائم حاد برای ۱۴ روز یا بیشتر زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرند و این گونه بیماران نیاز دارند که برای مدت بیشتری در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند.

از سوی دیگر به دنبال تصمیم دولت ژاپن مبنی بر تکمیل واکسیناسیون افراد واجد شرایطی که می خواهند تا ماه میلادی آینده واکسینه شوند، دامنه واکسیناسیون کرونا در برخی از مناطق این کشور به تدریج در حال کاهش است.

شهرداری ها از کسانی که هنوز ۲ نوبت واکسن خود را به طور کامل تزریق نکرده اند می خواهد که هرچه سریعتر، نسبت به دریافت نوبت دوم واکسن اقدام کنند.

به منظور ایجاد ایمنی در مقابل ویروس کرونا، هر یک از واکسن های تایید شده در ژاپن باید در ۲ نوبت تزریق شوند. با این وجود، تا روز چهارشنبه گذشته، حدود ۱۱ میلیون نفر از کسانی که نوبت اول واکسن را تزریق کرده بودند، هنوز موفق به دریافت نوبت دوم واکسن خود نشده بودند.

برخی از این افراد با گذشت فاصله زمانی توصیه شده بین تزریق نوبت اول و نوبت دوم واکسن، موفق به دریافت دز دوم واکسن خود نشده بودند.

ناکانو تاکاشی استاد دانشگاه پزشکی کاواساکی و یکی از اعضای یک هیئت کارشناسی وزارت بهداشت کشور، در پروسه تایید واکسن های کرونا در ژاپن نقش داشته است.

او گفت، به طور کلی اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی این واکسن ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تنها با دریافت کامل دُزهای واکسن ایجاد می شود.

تاکاشی افزود آن دسته از افرادی که در فاصله زمانی تعیین شده نوبت دوم واکسن را نزده اند باید هم اکنون، نسبت به دریافت نوبت دوم واکسن خود اقدام کنند چرا که دریافت دو نوبت کامل واکسن ایمنی بیشتری در مقابل شیوع احتمالی ویروس کرونا در آینده ایجاد خواهد کرد.

تا کنون افزون بر یک میلیون و ۷۱۴ هزار تن در ژاپن به کرونا مبتلا شده و بیش از ۱۸ هزار نفر هم جان باخته اند.