به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا «محمد رضا رضایی کوچی» در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، افزود: برنامهریزی این بود که براساس برنامه ششم توسعه حداقل ۳۰ درصد مراکز حمل بار به شبکه ریلی متصل شود که امروز کمتر از ۱۰ درصد محقق شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه به علت عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور کانونهای بار به شبکه متصل نیستند، ادامه داد: مثلاً خط آهن را به مراکز استانها بردهایم ولی به بن بست رسیدهایم؛ راه آهن به شیراز رسیده اما به بوشهر و یزد متصل نشده است.
این نماینده مجلس گفت: از دلایل کامل نشدن شبکه ریلی این است که همه بار مالی پروژهها بر دوش دولت است و برای سرمایهگذاری بخش خصوصی جاذبه ایجاد نکردهایم.
به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس، تلاشها برای جذب فاینانس خارجی انجام شده اما نتیجه چشمگیر نبوده و استقبال نمیشود. برای کمک به دولت هم در قانون برنامه ششم توسعه، تأمین ۲۰ درصد فاینانس خارجی را به وزارت نفت منتقل کرده ایم اما نتیجه ای حاصل نشد.
وی به اهمیت حضور بخش خصوصی در توسعه زیرساخت ریلی کشور اشاره کرد و گفت: مجلس پشتیبان ریلگذاری برای توسعه راهآهن و رفع مشکلات است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به مزیت جغرافیای ایران مبنی برقرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا از هند و چین به اروپا خاطرنشان کرد: با وجود تلاشهایی که شده است در تکمیل کریدورهای ریلی موفق عمل نکردیم در حالی که امروزه در دنیا ترانزیت کالا یکی از منابع اصلی درآمد دولتها است.
رضایی کوچی ادامه داد: درعین حال توجه به توان داخلی و ظرفیت خدمات فنی مهندسی باید مد نظر قرار گیرد و صادرات خدمات مهندسی میتواند منجر به ایجاد درآمدی معادل درآمد ریلی کشور شود.
وی به طرح دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد و گفت: درخواست ما از وزیر راه و شهرسازی این است که در ساخت یک میلیون مسکن با اتکا به توان داخلی برنامه ریزی شود.
به گزارش ایرنا، مراسم معارفه «سید میعاد صالحی» مدیرعامل جدید راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز( دوشنبه) با حضور وزیر راه و شهرسازی و مقامات کشوری، لشگری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.