تهران- ایرنا- جانشین وزیر آموزش‌وپرورش در طرح هدایت گفت: از زمان اجرای طرح هدایت تاکنون ۳۶۱ هزار تبلت به دانش آموزان نیازمند و کم‌برخوردار اهدا شده همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه امسال وزارت آموزش و پرورش برای تهیه تبلت، موبایل و ابزار هوشمند اختصاصی یافته است. 

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ایرنا، طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه و یک کلاس درس) سال گذشته با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم‌برخوردار در آموزش و پرورش کلید خورد. این طرح با یاری بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های بخش عمومی به ویژه نهادهای حمایتی و انجمن‌های خیریه‌ای و مردمی در جهت تامین تجهیزات هوشمند دانش آموزان کار خود را آغاز کرد.

وزارت آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس شعار آموزش تعطیل نیست را در دستور کار قرار داد و از همان زمان به تداوم یادگیری در فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی پرداخت.

اما مشکل از آنجایی آغاز شد که به گفته مسوولان آموزش و پرورش ۳۰ درصد دانش آموزان عادی و ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابزار هوشمند مانند تبلت و موبایل محروم بودند.

البته در کنار طرح های وزارت آموزش و پرورش بسیاری از مردم و معلمان نیز به صورت خیرخواهانه در اقصی نقاط کشور برای دانش‌آموزان نیازمند به صورت انفرادی نیز تبلت و گوشی هوشمند تلفن همراه تهیه کردند تا بتوانند از آموزش مجازی در دوران بحرانی شیوع کرونا بهره‌مند شوند.

سیدجواد حسینی جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا درباره جمع‌آوری تبلت‌های دانش آموزی اظهار داشت: تبلت‌های تهیه شده به استان‌ها و دانش‌آموزان نیازمند اهدا شده است.

وی افزود: همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه امسال برای تهیه تبلت درنظرگرفته شده که ۱۷۰ میلیارد تومان آن تاکنون به استان‌ها اختصاص داده شده است.

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت عنوان کرد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تبلت هم توسط تعهد استانداری‌ها و مراکز تشکلی و مردمی تعهد شده که پس از دریافت، این تبلت‌ها به دانش آموزان اهدا می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به بازگشایی تدریجی و آرام مدارس، قرار است رایانه‌های مدارس نیز در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گیرد.

وی یادآور شد: همچنین پویش‌های طرح نذر هوشمند، طرح حامی، پویش اولیای خردمند و دانش‌آموزان هوشمند هم در دستور کار است که به این واسطه کمک‌های بیشتری برای دانش‌آموزان جمع‌آوری می شود.

حسینی پیشتر نیز گفته بود که استان های یزد، مازندران، قزوین، شهر تهران، زنجان، بوشهر، قم، خوزستان، همدان و اصفهان استان هایی هستند که بالاترین درصد اهدای تبلت به دانش آموزان را داشته اند.

به گزارش ایرنا، تهیه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تبلت هم توسط مشارکت استانداران، شورای شهری و مجامع خیریه‌ای و مردمی تعهد شده است. 

همچنین سامانه هدایت برای کمک به تهیه تبلت دانش‌آموزی طراحی شده که در این سامانه به تفکیک مدارس و استان‌ها نیازهای آموزشی دانش آموزان مشخص شده است که در این سامانه امکان پرداخت الکترونیکی شهری، استانی، منطقه‌ای و ملی هم به منظور جمع‌آوری کمک‌های خیرین وجود دارد.

علاوه بر این، از طریق شرکت صنایع آموزشی، کنسرسیومی با هشت شرکت داخلی تولیدی یا توزیعی تشکیل شد که با محوریت صنایع آموزشی بتوانند تبلت‌هایی با هزینه کمتر برای دانش آموزان تولید کنند.

تقریبا حدود سه میلیون دانش آموز از داشتن ابزار هوشمند محروم هستند، از این میان ۷۰۰ هزار نفر از آنها در مناطقی زندگی می کنند که زیرساخت‌های اینترنتی در آن وجود ندارد. ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از دانش آموزان به ابزار هوشمند ارتباطی برای تداوم آموزش نیاز دارند که برای پاسخگویی به این نیاز فاصله بسیاری وجود دارد.

بر اساس آخرین آمار یونسکو یک سوم دانش آموزان جهان به دلیل نداشتن ابزار هوشمند ارتباطی از استفاده از شبکه های مجازی در دوران کرونا بی بهره بوده اند.

آموزش و پرورش ایران با راه‌اندازی پلت فرم شبکه شاد در جهت تجهیزات به نسبت خوب عمل کرده است اما تهیه این تبلت‌ها یک نیاز اساسی است که باید برآورده شود تا عدالت آموزشی و پوشش حداکثری صورت گیرد.