به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار آموزش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در پنجمین نشست پارلمان اولیای دانشآموزان استثنایی که با حضور ویدئو کنفرانسی ۶۲ عضو پارلمان و رؤسای ادارات استثنایی استانها برگزار شد، افزود: در اسناد بالادستی به ویژه در سیاستهای کلی نظام ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، بیان ارزشها، اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین بر نقش انکارناپذیر خانوادهها در جامعه به ویژه نظام تعلیموتربیت تأکید شده است.
وی با بیان این که یکی از استراتژیهای ۱۲ گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، «نظام برنامهریزی مشارکت محور» است، خاطرنشان کرد: با نگاه تأثیر مستقیم خانوادهها بر تعلیم و تربیت فرزندان و مشارکت خانوادهها در امر تعلیم و تربیت، «بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور» با هفت برنامه در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش ادامه داد: راهاندازی پارلمان مشورتی اولیا در کشور و استانها، مدرسه یاری اولیا، اولیای همیار معلم، سامانه تحت وب ندای همراه، مددکاری اجتماعی مبتنی بر محله، ایجاد دبیرخانه هفتگانه ملی اطلاعرسانی و توانمندسازی اولیای هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، هفت برنامه این بسته تحولی هستند.
حسینی با بیان این که سال گذشته با هدف توسعه مشارکتها در آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی توسعه مشارکتها تدوین و اجرایی شد، گفت: نتیجه فعالیتهای بسته تحولی توسعه مشارکتها در قالب کتاب توسعه مشارکتها در آموزش و پرورش استثنایی چاپ شده است.
وی تصریح کرد: بهمرور مراکز مشاوره و راهنمایی «پیوند» به مراکز جامع آموزشی، مشاورهای و توانبخشی ارتقا پیدا خواهند کرد و از ۱۰ مرکز موجود تا پایان سال به ۳۲ مرکز خواهند رسید.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان این که «خط تلفنی پاسخگویی به خانواده» در مراکز مشاوره و راهنمایی راهاندازی شده است، گفت: سال گذشته هفت هزار و ۷۴۵جلسه مشاوره بهصورت حضوری و غیرحضوری توسط مراکز مشاوره خانواده برگزار شده است.
حسینی یادآور شد: آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدن به استاندارد در زمینه خدمات مشاورهای به ۵۰۰ مشاور نیاز دارد که این کمبود از طریق استخدامهای سالانه جبران می شود.
در پایان این نشست، با توجه به اهمیت فعالیت انجمنهای اولیا و مربیان در جهت توسعه مشارکتهای اولیا در زمینههای آموزشی، تربیتی وتوان بخشی و بهمنظور بهرهمندی از ظرفیت موجود و مشارکت حداکثری اولیای دانشآموزان دارای نیاز ویژه در برنامههای مشترک، تفاهمنامه دوجانبه دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به امضا رسید.
هماهنگی در زمینه صدور پروانه فعالیت مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه، همکاری در زمینه تدوین استانداردهای تحقق اهداف و شرایط انتخاب و انتصاب کارکنان مراکز مشاوره و راهنمای خانواده، مشارکت در برنامههای شوراهای انجمن و مجمع خیرین، مشارکت در برگزاری کلاسهای ضمن خدمت، گردهماییها، سمینارها و جشنوارهها و سایر روشهای ارتقای علمی مراکز و تمهید اقدامات اعتباری و رفاهی و اجرایی بهمنظور پشتیبانی از آموزش خانواده مدارس استثنایی و پذیرا از محورهای این تفاهمنامه است.