بجنورد-ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: ۱۸۶ خانوار ساکن در ۴۸ روستای بالای ۱۰۰ خانوار استان راه مناسب ندارد که تکمیل پروژه ها در دست پیگیری است. 

جعفر شهامت روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای تامین راه مناسب در این روستاها ۲۲۰ کیلومتر راه باید ساخته شود که در این زمینه اجرای طرح ها چهار هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تامین این میزان اعتبار در دست پیگیری است.

وی افزود: بیشترین روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار که راه مناسب ندارد مربوط به شهرستان های بجنورد، رازوجرگلان، مانه و سملقان و شیروان است که با توجه به وضعیت و شرایط توپوگرافی و بالابودن هزینه راهسازی در این شهرستان ها، نیاز به اقدام فوری در این زمینه وجود دارد.

شهامت با بیان اینکه ۱۸ روستای بالای ۱۵۰ خانوار هم از داشتن راه مناسب بی بهره اند گفت: اکنون ۸۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، دست کم راه آسفالته دارند و ۴۴ درصد از طول راه ها در این محورها آسفالت است و بر این اساس اکنون بهره مندی جمعیت روستاییان استان از راه مناسب ۱۱ درصد از میانگین کشور کمتر است.

وی افزود: اکنون ۲۰۵ روستا بالای ۲۰ خانوار استان با ۱۶ هزار ۲۷۷ خانوار جمعیت راه مناسب ندارند و بیشترین این روستاها در شهرستان های شیروان، مانه و سملقان و اسفراین است، وضعیت روستاها در شهرستان های گرمه و جاجرم بهتر از سایر شهرستان ها است.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف قانون برای ساخت راه در محورهای روستایی، برای روستاها با جمعیت بالای ۲۰ خانوار جمعیت است بر این اساس ۶ درصد از تکلیف باقی مانده دولت در  این زمینه، در استان خراسان شمالی است و درصورتی که اعتباری در سطح کشور به راه روستایی اختصاص می یابد ۶ درصد به خراسان شمالی اختصاص داده شود که بتوانیم کمبودها را رفع کنیم.

شهامت با اشاره به افزایش هزینه تمام شده اجرای پروژه های عمرانی افزود: اکنون آسفالت یک کیلومتر راه روستایی در صورت تامین اعتبار به صورت نقدی ۱۰ میلیارد ریال و به صورت اسناد ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: اکنون ۴۴ درصد از طول راه روستایی استان معادل ۲ هزار و ۴۵ کیلومتر آسفالت و ۲ هزار و ۵۱۶ کیلومتر هنوز آسفالت نیست.

بر اساس این گزارش ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند و ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردم شهر به روستاها تردد دارند  بر این اساس۷۰ تا ۸۰ درصد راه های فرعی وروستایی مهم است.