افشین ملایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فدراسیون ورزشهای همگانی در هفته تربیت بدنی متناسب با نیازهای جامعه مخاطب برنامهریزی مناسبی را انجام داد و سعی کرد در ابعاد مختلف بحث اصلاح نگرش و کارهای آموزشی و حمایت از زیرساختها، رویدادهای ورزشی و پشتیبانیهای لازم، پروژههایی را تعریف کند و به مناسبت هفته تربیت بدنی در شورای ورزش همگانی کشور این پروژهها رونمایی شد.
وی نخستین اقدام فدراسیون را برنامهریزی برای پیادهروی به مناسبت هفته تربیت بدنی عنوان کرد و گفت: این پیادهروی با حضور روسای فدراسیونها، نواب رییس، مسوولان ارشد وزارت ورزش، وزیر ورزش و روسای انجمنهای تحت پوشش فدراسیون ورزش همگانی در کنار دریاچه خلیج فارس با به نمایش گذاشتن توانمندیهای آنها به شکل بسیار مطلوبی برگزار شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
رییس فدراسیون ورزشهای همگانی ادامه داد: هفته گذشته لیگ تندرستی ایرانیان را آغاز کردیم و امیدواریم با توجه به شرایط رو به افول کرونا، مردم در فضای حقیقی به فعالیتهای ورزشی بپردازند اما تا زمانی که واکسیناسیون به شرایط مطلوب برسد این لیگ ادامه دارد. استقبال از این لیگ در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۱۳۹۹ بوده است تا جایی که در روز نخست لیگ سال گذشته ۵۰۰ نفر از ثبت نام کردند و امسال در ۲۵ استان بیش از ۶ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند که این امر نشان دهنده تاثیر مثبت توسعه ورزش از طریق فضای مجازی و امکان مشارکت مردم در اقصی نقاط کشور است.
وی با اشاره به اینکه رویداد ملی «دیسک طلایی» را بزودی آغاز میکنیم، افزود: این رویداد در ۳۲ استان در فضای باز اجرا میشود. رویداد بعدی برگزاری سوپرلیگ کراس فیت است که با حضور یکصد تیم در سرتاسر کشور آغاز میشود و هر تیم پنج ورزشکار دارد و میتواند برای نسل جوان جذابیتهای لازم را داشته باشد. در ادامه برگزاری مسابقه طنابزنی در ۳۲ استان را پیش رو داریم.
ملایی خاطرنشان کرد: در هفته تربیت بدنی از بهترینهای طرح ملی نشاط که در ابتدای سال جاری به اتمام رسید و از برترینهای لیگ یوگا هم تقدیر و تشکر کردیم. ۷۰ درصد شرکت کنندگان در لیگ یوگا را زنان و ۳۰ درصد را مردان تشکیل دادند که نشان دهنده توجه زنان به این رشته ورزشی است.
وی با اشاره به برگزاری همایش مدیریت ورزش شهروندی، گفت: این همایش اولین دوره تخصصی ویژه مدیران شهری و ورزش همگانی بود که در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر به صورت وبینار با ۱۰ ساعت کار آموزشی برگزار شد و محورهای این همایش بازاریابی اجتماعی و ورزش شهروندی، رویکردهای نوین در حکمرانی، مدیریت ورزش شهروندی، ورزش حمل و نقل پاک است.
رییس فدراسیون ورزشهای همگانی ادامه داد: برنامه اعطای برند شهر فعال را در پیش داریم که به شهرهای شرکت کننده در این فرآیند به عنوان شهرهای فعال بعد از بهبود وضعیت کرونا با دعوت از شهرداران و تثبیت شهرداران جدید، این برند اعطا می شود.
وی اضافه کرد: همچنین در هفته تربیت بدنی از بهترینهای کمپین ایران تندرست که حدود سه هفته قبل به اتمام رسید، تقدیر شد. هدف این کمپین توانمندی اعضای هیاتهای استانی و شهرستانی بود که با تولید محتوای مجازی در رسانههای عمومی انتقال دانش به مخاطب فراهم شد. این کمپین اهمیت زیادی دارد زیرا به خاطر ایجاد توانمندی در عناصر انسانی ما را آماده میکند که در آینده نزدیک کمپینهای ملی اگاهی بخش را با استفاده از ظرفیت های منابع انسانی خود ایجاد کنیم.
ملایی همچنین گفت: دوره مقدماتی، میانی و پیشرفته رهبران عالی سبک زندگی فعال زنان را برگزار خواهیم کرد که در دوره مقدماتی فرد یاد میگیرد تا رهبری مطمینی را در مسیر تعالی خود با استفاده از ورزش تجربه کند و در دوره میانی سعی می کند محیط را راهبری کند و در دوره پیشرفته رهبری سازمانی را آموزش می بینید. این دورهها کمک میکند تا زنان ما در سطح ملی در حوزه ورزش همگانی از دانش و مهارتهای لازم برای توسعه ورزش همگانی با رویکرد بازاریابی اجتماعی برخوردار شوند.
رییس فدراسیون ورزشهای همگانی عنوان کرد: از اقدامات دیگر فدراسیون رونمایی از دستورالعمل باشگاههای تخصصی ورزش سالمندان است.
وی ادامه داد: در حوزه کودکان هم با تصویب وزارت ورزش، امکان توسعه قانونمند باشگاههایی که محور فعالیت آنها گروه مخطاب کودکان هستند، فراهم میشود. این اقدامات در هفته تربیت بدنی اجرایی خواهد شد و امیدواریم با توجه به حمایت وزارت ورزش و تمام کسانی که در سلامت و تندرستی مردم ایران نقش دارند، بتوانیم سال جاری را بعد از واکسیناسیون به سالی پر از تحرک و نشاط با توسعه اثربخش ورزش همگانی داشته باشیم.