محمدعلی واقعی عصر چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند آغاز سال تحصیلی افزود: این پژوهش به بررسی و کاوش پیامدهای تربیتی گسترش فضای مجازی در وضعیت کرونایی و پساکرونایی بر دانشآموزان میپردازد.
وی گفت: هدف طرح، اکتشافی متوالی از نوع تدوین ابزار آن است که در مرحله نخست مطالعه، یک اکتشاف کیفی با رویکرد داده بنیاد و سناریونویسی انجام میشود و در مراحل بعدی دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی میدانی این پیامدها با استفاده از روش توصیفی - پیمایشی جمعآوری خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی درباره دستور کار دیگر این نشست که استفاده از نیروگاههای فتوولتاییک (انرژی خورشید) در مدارس استان بود، آن را گامی بلند در صرفهجویی مصرف حاملهای انرژی دانست و گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک خراسان جنوبی و برخورداری از ۳۰۰ روز هوای آفتابی، تابش بالای خورشید و دمای مناسب، این خطه منطقه مناسبی برای سرمایهگذاری در زمینه انرژی خورشیدی است.
وی پاکی انرژی خورشیدی، تولید نشدن آلودگیهای زیست محیطی، بیصدا بودن فرآیند تولید انرژی، کوتاه بودن زمان طراحی و نصب سیستم، عمر زیاد، تعمیر و نگهداری آسان و کمهزینه و حمل و نقل آسان را از جمله مزیتهای استفاده از انرژی خورشیدی در مدارس برشمرد.
واقعی اظهار داشت: طراحی و جانمایی مناسب نیروگاه، خرید و اجرای مناسب و مهندسی شده تمامی تجهیزات و انتخاب پنل، اینورتر، استراکچر و سیستم الکتریکال بهینه براساس طراحی نیروگاه از عوامل موثر در افزایش بازده و راندمان سامانههای خورشیدی است.
وی با اشاره به وجود ۱۵ اردوگاه دانشآموزی در خراسان جنوبی ادامه داد: مجموعه اردوگاهها برای تداوم حیات خود باید در کنار فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و ورزشی، به مهارتهای اقتصادی و آموزش مدیریت درآمدزایی توجه داشته باشند و بتوانند هزینههای مترتب بر نگهداری، تعمیر، تجهیز، توسعه و هزینههای جاری را تامین کنند؛ از این رو ضروری است بخشهای درآمدزایی متناسب با شرایط و موقعیت اردوگاه پیشبینی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مشارکت بخشهای مختلف یک کارگاه عملی برای مخاطبان است که میتواند جنبه درآمدزایی هم داشته باشد و از جمله این فعالیتها میتواند احداث نیروگاه فتوولتاییک برای استفاده از انرژی خورشیدی در اردوگاهها باشد.
وی همچنین با تاکید بر اجرای طرح ایمنسازی زیرساختهای حیاتی آموزش و پرورش در برابر حملات سایبری تصریح کرد: طرح ایمنسازی متشکل از چهار بخش و ۹ الزام محوری اولویتدار برای امنسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات است که با نظارت مرکز افتا استان نظارت و ممیزی خواهد شد.