مشهد- ایرنا- مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توزیع آموزشگاه های هنری در استانها متوازن نیست و این آموزشگاها باید در تمامی شهرها ایجاد شوند.

علی اکبر صفی پور روز پنجشنبه در نشست با اعضای شورای رسیدگی و نظارت بر آموزشگاه های آزاد هنری خراسان رضوی در مشهد افزود: هم اینک بیش از ۶ هزار آموزشگاه آزاد هنری دارای مجوز در کشور فعالیت دارند که از این تعداد سه هزار و ۴۷۲ آموزشگاه در بخش هنرهای تجسمی، ۲ هزار و ۷۸ آموزشگاه در حوزه موسیقی، ۲۵۱ آموزشگاه در حوزه تئاتر، ۴۱۴ آموزشگاه در حوزه خوشنویسی و ۱۱۵ آموزشگاه در حوزه هنرهای سنتی فعال هستند. 

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی ۲۶۷ آموزشگاه هنری فعال است، ادامه داد: باید یک توازن نسبی از نظر تعداد آموزشگاهها در کشور ایجاد شود و این تعداد در شهرهای محروم و روستاها افزایش پیدا کند و صدور مجوز در این مناطق تسهیل شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون اطلاعات ۱۳۷ آموزشگاه از خراسان رضوی در سامانه آموزشگاه های آزاد هنری ثبت شده است و باید آموزشگاهها را ترغیب کرد که سریعتر اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند، ورود اطلاعات در این سامانه به ما کمک می کند با یک استدلال قوی از آموزشگاهها دفاع کنیم و امکانات بگیریم.

وی بر صدور کارت صلاحیت تدریس برای اساتید هنر تاکید کرد و افزود: تاکنون ۷۰۳ نفر برای دریافت کارت صلاحیت تدریس در خراسان رضوی ثبت نام کردند که برای ۲۳۰ نفر از این تعداد کارت صادر شده است.

صفی پور ادامه داد: کل کارتهای صلاحیت تدریس صادر شده از سال ۱۳۸۱ تا سال گذشته در کشور ۲ هزار کارت بوده و در سال گذشته نیز ۲ هزار کارت و از ابتدای امسال تاکنون هم سه هزار کارت صادر شده است.

وی گفت: در شورای نظارت نباید فقط نگاه فنی باشد بلکه فرد از جهات دیگر شاخصه های مدیریت و آشنایی با قوانین و ضوابط هم باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر انجمن آموزشگاههای آزاد هنری در خراسان رضوی تشکیل شود می تواند به صورت یک انجمن صنفی یا اتحادیه از منافع آموزشگاههای آزاد هنری دفاع کند.

وی ادامه داد: شیوه نامه آموزشگاههای ویژه مد و لباس آماده شده است، این آموزشگاه ها نباید به سوی تولید و آموزش بروند، بلکه باید با برگزاری کارگاهها در حوزه های طراحی مد و لباس فعالیت کنند.

صفی پور از آماده شدن طرح کلان نظارت بر آموزشگاهها خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، نظارت توسط انجمن ها و تشکل های صنفی انجام می شود و موضوع خود نظارتی در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه احیای قانون خرید آثار هنری اظهار امیدواری کرد با احیای این قانون گامهای بلندی در رونق اقتصاد هنر برداشته شود.