به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نتایج تازهترین نظرسنجی وب سایت موسسه گالوپ از ایرانیان را میتوان تا حدودی برای رسانههای غربی و مخالفان دولت غافلگیر کننده ارزیابی کرد. بر اساس این نظرسنجی۷۲درصد مردم ایران از عملکرد دولت آیت الله سیدابراهیم رییسی رضایت دارند و آن را تایید میکنند. موسسه گالوپ مستقر در واشنگتن آمریکا با انتشار آخرین نظرسنجیهای صورت گرفته سه هفته پس از روی کار آمدن دولت، گزارش داده است که از هر ۱۰ نفر بزرگسال، بیش از هفت نفر عملکرد دولت سیزدهم را تایید میکنند.
این موسسه معتبر نظرسنجی، دلیل رضایتمندی مردم و افزایش محبوبیت رییس جمهوری را عملکرد موفق دولت در واکسیناسیون تحلیل کرده است اما در کنار این موضوع مهم میتوان عوامل دیگری چون تلاش شبانهروزی دولت برای بهبود شرایط و صداقت و آشنایی مستقیم و بیواسطه با مشکلات مردم عنوان کرد.
۱- واکسیناسیون و وفای به عهد رییس جمهوری
کرونا طی نزدیک به دو سال اخیر یکی از بزرگترین مسائل و چالشهای مبتلا به جامعه ایران بوده است. طی ماههای اخیر و با کشف واکسن کرونا، کشورهای مختلف تلاش کردند با سرعت بخشی به روند واکسیناسیون شرایط خود را به روال عادی برگردانند. دولت ایران هم طی ماههای اخیر تلاشهای گسترده ای برای واکسیناسیون در دستور کار قرار داد با این حال طی هفته هایآغازین فعالیت دولت سیزدهم بود که میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور شد و واکسیناسیون سرعت قابل توجهی گرفت.
در واقع واکسیناسیون عمومی برای آحاد مردم در اسرع وقت، وعده آیتالله رییسی در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری بود، گرچه در همان زمان هم رسانهها این وعده را به دلیل تمایل به بهرهگیری از واکسن تولید داخل مورد هجمه قرار دادند اما عملکرد رییس جمهوری پس از تشکیل دولت و دیدگاه وی درباره واکسیناسیون، نشان داد که هجمهها بیدلیل و غیرمنصفانه بوده است. رییس جمهوری در سخنرانیهای مختلف پس از پیروزی در انتخابات، واکسیناسیون عمومی را برنامه فوری دولتش اعلام کرد و در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود تصریح کرد که تولید داخل جوابگوی این واکسیناسیون عمومی نیست و باید واردات واکسن در اولویت قرار گیرد.
با چنین دیدگاهی واردات واکسن شتاب بیشتری گرفت و امروز شاهد هستیم که با سرعت بخشی به واکسیناسیون جامعه، آرام آرام میزان مرگ و میر در اثر بیماری کرونا در حال کاهش است. موسسه گالوپ این مهم را به عنوان یکی از دلایل افزایش محبوبیت رییس جمهوری دانسته و آورده است: قبل از انتخاب رییسی در ماه ژوئن (خرداد)، حدود ۵ درصد از جمعیت ایران حداقل تا حدی واکسینه شده بودند، اما از آن زمان تاکنون درصد ایرانیان واکسینه شده حدود ۵۰ درصد شده است.
تلاش شبانهروزی دولت برای کاستن از تعداد مرگومیرهای کرونایی بدون هیاهو و تن دادن به بزرگنماییهای مرسوم انجام شد و این همت و صداقت از دید مردم و جامعه دور نماند. محبوبیت دولت در موضوع واکسیناسیون عمومی نه به دلیل وعدههای عامهپسند که با اقدام به موقع و سریع افزایش یافته است و میتواند با حمایتها مالی از آسیبدیدگان کرونا و توجه به نیازهای پساکرونایی کشور، تداوم یافته، تثبیت شده و حتی افزایش یابد. مردم به صورت محسوس این تلاشها را دیده و به آن امیدوار شدهاند.
۲- سفرهای استانی؛ دیدار چهره به چهره با مردم
موسسه گالوپ در تشریح نظرسنجی خود و بررسی علل افزایش محبوبیت رییسجمهوری ایران، بیشتر بر علت واکسیناسیون عمومی تمرکز کرده و آن را عامل اصلی دانسته است، با این همه دولت طی سه ماه گذشته از آغاز فعالیت خود اقدامات دیگری نیز به منظور ارتقای وضعیت زندگی مردم انجام داده است. در اینز مینه سفر به استانهای محروم و دیدار رودرو با مردم میتواند از مهمترین آنها باشد. درک اهمیت این موضوع برای موسسات خارجی و رسانههای آن سوی مرزها چندان آسان نیست و بارها تلاش کردهاند تا ضمن بیاهمیت جلوه دادن سفرهای استانی آیتالله رییسی، آن را بینتیجه هم نشان دهند. مهمترین نتیجه این سفرها اما امید و اعتمادی است که مردم در دیدار مستقیم با رییس جمهور خود به دست میآورند.
هم از بُعد روانی و هم از دیدگاه جامعهشناختی میزان اعتماد مردم به مسئول یا مسئولانی که به صورت مستقیم و نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار میگیرند، بیشتر است و این مهم شاید برای مردمان پایتختنشین و یا ساکنان کلانشهرها چندان قابل درک نباشد اما دیدار با دومین شخص کشوری برای مردمان مناطق محروم و پرچالش بسیار امیدبخش است و این افزایش محبوبیت را میتوان از چنین زاویهای هم تحلیل و تفسیر کرد.
بسیاری از مردم به ویژه در مناطق مرزی که مقصد اغلب سفرهای رییس جمهوری است، بیش از هر مشکلی با احساس دورافتادگی از مرکز و بیتوجهی و یا حتی فراموشی از سوی مسئولان مواجه هستند که چنین احساسی میتواند در درازمدت اعتماد و امید مردم را از بین ببرد. در راستای حراست از این دو مهم است که آیتالله رییسی، هر هفته به یکی از مناطق دور از مرکز و محروم سفر میکند تا ایرانیان آن بخش از ایران هم خود را سهیم در کشور و میهن احساس کنند. این احساس با عملیاتی شدن وعدههای منطقی رییس جمهوری به مردم آن منطقه و پرهیز از نمایشهای عوامفریبانه پیشین تداوم یافته و به امیدی تثبیت شده در مناطق کمتر برخوردار تبدیل میشود.
۳- محبوبیتی که مبارزه با فساد آورده است
نام آیتالله رییسی در عرصه سیاست ایران بیش از هر مفهوم دیگری با موضوع مبارزه با فساد، پیوند خورده است و این موضوع را میتوان از مهمترین دلایل افزایش محبوبیت وی میان مردم دانست." باید در سرمنشاء، ریشه فساد را بخشکانیم و من برای انجام این ماموریت بزرگ وارد صحنه شده ام." این گزاره از سوی آیت الله رییسی، در ایام رقابتهای انتخاباتی اعلام و مشخص شد یکی از مهمترین انگیزههای وی برای حضور در انتخابات ریشه کنی فساد است. پس از پیروزی و در فاصله سه هفته مانده به آغاز کار دولت، نخستین جلسه کمیتهای متشکل از روسای دستگاههای نظارتی و اطلاعاتی کشور را تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی آغاز به کار دولت، تجربههای پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکارهای اجرایی ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزای دولت و اقدامات اولویت دار را پیشنهاد دهد.
آیت الله رییسی به این کمیته ماموریت داد دستورالعملها و ابلاغیههای مورد نیاز به منظور اصلاح سازوکارهای اقتصادی فسادآفرین و رانتزا و زمینههای بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات دولتی، قاچاق سازمان یافته و ارائه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور را تدوین کند. بر اساس اعلام رییس جمهوری در جلسات کمیته اشاره شده، دستورالعملهایی درباره وظایف خاص دستگاههای مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با فساد در قالب «نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی» تهیه و اصول حاکم بر این نقشه ملی ابلاغ شد.
این تلاشها از سوی مردم دیده و از آن روی مورد تقدیر قرار میگیرد که جامعه ایران را بیش از فقر و محرومیت و مشکلات معیشتی، فساد و رانت آزار میدهد و افزایش محبوبیت رییس جمهوری از آن روی است که در مسیر مبارزه با این موضوعات قرار داشته و کارنامه موفقی را هم در این زمینه دارد.
محبوبیت امیدآفرین رییس جمهوری
نظرسنجیهایی از جنس نظرسنجی موسسه گالوپ از یک سو برای خارجنشینان مدعی ناامیدی جامعه ایران مهم است و از سوی دیگر برای مسئولان و دولتمردان اهمیت دارد. نتایج این نظرسنجی دستکم تاکنون نشانه شکست پروژه رییسی هراسی است. هجمه به آیتالله رییسی نه از زمان شروع دولتش بلکه از همان زمستان سال گذشته و با جدیتر شدن حضورش در انتخابات کلید زده شد و بسیاری با این پیشفرض که عملکرد وی میتواند اندک اعتماد و امید مردم در جامعه را هم از میان برداشته و حتی موجبات فروپاشی کشور را فراهم کند! وی را مورد شدیدترین نقدها قرار دادند. پس از آغاز دولت سیزدهم هم وعدهها را بی آنکه فرصتی برای تحقق دهند؛ غیرقابل تحقق دانستند و هجمهها را آغاز کردند.
حال با وجود چنین پروپاگاندایی که میلیونها دلار هم برای ایجاد و تداوم آن صرف شد، نظرسنجیها حکایت دیگری دارند. قدرمسلم آن است که شناخت جامعه ایران و تاثیرگذاری بر مردم این سرزمین، پروسهای راحت نیست و تلقینهای اینترنشنالی! نمیتواند بستر فروپاشی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور را فراهم آورد. به نظر میرسد مدعیان دشمنی با جمهوری اسلامی باید به این واقعیت آگاهی یابند که امید و اعتماد مردم به آینده کشور را نمیتوان چنین آسان از آنها گرفت.
نتایج این نظرسنجی هم برای دولت و رییس جمهوری از آن روی مهم است که رسالت و مسئولیت آنها را در ادامه مسیر خدمت رسانی به مردم سنگینتر از همیشه میکند، اعتماد و امید مردم به دولت که در قالب افزایش محبوبیت نمایان شده است، در صورتی میتواند به احیای این دو عنصر حیاتی در جامعه ایران منجر شود که دولت مسیر صادقانه و پرتلاش خود را برای بهبود شرایط ادامه دهد و ضمن دوری از احساس و تلقین کفایت اقدامات خود، راهحلهایی برای بهبود معیشت و اقتصاد مردم در دستور کار قرار دهد. از سوی دیگر این تلاش ها باید برای مردم تبیین شده و به تصریح رهبرمعظم انقلاب جهاد تبیین در کشور آغاز شود.