به گزارش ایرنا، متن این بیانیه که امروز (جمعه) در سایت رسمی باشگاه استقلال منتشر شد به این شرح است: ضمن عرض تبریک میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) و حضرت امام صادق (ع) و آرزوی سلامتی برای مردم عزیز ایران، پیرو انعقاد قرارداد جدید باشگاه استقلال با کارگزار و حاشیههای مربوط به در اختیار قرار نگرفتن فضای تبلیغات محیطی نخستین دیدار خانگی در لیگ برتر لازم است مواردی را به اطلاع هواداران عزیز استقلال، اهالی و علاقهمندان فوتبال و رسانههای محترم گروهی برسانیم.
۱. قرارداد باشگاه استقلال با شرکت ایده پروران تبلیغ به عنوان کارگزار، فرصت بینظیری را برای ارتقای درآمدهای این باشگاه و حل مشکلات مالی و در عین حال توسعه و پیشرفت زیرساختهای این باشگاه بزرگ فراهم میآورد و یک نقطه عطف برای این باشگاه و نمونهای برای حل مشکلات اقتصادی فوتبال ایران محسوب میشود. ثروتمند شدن استقلال مسیر قدرتمندتر شدن این باشگاه در حوزههای فنی، ورزشی و عمرانی را مهیا میکند و از این لحاظ گامی بزرگ و البته اولیه برای گامهای بعدی خواهد بود. نام، عنوان، تاریخ، قدمت و گذشته درخشان استقلال شایسته ساختن آیندهای روشن برای این باشگاه بزرگ است که به لطف خداوند و حمایت هواداران عزیز و دلسوزان فوتبال حرکت در این مسیر را آغاز کردهایم و این تازه ابتدای راه است. لازم است در اینجا مراتب تقدیر خود را از دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان و ریاست مجمع باشگاه استقلال و سایر اعضای مجمع باشگاه اعلام کنیم که با حمایت این دوستان بزرگوار و معاونان وزارت ورزش و جوانان حرکت در این مسیر آغاز شده است.
۲. همان گونه که پیش از این هم عنوان شد، در قرارداد با کارگزار جدید باشگاه استقلال، ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان کف تعهد درآمدی قرار داده شده که از این عدد ۱۵۰ میلیارد تومان مربوط به تبلیغات محیطی باشگاه استقلال در دیدارهای خانگی است. حاصل شدن این درآمد به عنوان بخشی از فرصت درآمدزایی، میتواند زمینهساز یک جهش بزرگ برای باشگاه استقلال باشد. از همین رو باشگاه استقلال از حق خود در این زمینه استفاده کرده و قبل از آغاز دیدار اول در لیگ برتر ضمن ارسال نامهای به سازمان لیگ مراتب را به اطلاع رسانده اما متاسفانه اجازه بهرهمند شدن باشگاه از حقوق خود در دیدار اول داده نشد که موجب ضرر حداقل ۱۰ میلیارد تومانی به این باشگاه بر اساس قرارداد شده است. این در حالی بود که این باشگاه در مکاتبه رسمی با ریاست سازمان لیگ برتر درخواست خود را برای استفاده از حق درآمدزایی از بازیهای خانگی به اطلاع این سازمان رسانده بود و با ممانعت مقابل ورود تجهیزات تبلیغات محیطی کارگزار به فضای ورزشگاه آزادی مواجه شد. این در حالی است که رئیس فدراسیون فوتبال در وعدههای انتخاباتی خود به اصلاح روندها در زمینه تبلیغات محیطی اشاره کرده بودند اما متاسفانه در شرایط فعلی نه تنها از حقوق باشگاهها حمایتی صورت نمیگیرد که به فرصتهای درآمدزایی که از جانب باشگاه استقلال فراهم شده اجازه استفاده و بهرهبرداری داده شود. بدین وسیله ضمن اعلام اعتراض رسمی باشگاه استقلال به این روند اعلام میگردد که این باشگاه حقوق خود را با جدیت و منطق مطالبه خواهد کرد و این مسیر را تا دستیابی به نتیجه مورد نظر ادامه خواهد داد.
۳. متاسفانه با وجود ظرفیتهای فراوان فوتبال کشور برای درآمدزایی همچنان فوتبال ایران با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه است. با وجودی که اختیار تبلیغات محیطی طی چند فصل گذشته با سازمان لیگ بوده اما این فرصت تبدیل به درآمد بزرگ و پایدار برای باشگاههای فوتبال کشور نشده است. چه بسا اطلاعرسانی شفاف درباره درآمدهای تبلیغات محیطی در حداقل پنج فصل گذشته خود تاییدی بر این گزاره باشد. اکنون سوال این است که اگر باشگاهی مانند استقلال توانسته زمینه درآمد تقریبا ۱۵ برابر از تبلیغات محیطی را برای خودش ایجاد کند. سازمان لیگ فوتبال کشور به عنوان نهادی که باید حامی حقوق باشگاهها باشد، باید از افزایش درآمد این باشگاه حمایت کند یا با افزایش این میزان درآمد مخالفت کند؟ سوال بعدی اینکه اگر این قرارداد و قراردادهای مشابه موجب افزایش درآمد سازمان لیگ به واسطه سهم ۲۰ درصدی از تبلیغات محیطی شود باز هم باید با این جهش درآمدی و افزایش سود مخالفت کرد؟ و سوال آخر؛ اگر یک باشگاه توانایی درآمدزایی ۱۵۰ میلیارد تومانی از تبلیغات محیطی را داشته باشد، درآمد کل لیگ برتر از تبلیغات محیطی چه میزان خواهد بود؟ آیا نمیتوان به جای اصرار بر روشهای قدیمی و بدون فایده و ناکارآمد با استفاده و بهره بردن از این فرصت بزرگ در جهت منافع فوتبال کشور قدم برداشت؟ در فوتبالی که بیشتر بازیکنان و مربیان خارجی مطالبات خود را دریافت نمیکنند و اکثر بازیکنان و مربیان داخلی برای دریافت مطالبات خود به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون رجوع میکنند و بسیاری پرونده خارجی برای بازیکنان و مربیان در فیفا گشوده است، چرا با اقدامات و فرصتهای درآمدزایی یک باشگاه که میتواند نقطه عطفی در اقتصاد فوتبال کشور باشد همراهی نمیشود؟ تردیدی نیست که همراهی سازمان لیگ با باشگاه استقلال و سایر باشگاههایی که این فرصت را برای خود ایجاد میکنند یک تفاهم برد - برد است که عواید آن هم به باشگاهها برمیگردد و هم سازمان لیگ و فدراسیون از آن بهره مند میشوند. باشگاه استقلال بر همین اساس با منطق و جدیت، حقوق خود را از روشهای مختلف مذاکراتی و قانونی دنبال خواهد کرد. در این راه امیدواریم که فدراسیون خود را در کنار باشگاه استقلال ببیند نه در مقابل آن تا هم زمینه شکوفایی اقتصادی استقلال فراهم شود و هم سازمان لیگ به عنوان نهاد اداره کننده مسابقات از این تغییر بهره ببرد. سخن جدید برخی مسوولان سازمان لیگ برای واگذاری اختیار تبلیغات محیطی به خود باشگاهها، میتواند زمینه را برای جهش اقتصادی فوتبال و اصلاح روندها مهیا کند.
۴. متاسفانه به گفته مسوولان سازمان لیگ در فصل جاری لیگ برتر، سازمان لیگ، با هیچ شرکتی به عنوان کارگزار تبلیغات محیطی، قرارداد منعقد نکرده و خود سازمان لیگ به مثابه یک شرکت تبلیغاتی یا کارگزار با اسپانسرها قرارداد میبندد که حاکی از روند اشتباه تبلیغات محیطی در فوتبال ایران است. سوال این است که چرا هیچ شرکتی حاضر به همکاری با سازمان لیگ نشده است و البته با چه منطق و اصولی و با چه کارنامهای، خود سازمان لیگ در مقام کارگزار، امور تبلیغات محیطی را اداره میکند؟ متاسفانه به جای پاسخ به این سوال مهم باز هم برخی از مسوولان سازمان لیگ به جای اصلاح روندهای اشتباه ترجیح میدهند مطالب نادرست و اشتباه و مخدوش درباره کارگزار جدید باشگاه استقلال و جزییات این قرارداد منتشر کنند که مشخص نیست از بابت کدام اطلاعات و کدام اختیارات و مسوولیت بیان میشود؛ از جمله تعهد کارگزار به حق پخش مسابقه زنده که اساسا در قرارداد وجود ندارد. یا تفاوت قائل نشدن میان کارگزار و اسپانسر که خود بحث مفصل حقوقی و اقتصادی میطلبد. اکنون که فضا مهیا شده، خوب است سازمان لیگ پاسخ دهد که چرا در سالهای اخیر نتوانسته ثروت عظیم فوتبال کشور را به نفع باشگاهها بالقوه کند؟ و سوالهایی از این دست که مجال گستردهای میطلبد. شاید بد نباشد این دوستان که از ضمانتنامه برای حُسن انجام قرارداد سخن میگویند به این سوال هم پاسخ دهند که در سال ۹۷ و ۹۸ چه میزان ضمانت نامه از شرکتهای طرف قرارداد خود برای تبلیغات محیطی دریافت کردهاند؟ و در سال گذشته چه قرارداد یا قراردادهایی منعقد شده و چه میزان درآمد حاصل شده است؟ و سوال دیگر اینکه اگر روال در این سازمان درست و منطقی بوده چرا سه پرونده مختلف با سه شرکت مختلف به اذعان مسئولان این سازمان وجود دارد؟ اگر از شرکتهای طرف قرارداد ضمانت نامه اخذ شده چرا حق کامل باشگاهها از تبلیغات محیطی پرداخت نشده است و از بابت این خسارت، باشگاهها در کدام مرجع باید حقوق خود را مطالبه کنند؟ نکته بعد اینکه اگر در این سال ها تبلیغات محیطی در اختیار سازمان لیگ بوده است چرا خود این سازمان از بابت خسارت وارد نشدن به منافع فوتبال به باشگاهها ضمانت ارائه نکرده است؟ در نهایت نه انتفاع و درآمد پایدار و بزرگ برای باشگاهها از تبلیغات محیطی حاصل شده که در برخی موارد به سازمان لیگ بدهکار هم شدهاند. همه اینها در حالی است که باشگاه استقلال پس از تنظیم و عقد یک قرارداد کاملا حرفهای، تضامین لازم را از کارگزار خود دریافت کرده است. ضمن اینکه مسوولیت محدود و سرمایه اولیه یک شرکت در امور تجاری و بازرگانی یک روال کاملا متعارف در کشور است و بسیاری از قراردادهای کلان و قابل توجه توسط چنین شرکتهایی منعقد و به نتیجه رسیده است. کما اینکه شرکت ایده پروران تبلیغ کارنامه روشن و موفقی در حوزه بازرگانی و تجاری در همکاری با صدا وسیما و سایر نهادها و اسپانسرهای قدرتمند داشته است. توقع میرود اکنون سازمان لیگ به عنوان نهادی که اعتبار و مشروعیت خود را از باشگاههای فوتبال کشور میگیرد از ارتقای درآمدهای یک باشگاه و باز شدن مسیر درآمدزایی برای سایر باشگاه های کشور استقبال نمایند و کنار باشگاههای فوتبال کشور در مسیر ثروتمند شدن قرار بگیرد.
۵. حرکت برای ساختن استقلال قوی و قدرتمند و ثروتمند آغاز شده. در این مسیر حجم بالای مشکلات و مانع تراشیها نه تنها خللی در عزم و اراده این باشگاه وارد نمیکند که بر انگیزهها و ارادهها میافزاید. اکنون فرصت مناسبی است که با برقراری عدالت و رسیدن استقلال به حقوق خود، جهش بزرگ اقتصادی این باشگاه آغاز شود. در این راه، حمایت هواداران عزیز و دلسوزان فوتبال و رسانههای گروهی دلگرم کننده و امیدآفرین است.