علی اصغر تدین روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره ملاک تعیین تعداد این دفاتر افزود: نیازسنجی تعداد دفاتر در مناطق مختلف توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه انجام می شود و نحوه محاسبه دفاتر مورد نیاز به این ترتیب است که تعداد خواستهها، شکایات، لوایح و به طور کلی خدماتی که در دفاتر ارائه می شود از طریق سامانه ارزیابی و با توجه به درآمدی که برای دفاتر محاسبه شده، تعداد آنها در هر حوزه مشخص می شود.
وی ادامه داد: سعی شده تعدد دفاتر تا جایی که امکان دارد در حوزههای مختلف وجود داشته باشد و اگر به هر دلیلی، یک دفتر تعطیل شد، دفتر جایگزین در آن منطقه وجود داشته باشد.
تدین اظهار داشت: اکنون ۱۱۳۵ دفتر خدمات الکترونیک قضایی فعالیت دارد و این دفاتر ممکن است به دلیل انصراف برخی مدیران یا راهاندازی دفاتر جدید کمتر یا بیشتر شوند ولی واقعیت این است که تعداد دفاتر کنونی کفایت نمیکند زیرا باید در کمترین زمان ممکن، خدمت شایسته و مناسب به مردم ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: در ارزیابی که سال ۱۳۹۷ برای ارزیابی دفاتر برگزار شد، تعداد دفاتری که پیشبینی شده بود، بسیار از دفاتر موجود بیشتر است.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: شلوغی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در برخی شهرها به دلیل این بود که در دی سال ۱۳۹۸ به دستور رئیس وقت قوه قضاییه، افزایش دفاتر متوقف شد و این موضوع موجب شد تا برآورد پیشبینی شده برای افزایش دفاتر محقق نشود.
تهران یکی از نقاط شلوغ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است
تدین تصریح کرد: شهر تهران یکی از نقاط شلوغ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و مردم برای دریافت خدمات با مشکل صفهای طولانی و معطلیهای زیاد مواجه هستند.
وی با اشاره به راهاندازی نوبتدهی الکترونیک برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به شهروندان توصیه کرد به منظور صرفهجویی در وقت و جلوگیری از معطلی و ایجاد ازدحام در دفاتر، قبل از مراجعه نوبت الکترونیک دریافت کنند.
تدین اضافه کرد: البته برخی خدمات از جمله احراز هویت برخط یا ثبت سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک) نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ندارد و مردم میتوانند از طریق نرمافزار «عدالت همراه» استفاده کنند.
تجهیز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به اتاقهای دادرسی و ملاقات الکترونیک
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اشاره به فعالیت خدمات الکترونیک قضایی در دوران شیوع بیماری کرونا افزود: دفاتر در این دو سال اخیر همچنان در سنگر خدمت بودند و برخلاف اینکه در دستگاههای دولتی محدودیتهایی ایجاد شد و حتی بعضا تعطیلیهایی به دلیل کرونا و کمبود انرژی پیش آمد اما دفاتر همچنان فعالیت خود را ادامه دادند.
وی ادامه داد: در این دوره زمانی بسیاری از پروندهها از طریق خدمات قضایی پیگیری شد و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به اتاقهای دادرسی و ملاقات الکترونیک مجهز شدند.
تدین با بیان اینکه تعداد دفاتر مجهز به اتاقهای الکترونیک رو به افزایش است، اظهار داشت: توسعه ارتباط تصویری برای ملاقات و دادرسی الکترونیکی در دستور کار کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار دارد.۱۳۵
۲