ندیرپورجم روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر استانهای همجوار از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان مجهز به خط ریلی و از تخفیفهای عوارض گمرکی و در بسیاری از بنادر از جمله بندر امام ، شهید رجایی و چابهار امکان پهلوگیری کشتیهای بالای ۵۰ هزار تنی وجود دارد اما در بندر بوشهر خط ریلی وجود ندارد و با وجود لایروبی و ایجاد کانال دسترسی اما تنها امکان پهلوگیری کشتیهای ۳۰ هزار تنی وجود دارد.
رئیس جمهوری گفت: پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه راهآهن شیراز – بوشهر- عسلویه پس از ۱۴ سال، قابل توجیه نیست چرا که تاخیر در اجرای پروژهها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات میشود.
آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر روز جمعه در ادامه برنامه های سفر یکروزه خود به استان بوشهر در بازدید از پروژه راه آهن شیراز – بوشهر - عسلویه با اشاره به اینکه اتصال به خطوط راه آهن از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر است افزود: مصمم هستیم در تکمیل و راهاندازی پروژه خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم.
وی بازدید میدانی با هدف رفع موانع تکمیل راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه اظهارداشت: مدیران طرح باید برای تکمیل و راهاندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.
رئیس جمهوری گفت: تاخیر در اجرای پروژهها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات میشود لذا باید برای اتمام پروژهها همت جدی وجود داشته باشد و اعتبارات این پروژه حتما در بودجه سال آینده گنجانده شود.
هدف اصلی طرح راه آهن شیراز-بوشهر، اتصال استان بوشهربه شبکه ریلی ، جابجایی ۳ میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال ، جابجای یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال و رونق اقتصادی و اجتماعی این استان است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر مساله ای که صادرکنندگان بوشهری را به شدت رنج میدهد فقر مسیرهای مواصلاتی به ویژه راه آهن است و تکمیل پروژه راه آهن و اتصال بوشهر به خط ریلی از جمله مطالبات مهم بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان از دولتمردان است.
پورجم یادآورشد: با وجود اینکه ۶۳ درصد اقتصاد استان وابسته به تجارت خارجی است اما به دلیل ضعف و نبود زیرساختهای لازم این تجارت در مقایسه با سایر استانهای ساحلی اصل رقابت پذیری را در استان از دست داده است.
قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر ادامه داد: عمق کانال دسترسی بوشهر باید به ۱۵ متر برسد و نیاز است کانال دسترسی مرتب لایروبی شود که این کار به بودجه دارد و در سفر هیات دولت به استان مقرر شد کار لایروبی به صورت مرتب انجام شود.
وی اظهار کرد: امروز به دلیل نبود خط صادرات کانتینری در استان بوشهر، صادرات آبزیان از جمله میگوی پرورشی استان از استان هرمزگان انجام میشود.
پورجم تاکید کرد: آنچه مورد انتظار است این است که با توجه به قابلیتها و ظرفیتهای موجود در استان با حمایت دولت اصل رقابت پذیری که به دلیل نبود زیرساختهای لازم از آن سلب شده در برابر استانهای دیگر ایجاد و به این وسیله رونق اقتصادی دراستان به وجود آید.
وی با بیان اینکه توسعه صادرات امروز به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور به شمار میرود تاکید کرد: صادرات غیر نفتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا و قدرت ارزآوری بهبود وضعیت اشتغال جوانان را نیز به دنبال دارد.