به گزارش ایرنا، محمد راشد مدرس گرجی روز دوشنبه در نشست بررسی راه های روستایی شهرستان سقز، اظهار داشت: بیشترین اعتبارات محرومیت زدایی برای آسفالت راه روستایی به شهرستان سقز اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: به دلیل محدود بودن اعتبارات، هدف گذاری راهداری برای آسفالت راه روستایی شامل روستاهای بالای ۲۰ خانوار، روستاهای نزدیک به جاده اصلی و مسیرهایی که با طول کمتر، مردم بیشتری از آن برخوردار میشوند، خواهد بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان به فعالیت معادن در این شهرستان اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت معادن برای آسفالت راه های روستایی در دستور کار بوده و بر اساس انعقاد تفاهم نامه، امری قانونی است.
گرجی یادآور شد: شهرستان سقز دارای ۹۹۰ کلیومتر راه روستایی است که میزان برخورداری شهرستان سقز از راه آسفالته روستایی قبل از سال ۱۳۹۲ حدود ۲۷ درصد بود که اکنون به ۴۲ درصد رسیده است.
قیر رایگان تخصیص خواهد یافت
نماینده شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تلاش برای تخصیص قیر رایگان جهت آسفالت مسیرهای روستایی به جد در دست پیگیری است.
بهزاد رحیمی افزود: جذب ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مناطق کمتر برخوردار برای آسفالت راه های روستایی شهرستان سقز، میزان برخورداری را ارتقا خواهد داد.
وی اضافه کرد: شهرستان سقز باتوجه به اینکه در مسیر کریدور شمال جنوب قرار گرفته و تاکنون ۱۵۰ کیلومتر از ۳۳۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است ولی هنوز اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه ملی قطره چکانی و کم است و هنوز نتوانستیم جوابگوی مطالبات مردم در این حوزه باشیم.
رحیمی سقز را کم برخوردارترین شهر استان از لحاظ راه روستایی دانست و گفت: باید امکانات بیشتری در اختیار روستاییان قرار دهیم تا توسعه اقتصادی را در آینده شاهد باشیم.
ارتقای راه روستایی نقش مهمی در توسعه شهرستان دارد
فرماندار سقز نیز در این نشست با تاکید بر اینکه ارتقای راه های روستایی، نقش مهمی در توسعه شهرستان دارد، گفت: یکی از دغدغه های اصلی روستاییان عزیز، آسفالت و ارتقای راه روستایی است.
کامیل کریمیان با بیان اینکه میزان برخورداری شهرستان سقز از آسفالت راه روستایی کمتر از میانگین استانی است افزود: باید با اعتبارات لازم میزان برخورداری از راه ارتباطی روستایی را ارتقا دهیم.
فرماندار سقز افزود: چند سال قبل ۳۱۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی به مناقصه گذاشته شد که بخش زیادی از آن اجرا نشده است که امیدواریم از محل اعتبارات مناطق کمتر برخوردار، آسفالت راه ها، دوباره آغاز شود.
نامناسب بودن راه های مسیر بخش سرشیو و دهستان خورخوره، ترمیم و بازسازی راه سقز - مریوان، تخریب آسفالت توسط معادن، ضرورت ایمن سازی و رفع پیچ های خطرناک مسیر سرشیو، بازسازی پل ها، نصب علایم و خط کشی و تسریع در انعقاد قرار داد برفروبی از جمله مواردی بود که بخشداران و اعضای شورای بخش شهرستان بر آن تاکید کردند.
همچنین اجرای روکشی، لکه گیری و آسفالت گلتپه – صاحب، ایجاد شانه خاکی مسیرهای روستایی، ایجاد زیر گذر، روگذر و دوربرگران در برخی مسیرها دیگر مطالبات اعضای شورای بخش این شهرستان بود.
سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.