رشت – ایرنا – مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: این نهاد در تعامل میان شهر- بندر پل تاریخی و میراثی غازیان در بندرانزلی را ایمن سازی می کند.

حمیدرضا آبایی عصر دوشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل با مدیریت شهری انزلی توسعه و تعمیر و ساخت پروژه هایی که به رونق گردشگری و شکوفایی شهر کمک کند را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود : با توجه به علاقه گردشگران و مردم انزلی برای تردد در پل تاریخی و میراثی غازیان ، بنادر و دریانوردی گیلان بازسازی این پل تاریخی را که در قسمت نرده های فلزی دچار پوسیدگی شده را برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و مشکل مد نظر قرار داده است.  

 مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: به همین منظور در نشستی با نماینده ، شهردار و رئیس شورای شهر انزلی و نماینده اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شرایط پل غازیان مورد بررسی قرار گرفت.

آبایی گفت : اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در نظر دارد با ایمن سازی و سبک سازی میزان آسفالت و باری که بر روی پل غازیان قرار دارد نسبت به ایمنی آن سریعاً اقدام کند.

به گفته وی این اداره کل پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان بنادر و دریانوردی به فوریت اقدام موثر خود را در این زمینه آغاز خواهد کرد.

پل تاریخی غازیان بر روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران - رشت قرار دارد. این پل در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، جزو پل‌های تاریخی ایران به شماره ۱۵۱۴ به ثبت تاریخی رسیده‌است.

مراحل ساخت پل های غازیان و انزلی از بتون مسلح از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ شمسی شروع و در اوایل تابستان ۱۳۱۶ شمسی این ساخت این پل به پایان رسید . قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت می‌کند.

مجتمه بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.