تهران-ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران از انسداد ۹۱ حلقه چاه غیر مجاز و جلوگیری از تخلیه سالانه بیش از ۴۶۴ هزار مترمکعب آب از سفره های زیر زمینی منابع آب استان طی مهر ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، احمد علی قربانیان گفت: با پیگیری و تلاش گروه های گشت و بازرسی امورهای منابع آب استان، از تعرض به منابع آبی جلوگیری و ۹۱ حلقه چاه غیرمجاز با مجموع عمق سه هزار و ۶۲۰ متر و میزان دِبی حدود ۳۹ لیتر برثانیه مسدود شد.

قربانیان با بیان اینکه با انجام این عملیات از تخلیه سالانه ۴۶۴ هزار و ۹۹۴ متر مکعب آب از منابع زیر زمینی جلوگیری شد، گفت: بیشترین تعداد چاه های مسدود شده به ترتیب مربوط به امورهای منابع آب تهران، شهریار و شهرری بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی مدت مذکور ۱۳۰ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان شناسایی شد که اقدامات لازم جهت انسداد این چاه ها در حال انجام است، افزود: با توجه به همکاری موثر میان شرکت آب منطقه ای تهران و قوه قضاییه، تا کنون برای انسداد چاه های غیر مجاز استان، ۴۰۴ اخطاریه صادر و ۷۸ حکم قضایی نیز اخذ شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت در ادامه با تاکید بر اینکه به منظور کنترل و مدیریت میزان مصرف آب از چاه های مجاز، ۴۲ دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری نصب شد، اظهار داشت: در همین راستا، ۴۷۳ حلقه چاه مجاز نیز مورد کنترل و بهره برداری دوره ای قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین با توقیف هشت دستگاه حفاری غیر مجاز، از حفر غیر قانونی چندین چاه دیگر در محدوده عملکرد تهران بزرگ، شهریار، دماوند و ورامین، جلوگیری شد.

قربانیان تصریح کرد: طی یک ماه گذشته، در بخش آب های سطحی با تلاش کارشناسان مربوطه، مساحتی بالغ بر ۸۱ هزار و ۱۲۱ متر مربع از بستر رودخانه ها در سطح استان تهران رفع تصرف شد.

آمارها حاکی است که از حدود ۴۲ هزار حلقه چاه حفر شده در استان تهران بیش از ۲۸ هزار حلقه غیرمجاز است، که از این تعداد چاه غیرمجاز، سالانه ۴۰۶ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.