تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳

تهران – ایرنا – شرکت هوافضای بوئینگ آمریکا در پی یافت شدن مشکلات فنی در هواپیمای مسافربری مدل ۷۸۷ «دریم لاینر»، لغو سفارش های خرید این هواپیما و زیان ۱۸۳ میلیون دلاری در سه ماهه سوم سال جاری، تولید این مدل را به ۲ فروند در ماه کاهش داده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای سی ان بی سی، بوئینگ روز چهارشنبه هم زمان با تلاش شدید برای بالابردن کیفیت محصولاتش که منجر به تعلیق تحویل این هواپیما در بیشتر اوقات سال گذشته (۲۰۲۰) شد، اعلام کرد که اشکالات فنی ۷۸۷ دریم لاینر، هزینه های غیرعادی یک میلیارد دلاری بر این شرکت تحمیل خواهد کرد و میزان تولید این هواپیما به ۲ فروند در ماه کاهش می یابد.

زیان این شرکت بزرگ هواپیماسازی که در پی همه گیری گسترده بیماری و زمین گیر شدن گسترده این نوع هواپیما که در نوامبر گذشته لغو شد، برای بازپس گرفتن جاپای خود در صحنه اقتصاد و صنعت گردشگری جهان تلاش می کند، در سه ماهه سوم سال جاری، ۱۸۳ میلیون دلار ثبت شده است. ارزش سهام این شرکت در سال جاری تاکنون ۲ درصد کاهش یافته است. 

بر اساس آمار بوئینگ، درآمد آن در سه ماهه سوم سال جاری به ۱۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته، با توجه به بهبود میزان فروش هواپیماهای بازرگانی و تحویل سفارش ها، افزایش هشت درصدی نشان می دهد. هر چند که پائین تر از از درآمد ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری پیش بینی شده تحلیل گران بوده است. میزان زیان خالص این شرکت در سه ماهه یادشده ۱۳۲ میلیون دلار بوده که نسبت به زیان ۴۶۶ میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته، کاهش یافته است.

دِیو کالهون مدیر عامل بوئینگ هم زمان با انتشار نتایج سه ماهه سوم ۲۰۲۱ نوشت: در پی توزیع واکسن کرونا و تسهیل مقررات عبور و مرور مرزی در جهان، نشانه های بهتری از بهبود در بازار هواپیماهای بازرگانی و مسافری این شرکت دیده می شود. با بازگشت تقاضا، توانایی زنجیره تولید وعرضه و بازرگانی جهانی، محرک های اصلی بهبود صنعت هوانوردی ما و اقتصاد جهان خواهد بود.

نخستین نقض فنی در این مدل بوئینگ، در سال گذشته با مشاهده شکاف هایی در بدنه برخی از این هواپیماها گزارش شد که منجر به بازرسی ها و تعلیق تحویل به شرکت های هواپیمایی خریدار و کاهش درآمد این شرکت شد. تحویل این هواپیما در ماه مه دوباره برای بازرسی های بیشتر متوقف شد.

بر اساس ارزیابی تحلیل گران، این شرکت که نزدیک به ۱۰۰ فروند از این هواپیما در اختیار دارد، تاکنون چندین بار میزان تولید این هواپیما را کاهش داده است. میزان تولید این هواپیما در فصل تابستان کمتر از پنج فروند در ماه بوده است.

دو فروند از این مدل هواپیما سه سال پیش در فاصله زمانی اندکی از یکدیگر سقوط کرد. هم زمان با درگیری این شرکت با زمین گیری ۲۰ ماهه این هواپیما، همه گیری موجب کاهش سفر و تقاضا برای خرید این هواپیما شد.