گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان، مجموع بارش‌های پاییزی این شهرستان با اقلیم خشک و نیمه بیابانی را از ابتدای سال آبی جاری ( مهر تا ۶ آبان) را ۶۱.۶ میلی‌متر اعلام کرد و گفت که این حجم بارش در مقایسه بامدت مشابه سال قبل ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

منصور فرشاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش‌های سال آبی امسال در مقایسه با دوره آماری ۲۵ ساله گنبدکاووس نیز ۵۵ درصد رشد دارد که درصورت استمرار این بارش‌ها، سالی زراعی خوبی برای کشاورزان این منطقه در پیش خواهد بود.

وی به بارش باران سه شنبه شب هفته جاری تا ظهر دیروز چهارشنبه در گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: دراین بازه زمانی حدود ۱۱ میلی‌متر بارش بارید که تا حدودی شرایط را برای کشت زراعت پاییزه بویژه در اراضی دیم مناطق میانی این شهرستان فراهم کرد.

فرشاد همچنین درخصوص شرایط جوی چند روز آینده نیز بیان داشت که براساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی امروز و فردا جمعه جوی نسبتا پایدار و آرامی در منطقه حاکم است.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، ۱۶۵ هزار هکتار ارضی زراعی و باغی دارد که به گفته مدیر جهادکشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری در سطح ۱۴۲ هزار هکتار از آن زراعت پاییزه شامل چهار محصول "دانه روغنی کلزا، چغندر قند، گندم و جو" کشت خواهد شد.

حبیب الله زارع به ایرنا گفت که فصل زراعت پاییزه در گنبدکاووس معمولا از نیمه دوم مهرماه با کشت دانه روغنی کلزا و سپس چغندرقند آغاز و در ادامه با کشت ۲ محصول دیگر یعنی جو و گندم تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای کشت زراعت پاییزه سه محصول کلزا، گندم و جو در گنبدکاووس به ترتیب ۱۳، ۱۰۷ و ۲۲ هزار هکتار است.

گنبدکاووس سالانه با تولید و فرآوری افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی) از شهرستان‌های برتر استان گلستان در این بخش به شمار می‌رود.