ارومیه- ایرنا- نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: اغلب اوقات علت کندی تردد کامیون‌ها در گمرک بازرگان، تجمیع شدن کنترل‌ها و نظارت‌ها در نقطه صفر مرزی است که امیدواریم این مشکل با تعامل نهادهای مسوول برطرف شود.

محمد علی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پلیس مرزبانی، پلیس گذرنامه، پلیس امنیت اقتصادی، ستادهای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، شرکت نفت و برخی نهادها در مرزها مستقر هستند که هر کدام سهم جداگانه‌ای در کاهش سرعت تردد کامیون‌ها از مرزها دارند.

وی با بیان اینکه در ترانزیت و حمل و نقل بین الملل باید به کارها در این مرز سرعت ببخشیم، ادامه داد: باید این کنترل و نظارت‌ها در حین تردد و قبل از رسیدن به مرزها انجام شود آن هم با سیستم‌های هوشمند و نه سیستم‌های سنتی که ابن عمل باز موجب کندی تردد خواهد شد.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر با سیستم‌های هوشمند، خودروهای سنگینی که احتمال تخلف بالاتری دارند، شناسایی، متوقف، بازرسی و کنترل می‌شوند که این روند باید به همه بخش ها تسری یابد.

علی پور تعدد دستگاه‌های مستقر در مرزهای بازرگان و پلدشت و سنتی بودن مدیریت آنها را عامل این معطلی بیش از حد در مرزها دانست و گفت: با این حال بسیاری از موارد قاچاق به دلیل همین غیر هوشمند بودن قابل کشف نیست.

وی مرز بازرگان را به عنوان دروازه تجارت با کشورهای اروپایی دانست و ادامه داد: سطح تجارت در این گمرک کافی نیست و باید تلاش مسوولان در گمرک افزایش یافته و به حد قابل قبول برسد و این نیاز به همکاری مسوولان گمرک ترکیه و جمهوری اسلامی ایران وابسته است.

وی بیان کرد: تقاضا برای صادرات، واردات و ترانزیت وجود دارد اما سیستم فعلی مدیریت پایانه‌های مرزی، پاسخگوی این تقاضا نیست؛ یک کامیون از غرب اروپا تا مرز گوربلاغ ترکیه پنج روز تا یک هفته طی می کند، اما در مرز بازرگان گاهی اوقات ۱۵ روز معطل می‌شود؛ این امر مزیت ترانزیتی را در این منطقه کاهش و همچنین باعث افزایش هزینه‌های کالاهای وارداتی یا صادراتی خواهد شد.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

همچنین آذربایجان‌غربی علاوه بر مرز مشترک با نخجوان در پلدشت و تمرچین با شمال عراق تنها استان کشورمان است که با ترکیه از طریق مرز بازرگان، رازی خوی و سرو ارومیه نیز مرز زمینی دارد.

پایانه مرزی پلدشت از شاهراه‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به بازارهای آسیای میانه از طریق آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

این پایانه در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و در جوار رودخانه مرزی ارس قرار دارد و حدود ۴۰ سال از فعالیت رسمی آن می‌گذرد.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.