مشهد- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: از ۱۳۰ هزار مترمربع فضاهای آموزشی افزوده‌ شده در سال جاری به آموزش‌ و پرورش استان، خیرین در ۵۰ درصد آن مشارکت داشته‌اند.

ابوالقاسم بابایی ظهر امروز در مراسم تجلیل از جمعی از خیرین مدرسه‌ساز قوچان در سالن اجتماعات ماه منیر اکرمی افزود: این استان قریب به چهار هزار و ۵۰۰ خیر مدرسه‌ساز دارد که همه‌ساله حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به تعهدات خود عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی قوچان ۴.۲ مترمربع بوده که در مقایسه با سرانه ۴.۶ مترمربعی استان حدود ۰.۴ مترمربع کمتر است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی ۲۲.۳ درصد مدارس قوچان را تخریبی و ۳۶ درصد را ملزم به استحکام دانست و گفت: حدود ۷۰  درصد جمعیت دانش‌آموزی این شهرستان در شهر و حدود ۳۰ درصد آنها در روستاها و عشایر هستند.

بابایی افزود: ۱۱ پروژه آموزشی با زیربنای ۶ هزار مترمربع و اعتبار سه میلیارد تومان هم‌اکنون در این شهرستان در دست اجراست که ۵۰ درصد هزینه‌های آن توسط خیرین و بقیه توسط دولت تأمین اعتبار می‌شود.

وی با تاکید بر این که دولت مکلف است در پروژه‌های مشارکتی تعهدات خود را در مقابل خیرین به انجام رساند ادامه داد: سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان به تعهدات مشارکتی در خراسان رضوی عمل شد که  در سال جاری نیز به همین میزان تعهدات عملی می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین علاوه بر توجه به احداث و استحکام پروژه‌های آموزشی با مشارکت خیرین تهیه تجهیزات آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد.

ساخت ۷۹ آموزشگاه خیرساز در قوچان بعد پیروزی انقلاب

مدیر آموزش‌ و پرورش قوچان نیز در این مراسم با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب خیرین مدرسه‌ساز در قوچان ۷۹ آموزشگاه احداث کرده‌اند گفت: طی ۶ ماهه ابتدای سال جاری تفاهمنامه پنج پروژه منعقدشده که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۹۰ درصد است.

علی اسماعیلی افزود: خیرین مدرسه‌ساز در قوچان اقدام به ساخت ۲ باب منزل مسکونی هم به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال کرده‌اند که تمام این اقدامات مصداق بارز عمل صالح است.

امام‌جمعه قوچان نیز در این مراسم با بیان این که خیرین مدرسه‌ساز در برخی نقاط این شهرستان در ساخت آموزشگاه‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند گفت: متأسفانه اداره کل نوسازی خراسان رضوی به تعهدات خود در این زمینه عمل‌ نکرده است که باید دولت برای تکمیل پروژه‌های باقی‌مانده این مساله را در اولویت پیگیری‌ها قرار دهد.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق با یادآوری این که مدرسه قاضی یکی از مدارس درخشان این شهرستان در دهه ۶۰ به شمار می‌رفت افزود: یاد کردن مردم از خیرین به نیکی نشان از آن دارد سنگ بنای پروژه‌های خیر ساز باقیات‌الصالحاتی برای خیران و واقفان نیک‌اندیش است.

وی یکی از مصادیق تقوا را احساس و نیکوکاری دانست و اضافه کرد: برای ترویج این فرهنگ و سنت حسنه در ساخت مدرسه یا امور بهداشتی و درمانی باید خیرین را هدایت و راهنمایی کرد تا دیگران نیز در این عرصه قدم بگذارند.

شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.