به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، ششمین وبینار تخصصی با عنوان کامیک ایرانی و انیمیشن ملی از مجموعه نشستهای انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن (۲۸ اکتبر، ۶ آبان)، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی رضا بهمنی، مدرس انیمیشن و نقاش و حضور کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ پنجشنبه (مورخ ۶ آبان) ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد. در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمهای در باب موضوع، به معرفی رضا بهمنی پرداخت و به سوابق تحصیلی و حرفهای وی اشاره کرد.
رضا بهمنی در ادامه گفت: همواره با نگاه به تاریخ میتوان اطلاعاتی در هر زمینهای پیدا کرد. مبدعان صنعت فرهنگ از مکتب فرانکفورت بودند. از اتفاقاتی که در دوران معاصر رخ داد؛ جریان روشنگری بود و در جریان چپ نیز چنین موضوعی وجود داشت که هر چه مربوط به سنت است باید فراموش شود. در دوره تجدد، تکثر ظهور کرد که به نوعی جریان فراگیر ترجمه بود که به منابع و میراث تاریخی رجوع شد و بازگشت به ریشهها را به همراه داشت.
وی افزود: نخستین تقابل با کمیک استریپ دهه چهل بود که نشان دهنده روشنفکری جدید و توجه به گذشته بود. تولیدات فرهنگی و شکلگیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اقدامات این دوران بود و این تلاشی برای رجعت به فرهنگ ایرانی بوده است. استادانی همچون علیاکبر صادقی و فرشید مثقالی از متولیان این عرصه بودند.
بهمنی، با اشاره به دوران پس از انقلاب اذعان داشت: در دهه ۷۰ نیز عصر طلایی نشریات وجود داشت و سپس به سبب ظهور اینترنت به طراحیهای خارجی دست پیدا کردیم. از لحاظ تکنیکی دست طراحان ما توانمند شد و تصاویر طراحی شده به تجربه زیسته ما نزدیکتر شد. پس از آن، با وجود استادان توانمند نشریات تخصصی با اختصاص صفحات ویژهی کمیک استریپ راهاندازی شد. در دهه اخیر، تلاش بسیاری در مسیر هنر صنعت انجام گرفت که دوره کارهای بسیار باکیفیت و ناتمام است که به دلایل متفاوتی این خروجی حاصل نشد. اتفاق جدید، موشن کمیکها بودند که اغلب سفارشی ساخته میشدند.
بهمنی در پایان تصریح کرد: متأسفانه ارتباطی میان کمیک و انیمیشن ایران شکل نگرفت. وی گفت: ژاپن و فرانسه از قطبهای داستان مصور هستند. همچنین، پایهگذاران کمیک استریپ آمریکا به مقوله فرهنگ و اشتراکات فرهنگی توجه بسیار داشتند. بنابراین ما نیز باید به فرهنگ خودمان در تولید آثار توجه بیشتری داشته باشیم.
انیمیشن آینده، دگرگونیهای شگفت آور
سومین پیشنشست تخصصی در پیوند با همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار (هفتمین نشست از سلسله نشستهای انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن) به مناسبت روز جهانی انیمیشن تحت عنوان انیمیشن آینده، دگرگونیهای شگفت آور، دیروز ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
در این وبینار نجم الدین شاه کرمی استادیار گروه سینما و انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سخنران و کیارش زندی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، نجم الدین شاه کرمی در ارتباط با روند تحولات آینده،گذشته و حال بیان کرد: به زودی آینده، حال می شود و حال، گذشته خواهد شد و این یک فرآیند بی غفلت است که باید فرصت برای آیندهسازی و مواجه با نیروهای کارآمد به روز شود.
شاه کرمی در ارتباط با مسیر طی شده انیمیشن کشور نسبت به دیگر کشورها خاطر نشان کرد: ما درگذشته جزء کشورهای پیش قدم و به روز این رشته نسبت به دیگر کشورهای آسیایی بودیم که گامی با ارزش و البته خالی ازکاستی نبود؛ شروع آن از سال ۱۳۳۸ نقطه عطف و اتکا برای پیشرفت و نوآوری سیستم فیلمسازی و انیمیشن کشور بود. ولی جایگاه کنونی جای افسوس دارد. در بخش آموزشی نیز در دو دهه اول هدف فقط شرکت درجشنوارهها در سراسر جهان بود و آنچه به دانشجوها آموخته و القا میشد تمرکز بر جشنوارهها و فرصتهای دیگر تبدیل به اقدام بنیادی در جهت منفعت سازی و پیشرفت چشمگیر کشورهای همسایه بود. دلخوشی به جشنواره و درخشیدن در آن، سبب شد که از فرصتهای دیگر غافل شویم.
شش دهه از ورود ما به این عرصه با غفلت گذشته است
شاه کرمی در اتباط با فرصت های از دست رفته کشور بیان کرد: یکی از فرصت هایی که به دیگر کشورها تقدیم کردهایم، تولید انبوه انیمیشن بود که علاوه بر آن از قِبل تولید، خلق مهارت و تخصص، تیم سازی، پشتیبانی نیروی انسانی، برندسازی و شناخته شدن درعرصه جهانی برای آنها شکل گرفت. بیش از شش دهه از ورود ما به این عرصه با غفلت گذشته است، اگر تفکر و نگاه بلندی به آن قرار میگرفت اکنون در دوران بلوغ قرار داشتیم ولیکن خواه و ناخواه آینده پیش روی ماست و این آینده شاهد گونههای ارتباطی نو و تحولات و توسعههای پیش روست که تغییرات گوناگونی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. داشتن طرح برای آینده یکی از راههای پیشرفت است.
وی افزود: زندگی آتی در همه زمینهها متحول خواهدشد؛ به خصوص در زمینه ارتباطی که تا سال ۲۰۳۰ به هوش مصنوعی و مطالعات مرتبط با مغز وابسته میشود که مسیر پیش روی ما را تغییر میدهد. فناوری حتماً در تولید اثرگذار و به ویژه در فیلمسازی و انیمیشن قابل توجه هستند.
شاهکرمی درمورد توانایی هوش مصنوعی چنین گفت: فعالیتهایی که در دسته فعالیتهای هوشمندانه ماشینی قرار میگیرند به مرور زمان تغییر میکنند و با توانمندتر شدن ماشینها، برخی فعالیتها، دیگر لزوماً هوشمندانه نیستند.
وی افزود: اکنون هوش مصنوعی را در فیلمهای سینمایی میبینیم و نگرانی ما را از آیندهای تحت سلطهی ماشینها افزایش میدهد البته یکی از حوزههای مهم کاربرد هوش مصنوعی، علم پزشکی و داروسازی است.
هوش مصنوعی فناوری تازهای نیست
شاه کرمی درباره آینده هوش مصنوعی گفت: رویکرد کنونی جهان به سمت توسعه رباتهایی با قابلیت فعالیت خودکار و درک و حرکت در جهان پیرامون، نشاندهنده همپوشانی طبیعی است که بین علم رباتیک و هوش مصنوعی وجود دارد. هوش مصنوعی یکی از فناوریهای متعدد مورد استفاده در رباتهاست. ازطرفی توسعه هوش مصنوعی باعث شد رباتها در حوزههای جدیدی همچون خودروهای خودران و رباتهای تحویل کالا و رباتهای آموزگار دیده شوند. جهان فناوری امروز در لبهی پرش به مرحلهای جدید از تواناییهای هوش مصنوعی قرار دارد. شبکههای عصبی امروزی توانایی ساختن تصاویر واقعی را دارند و حتی با کیفیت بالا، صدای افراد را شبیه سازی میکنند. البته چنین پیشرفتهایی، با نگرانیهای اجتماعی نیز همراه بوده است. هوش مصنوعی فناوری تازهای نیست و حدود نیم قرن در کنار ما بوده است. این فناوری قطعاً در آیندهی نزدیک از بین هم نخواهد رفت و بهنوعی با هدف ماندن در کنار ما توسعه مییابد.
یکی از دلایل کاهش رشد انیمیشن، نداشتن پخش در سینماست
هشتمین وبینار تخصصی با موضوع «رستم در سیدخندان؛ انیمیشن ایرانی، انیمیشن جهانی» از سلسله نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، به مناسبت روز انیمیشن، دیروز از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.
در این نشست علیرضا کاویان راد، مدرس هنر و مدیر استودیو مداد سبز، به عنوان سخنران و کیارش زندی، استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
علیرضا کاویان راد در ابتدا با طرح این سوال که آیا قرار است بهزودی تبدیل به یک شماره روی لباس شویم، سخنرانی خود را آغاز کرد.
وی اذعان کرد: تولید فیلمهای کوتاه در ایران بیشتر از فیلمهای بلند است. یکی از دلایل کاهش رشد انیمیشن ما، نداشتن پخش در سینماست در حالی که خیلی از فیلمهای ساخته شده هم نمیتوانند مجوز پخش بگیرند و موانع بر سر راه ساخت و پخش آنها وجود دارد. اکنون در ژاپن فروش انیمیشن از فروش نفت ما بیشتر است.
وی با اشاره به انیمیشن رستم و اسفندیار و پخش آن به کارگردانی شخص خود گفت: این ایده را ابتدا از کتابی قدیمی به همین نام گرفته و بعد از تبدیل آن به استوری برد انیمیشن آن را ساختم. زیبایی این درام شخصیت خوب هر دو طرف است و اسفندیار در آن به گونهای معادل آشیل در یونان است.
کاویان راد در جواب به سوال چرایی استفاده از پالت رنگی در این انیمیشن، دلیل خود را حفظ گرافیک و وفاداری به کتابی که از آن ایده گرفته است و همچنین قدیمیتر نشان دادن آن بیان کرد.
در پایان وی در پاسخ به انتقادی که از لحن ادبی این انیمیشن شد، پاسخ داد: هر شخصی سلیقهای دارد و امکان دارد که میزان جذابیت این لحن در متولدان دهههای مختلف، متفاوت باشد و تفاوت سلیقهای در آثار هنری وجود دارد.