مدت زمانی است که خودرو سازان داخلی برای فروش خودرو طرح های پیش فروشی را با شرایط مختلف ارایه می دهند. موضوع طرح های پیش فروش خودرو سوژه ای شد تا دفتر پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا موضوع نظرسنجی آنلاین هفته خود را به این موضوع اختصاص دهد . پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۲۱ مهرماه تا ۵ آبان ماه سال جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۵ هزار نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا میزان رضایت خود را از طرح پیش فروش اعلام کنند؛ ۸۴.۴ درصد پاسخگویان میزان رضایت خود از این طرح ها را «اصلا» اعلام کردند. ۸.۸ درصد رضایت «کمی» از طرح ها دارند. ۳.۸ درصد میزان رضایت خود را « تاحدی » و ۳ درصد « زیاد » اعلام کردند.
همچنین نتایج این بررسی نشان داد؛ ۷۵ درصد پاسخگویان در پاسخ به سوال به نظر شما طرح های پیش فروش خودرو چه میزان جلوی واسطه گری و افزایش قیمت در بازار را گرفته است ، به گزینه « اصلا» رای دادند . ۱۴.۷ درصد گزینه «کم» ، ۵.۸ درصد گزینه «تاحدی» و ۴.۵ درصد گزینه «زیاد » را انتخاب کردند.
در این نظرسنجی پنج پرسش ؛ ۱- چه میزان از طرح های پیش فروش خودرو رضایت دارید ؟ ۲- به نظر شما قیمت های خودرو در طرح های پیش فروش چه اندازه منطقی است ؟ ۳- به نظر شما طرح های پیش فروش خودرو چه میزان جلوی واسطه گری و افزایش قیمت در بازار را گرفته است ؟ ۴- چه میزان خودروسازان توانستند به تعهدات خود در برابر خریداران خودرو از طریق پیش فروش ها عمل کنند؟ ۵- تا کنون در طرح های پیش فروش خودرو ثبت نام کرده اید ؟ مطرح شد.
بر اساس نتایج به دست آمده ؛ ۶۹.۳ درصد پاسخگویان قیمت های خودرو را در طرح های پیش فروش «اصلا» منطقی نمی دانند. ۱۵.۴ درصد پاسخگویان میزان منطقی بودن قیمت خودروها را در طرح های پیش فروش «کم» ، ۹.۹ درصد «تاحدی» و ۵.۴ درصد « زیاد » اعلام کردند.
از مخاطبان خواسته شد نظرشان را در مورد این که چه میزان خودروسازان توانستند به تعهدات خود در برابر خریداران خودرو از طریق پیش فروش ها عمل کنند ، اعلام کنند . ۶۵.۲ درصد معتقدند خودروسازان «اصلا» نتوانستند به تعهدات خودشان عمل کنند. ۲۴ درصد مخاطبان به گزینه «کم» ، ۸.۶ درصد به گزینه «تاحدی» و ۲.۲ درصد به گزینه « زیاد» رای دادند.
بنا بر اظهار ۶۲.۴ درصد پاسخگویان تاکنون در طرح های پیش فروش خودرو ثبت نام کردند و ۳۷.۶ درصد نیز تاکنون در این طرح ها ثبت نام نکردند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوعها و مسایل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی، تاکنون توانسته دیدگاهها و مطالبات عمومی را در ۵۲ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعهای مختلف از جمله همهگیری ویروس کرونا، محدودیتهای کرونا، خرید آنلاین و وضع بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیتهای کرونایی، هتک حرمت مسؤولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها، چهارشنبه آخر سال، سفرهای نوروزی، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روز طبیعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، چالش های رونق تولید، ارزهای دیجیتال، انتخابات ریاست جمهوری، بحران کم آبی، بازار ارز، تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر خشکسالی بر کشور، وعده ها و شعارهای تبلیغاتی، مناظره های انتخاباتی، فرجام مناظره ها، مشارکت در انتخابات و اولویت های رییس جمهوری منتخب، نحوه پرداخت یارانه در دولت آینده، بحران کم، روند واکسیناسیون کرونا ، تاثیرات قطع برق، حمایت از تولید داخلی، اولویت های دولت سیزدهم، چرخش های تحول آفرین دولت، روند واکسیناسیون، بازگشایی مدارس، آزادسازی واردات خودرو ، برنامه شاد ، شبکه های اجتماعی ، سفرهای استانی رییس جمهور و طرح پیش فروش خودرو مطرح کند.