مهاباد- ایرنا- رییس اداره بیمه سلامت مهاباد گفت: این شهر با ۹۷ درصد نسخه نویسی الکترونیکی توانسته است در آذربایجان غربی و حتی در سطح کشور جزو شهرهای برتر باشد.

فیصل رسولی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت ایران در راستای سیاست های کلی نظام سلامت و به منظور تحقق دولت الکترونیک، طرح نسخه نویسی الکترونیکی را برای ارتقای سطح کیفی خدمات رسانی در حوزه سلامت و سهولت دسترسی بیمه شدگان به مراکز طرف قرارداد، از سال گذشته پیاده کرد که نقش مهمی در کاهش هزینه های این سازمان داشته است.

وی با قدردانی از همکاری خوب پزشکان و سایر مراکز درمانی در اجرای این طرح در مهاباد اضافه کرد: هم اکنون ۶۹ پزشک، متخصص و فوق تخصص درمانگاه های عمومی مهاباد در سامانه بیمه سلامت دارای کد و شناسه مخصوص بوده و عملیات نسخه پیچی در بستری فضای الکترونیک انجام می دهند.

رییس اداره بیمه سلامت مهاباد اظهار داشت: با الکترونیک شدن نسخه های کاغذی سالانه از چاپ ۸۰ هزار جلد دفترچه بیمه سلامت در سطح این شهرستان جلوگیری شده که ضمن کاهش هزینه ها از جمله در مصرف تجهیزات پزشکی و صرفه جویی در زمان از تخریب محیط زیست نیز جلوگیری و آن را به حداقل رسانده است.

رسولی یکی از مهمترین مزایای اجرای این طرح را "منطقی مصرف کردن دارو" عنوان کرد و افزود: تشکیل پرونده الکترونیکی و حفظ سوابق درمانی برای بیمه شدگان، رفع مشکل مخدوش و ناخوانا بودن نسخ، دسترسی بیمه های تکمیلی به سامانه نسخه الکترونیک و عدم نیاز به ارسال مستندات کاغذی برای بیمه های تکمیلی، جلوگیری از خطاهای نسخه پیچی در داروخانه ها موجب کنترل مصرف بی رویه دارو در طرح نسخه نویسی الکترونیک شده است.

وی گفت: هم اینک ۵۸ درصد مردم این شهرستان به تعداد ۱۳۵ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت بوده و از مزیت‌های مختلف این بیمه بهره می‌گیرند.

رسولی اظهار داشت: این تعداد از جمعیت این شهرستان در قالب پنج صندوق بیمه روستاییان، سلامت همگانی، صندوق کارمندان ادارات و نهادهای دولتی، بیمه ایرانیان و بقیه شامل سایر اقشار از جمله مددجویان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، خانواده های معظم شهدا و جانبازان است.

وی اضافه کرد: بیشترین تعداد بیمه شدگان تحت پوشش این اداره به صندوق "بیمه روستائیان" و "سلامت همگانی" به ترتیب با بیش از ۷۰ و ۵۱ هزار نفر و کمترین نیز با ۲ هزار و ۴۲۰ نفر به بیمه ایرانیان تعلق دارد.

به گزارش ایرنا، بیمه سلامت از دستاوردهای امیدبخش نظام بوده که از سال ۱۳۹۳ اجرا شده و در کنار صندوق‌های بیمه تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح موجب شده تا با اجرای آن آحاد مختلف جامعه و به خصوص نیازمندان از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.

طرح حذف دفترچه کاغذی و جایگزینی آن با نسخه الکترونیکی در آذربایجان‌غربی از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به صورت آزمایشی در شهرستان نقده آغاز شد و از اول خرداد سال گذشته در استان اجرایی شده است.

مهاباد ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.