به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی در نشست شورای راهبری سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به تشریح بستههای تحولی امسال آموزشوپرورش استثنایی پرداخت و افزود: سال گذشته سه بسته تحولی توسعه مشارکتها، مداخلات به هنگام طلایی و مدرسه انطباقی در آموزشوپرورش استثنایی اجرایی شد که برخی از فعالیتهای این بستهها استمراری بود و در سال جاری نیز ادامه پیدا خواهند کرد.
وی ادامه داد: امسال نیز دو بسته تحولی «خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور و غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات یادگیریدر آموزشوپرورش استثنایی تدوین شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور اظهار داشت: ضرورت جلب مشارکت خانوادهها، شهروندان و جوامع محلی از طریق ارتقای دانش و مهارت آنان از جمله اهداف این بسته تحولی است.
حسینی تصریح کرد: نقش بسیار مهم و تعیینکننده خانواده در تربیت فرزندان، لزوم آموزش و جلب مشارکت والدین در مسایل آموزشی، پرورشی و توانبخشی فرزندان، توانمندسازی اولیا و حمایت از کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه و اجرای راهکار ۸-۸ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مبنی بر مشارکت فعال تمامی عوامل سهیم و مؤثر در نیازهای فوری و عمومی جامعه از جمله ضرورتهای تدوین بسته تحولی «خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور» است.
وی با بیان اینکه بر اساس نظر جامعهشناسان، نهادهای اساسی و اولیه، شخصیت جامعه را رقم میزند و مهمترین نهاد اساسی و اولیه نهاد خانواده است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه عملکرد تحصیلی دانشآموزان، خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.
وی افزود: در اسناد بالادستی بهویژه در سیاستهای کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانه ارزشها، اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین بر نقش انکارناپذیر خانوادهها در جامعه بهویژه نظام تعلیموتربیت تاکید شده است.
معاون وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بسته تحولی «خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور» با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت تدوین شده است، یادآور شد: برنامه اول این بسته تحولی ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاعرسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات است که فعالیت های تولید، بارگذاری و کیفیتبخشی بیش از سه هزار محتوای مشاوره و مددکاری در شبکه شاد" و " طراحی ساختار و راهاندازی سامانه شبکه تلفنی مشاوره اضطراری از طریق سامانه ندای همراه، ۶۰ مشاور ملی،۵۸ مرکز مشاوره و ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری برای این برنامه پیشبینیشده است.
حسینی ادامه داد: «توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده» برنامه دوم بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور است که توسعه و ارتقای کیفی و کمی خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده به همراه ایجاد ۱۰ مرکز مشاوره جدید و ۲۲ مرکز جامع و توسعه و گسترش آموزشهای تخصصی خانواده محور از طریق ایجاد ۷ پایگاه تخصصی آموزش خانواده دو فعالیت این برنامه هستند.
وی توانمندسازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیتهای تربیتی با مشارکت خانواده را سومین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: برای این برنامه 2 فعالیت بازبینی، اصلاح و ارتقای برنامه آموزش خانواده کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور و برگزاری کارگاههای آموزشی فرزندپروری برای مشاوران سراسر کشور تعریف شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشارکت والدین در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی و توانبخشی را چهارمین برنامه بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توانبخشی خانواده محور عنوان و تصریح کرد: بهرهمندی از تخصص ۱۰ درصد اولیا در همیاری با مدارس تحت عنوان مدرسه یاری، بهرهمندی از تخصص ۵۰ درصد اولیا در تدریس با عنوان اولیا همیار معلم و بهرهمندی از تخصص اولیا در سطح کلان در قالب پارلمان مشورتی اولیا سه فعالیت این برنامه است.
حسینی ادامه داد: برنامه پنجم این بسته تحولی ارایه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله است که فعالیت مددکاری اجتماعی محله محور برای آن تعریف شده است.
وی ششمین برنامه این بسته تحولی را ظرفیت سازی در مدارس برای اجرای برنامههای ورزش با خانواده و برنامههای ورزشی دانست و گفت: برای این برنامه فعالیت اجرای جشنواره نشاط با رویکرد یک روز بازی در کنار خانواده برای بیش از ۱۰ هزار دانش آموز پیش بینی شده است.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه به تشریح بسته تحولی غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات یادگیری پرداخت و اظهار داشت: ارجاع ندادن ۸۵ درصد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و فراتر از این دارای مشکلات یادگیری برای دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی موجب فقدان شناسایی دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری و شکستهای مکرر و خروج زودهنگام از مدرسه این دانشآموزان میشود.
وی خاطرنشان کرد: راهحل این مشکل غربال و مداخله به هنگام با رویکرد شناخت بهموقع مشکلات و ویژگیهای یادگیری و پیشگیری از شناسایی اشتباه کودکان بهعنوان دارای اختلال یادگیری و نیازمند خدمات آموزشی ویژه است که این غربالگری و مداخله هزینه پایینتری نسبت به تشخیص در مدرسه دارد.
حسینی افزود: در این بسته تحولی بر رویکرد فعال در فرایند ارزیابی و مداخله بهجای رویکرد منفعل، رویکرد والد محور و مربی محور بهجای تمرکز بر مرکز مشکلات یادگیری، رویکرد ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی بهنگام و پیشگیرانه و رویکرد غربال عمومی بهجای تشخیص تاکید شده است.
وی تصریح کرد: این بسته تحولی با یک برنامه و دو فعالیت طراحی، محاسبه ویژگیهای روانسنجی چکلیست غربال نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری و طراحی، بررسی روایی محتوایی و اجرای مداخله توانبخشی شناختی برای نوآموزان پیشدبستان در معرض مشکلات ویژه یادگیری تدوین شده است.