سنندج - ایرنا- رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: نوسازی واحدهای مسکونی کردستان از متوسط کشوری پایین‌تر است و باید با برنامه‌ریزی مدون، راهکارهای قرض‌الحسنه شدن تسهیلات مسکن در این استان بررسی شود.

اکبر نیکزاد روز شنبه در بازدید از روند اجرای طرح نوسازی مسکن و احداث واحدهای مسکونی زلزله زده مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متوسط مقاوم سازی کشور بیش از ۵۰ درصد و در برخی مناطق کردستان ۴۰ درصد است که این میزان در مریوان ۲۰ درصد است که اصلا مطلوب نیست.

وی افزود: کردستان منطقه زلزله خیزی است و مناطقی مثل مریوان بشدت در معرض خطر قرار دارد و ممکن است با یک زلزله پنج یا ۶ ریشتری خسارات جانی بالایی را در این استان شاهد باشیم.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه با عنایت ریاست جمهوری اسلامی ایران تسهیلات مقاوم سازی مسکن به ۲ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است، افزود: کمک به آواربرداری و صدور پروانه و نظام فنی روستایی در روستاها با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، انجام می شود.
نیکزاد با بیان اینکه سفرهای ۲ ماهه به کردستان در برنامه کاری سالانه خود قرار دارد، اضافه کرد: مصوب شد تا ۲۰۰ واحد در روستاهایی که از آن بازدید شده عملیات بهسازی خود را آغاز کنند.
وی با بیان اینکه هزار واحد تخریبی و تعمیری در زلزله فروردین امسال در مریوان آسیب دیده است یادآور شد: روند بازسازی مناسب بوده اما از آنجا که مبلغ بازسازی کم بوده و اهالی منطقه شبهه هایی برای وام داشتند، تصمیم بر این شد تا با وام تکمیلی که در نظر گرفته شده و مقداری بلاعوض تا ۲ ماه آینده احداث واحدهای زلزله‌زده به پایان برسد و خانواده‌ها بتوانند در آن سکنی پیدا کنند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تاکید کرد: تسهیلات ارزان قیمتی برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی اختصاص یافته است اما از آنجا که مردم روستاهای مریوان شبه‌هایی برای دریافت این وام دارند و به دنبال راهکارهایی هستیم تا با افزایش مبلغ بلاعوض و نیز قرض‌الحسنه شدن تسهیلات ارزان قیمت این دغدغه و نگرانی آنها را رفع کنیم.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور روز شنبه در سفر به مریوان از روستای زلزله زده جشنی آباد بازدید کرد و طرح هادی روستای باشماق را نیز به بهره‌برداری رساند.
اکبر نیکزاد همچنین با مردم روستاهای اسلامدشت، ده بنیاد و شیخ عطار نیز دیدار داشت.
شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.